Udalosť týždňa

Dosť bolo zahraničného vzdelávania, RTVS to skúsi aj po svojom. Verejnoprávny telerozhlas od apríla ukončí edutainmentový formát Galileo, ktorý sa na Slovensku dožije iba približne piatich rokov mesiacov.

RTVS chce formát vrátiť v inej podobe – ako magazín podobného razenia, no so slovenskými príspevkami. To na jednej strane dáva zmysel logicky, no aj keď to bude znieť zaujato, čisto slovenské Galileo (po novom možno s názvom Amos, Matej Bel, Prokop Diviš, Štefan Banič... alebo tak nejak) bude s veľmi vysokou určitosťou ešte väčšia slabota ako prekladané nemecké reportáže.

Slovenskí TV tvorcovia sa totiž naučili robiť docu-soapy aj veľké výpravné šou, no publicistika sa nepohla z miesta. Dôkazom sú relácie ako Smotánka, Reflex či Top Star magazín, ktoré od svojho začiatku neprešli žiadnym vývojom.

Spracovanie je tak stále jedno a to isté: zájsť za dvomi-tromi respondentmi a nechať ich rozprávať a rozprávať a rozprávať - bez súvisu a dynamiky príbehu, najlepšie s jedným nezáživným hudobným podmazom, ktorý trvá od začiatku reportáže až po jej koniec.

Čo majú bulvárne magazíny spoločné so zábavno-vzdelávacím programom ako Galileo? Základné zadanie: podať pozbierané fakty čo najzaujímavejšou formou. Reportáže musia mať základnú štruktúru spravodajských príspevkov, no keďže sa píše rok 2013, patrí k tomu aj oveľa väčšia dynamika a „ekšn“.

Magazín ako Galileo sa nezaobíde bez nákladných experimentov, výpravných expedícií či počítačových infografík. Nič z toho sa v slovenských televíziách v podobe vlastnej tvorby ešte neudomácnilo (a vlastne ani neodskúšalo).

Kým pri adaptovanom Galileu by sa začiatočnícke slovenské príspevky dali ukryť v kope profesionálnych, čisto slovenský edutainmentový magazín v plnej kráse ukáže, ako veľmi zaostáva domáca televízna publicistika. Ale možno estévéčka opäť prekvapí ako naposledy v roku 2004, keď uviedla prvú sériu Superstar...

V skratke

  • Najviac nie je vždy najviac. Mediálnym partnerom novej série Superstar nebudú Expres ani Fun rádio, ktoré dosiaľ podporovali viaceré hudobné TV súťaže, ale o čosi menej počúvaná Europa 2. Markíza si zrejme sľubuje presnejší zásah na mladšiu cieľovú skupinu, ktorá môže mať pri tejto stanici vyšší poslucháčsky podiel. Hlavný cieľ tejto spolupráce bude presvedčiť mládež, že je cool vysedávať v nedeľu večer s rodičmi pred bedňou.

  • Televízny Billa obchodík je späť. Z kuchárskej šou Masterchef prešiel do seriálu Panelák, kde budú jeho obyvatelia na základe spolupráce reťazca a TV Joj povinne nakupovať celý jeden rok. Aký efekt má product placement na divákov a ako sa k nemu stavia slovenské publikum, si môžete prečítať už v pondelok na Mediálne.sk.

  • HBO to myslí vážne – filmy naozaj nemusíte vždy kradnúť. V rámci proma pre výpravný trojdielny film Horiaci ker filmová televízia sprístupnila prvú časť zadarmo úplne všetkým (na území Slovenska a Česka) v rámci on-demand služby HBO Go.

  • TV Markíza má novú grafiku, upravené logo a zvučky spravodajských relácií. Nový vizuál síce pôsobí "už som to niekde videl" dojmom, konečný výsledok je ale (čisto subjektívne) pozitívny. A keďže lepšie je raz vidieť ako dvakrát o tom písať, všetky podrobnosti nájdete tu.

Reklama – neprepínať

Keď je veľmi zle, zavolajme si nejakú hviezdu a dajme jej fiktívnu funkciu. Po rapperovi will.i.am-ovi pre Intel a Lady Gage pre Polaroid vyskúšal podobný ťah výrobca smartfónov BlackBerry. Do funkcie „globálnej kreatívnej riaditeľky“ angažoval speváčku Aliciu Keys. Tá sa funkcie zrejme ujala kvôli cashu a nie „keys“ na mobiloch BlackBerry – až do tlačovej konkurencie totiž používala beztlačítkový iPhone. Ešte v prvej polovici januára sa na sociálnej sieti priznala, že je od tohto telefónu závislá. Odvykacia kúra bola teda efektívna. BlackBerry musí už len dúfať, že táto celebritná spolupráca mať väčší prínos, ako mala Lady Gaga pre krachujúci Polaroid.


Seriál Mediálne/7 vychádza každú sobotu na Mediálne.sk a eTREND.sk. Prečítajte si staršie vydania a objednajte si RSS feed