Udalosť týždňa

Mediálne/7: Ex-markízáci si na štátnu firmu ešte nezvykli

Zdroj: SITA

Politické divadlo na zlepšovanie kvality médií verejnej služby má za sebou prvé dejstvo. Po jesennom útoku na nízku úroveň vysielania komerčných televízií riaditeľ RTVS aj minister kultúry nadhodili tému zvyšovania „koncesionárskych“ poplatkov, ktoré si však telerozhlas musí najprv „jednoducho zaslúžiť“, uviedol ešte v októbri šéf rezortu Marek Maďarič.

RTVS veľa dokazovať nemusel – poplatky od domácností a firiem sa síce nezvýšia, no inštitúcia si aj tak už čoskoro výrazne prilepší. Štát jej prispeje cez takzvanú zmluvu so štátom na budúci rok až 28 miliónmi eur navyše, dvakrát viac, ako vyhradila bývalá vláda pre telerozhlas na tento rok.

Peniaze by mali smerovať na programy „vo verejnom záujme“, reálne ich inštitúcia už dosiaľ používala aj na rôzne hlúposti ako Dámsky magazín či audiotexovú „súťaž“ pre nezamestnaných Práca pre teba (pošli spoplatnenú SMS a možno dostaneš relevantnú ponuku práce). Reálne tak ide o 28-miliónový príplatok bez akejkoľvek koncepcie.

Keď už nie programom, možno sa telerozhlas zaslúžil niekde inde. V decembri sa spustilo veľké „redukovanie“, v rámci ktorého má médium opustiť do tristo ľudí.

Medzi prvými bola odídená aj investigatívna rozhlasová novinárka Vanda Tuchyňová, ktorá bola údajne málo produktívna – jej nízky výkon jej aj tak vyniesol tri Novinárske ceny.

Už počas posledných rokov sa osvedčil jeden veľmi jednoduchý indikátor toho, ako zle či dobre na tom bude spravodajstvo v médiách verejnej služby po nástupe nového manažmentu: stačí sa pozrieť na to, kto z inštitúcie letí (=po vzájomnej dohode dobrovoľne odchádza) medzi prvými.

Za riaditeľa STV Radima Hrehu, prvej šéfky spojeného RTVS Miloslavy Zemkovej aj súčasného riaditeľa Václava Miku to bol šéf televízneho spravodajstva (v roku 2006 Roland Kyška, v roku 2011 Ján Šmihula, v roku 2012 Anna Sámelová). Ktorý vyhadzov viedol / mal potenciál viesť k zlepšeniu či zhoršeniu nezávislosti a úrovne spravodajstvo, si už každý môže vyhodnotiť sám.

Prečo ale teraz odišla z inštitúcie Vanda Tuchyňová, sme sa už od telerozhlasu nedozvedeli. Nižšie sú otázky, na ktoré sme nedostali odpoveď. Ex-markízacke vedenie RTVS si zrejme ešte nezvyklo, že už nepracuje pre súkromnú firmu.

  • Prečo dostala p. Tuchyňová výpoveď, aj vzhľadom na jej viacnásobné žurnalistické ocenenia? 
  • Je správne tvrdenie z listu, že dôvodom mal byť menší pracovný výkon?
  • Bola redaktorka upozornená na tento fakt v minulosti?
  • Nebol menší pracovný výkon vzhľadom na vyššiu pracovnú náročnosť investigatívnych príspekov akceptovateľný? 

V skratke

  • TV Joj má fanúšikov naprieč celého politického spektra. Viacerí z nich si minulý týždeň večer zapli televíziu a rozhodli sa prispieť k jej skvalitneniu. Pobúrili ich erotické pomôcky v programe Súdna sieň, ktorou sa na podnet politikov bude zaoberať mediálny regulátor
  • No nielen on, ale aj celý parlament. Ten už zrejme čoskoro dostane do lavíc novelu, ktorá má zaviesť časovú oponu pre programy určené divákom nad 15 rokov. Tie by sa mali vysielať už len po 20. hodine. Ak zákon prejde, televízie budú musieť prekopať svoje programové štruktúry. Ešteže je v ponuke operátorov ďalších 90 programov nepodliehajúcich tejto regulácii
  • Šeherezáda sa vracia. Od januára ju v repríze nasadí sestra Markízy Doma. Turecký ošiaľ už medzičasom opadol a spolu s ním zrejme aj počet novonarodených Onurkov a Šeheriek vo východoslovenských osadách. Nároky na sledovanosť sú na tejto televízii nižšie, takže seriál možno opäť uhrá nadštandardné čísla
  • V Česku v decembri vyhodnotili najsexistickejšie reklamy tohto roka v ankete Sexistické prasátečko. Netreba byť pokrytecký – viaceré sú na smiech. Najmä preto, že v roku 2012 niekoho ešte napadá takáto kreatíva
  • Rada pre reklamu pridala aj neoficiálneho slovenského víťaza – reklamu na záložňu. Zadávateľ aj po predchádzajúcom pokarhaní dokázal ešte viac znížiť latku. Gratulujeme!

Reklama - neprepínať

Vďaka virálnemu efektu a YouTube sa milióny ľudí zrejme po prvýkrát dozvedeli, kto je ugandský vojnový zločinec Kony. Polhodinové video sa stalo najviac šíreným internetovým videom tohto roka, ktoré nepredbehli ani Felix Baumgartner a Angry Birds. Viac o rebríčku virálov si prečítajte tu.


Seriál Mediálne/7 vychádza každú sobotu na Mediálne.sk a eTREND.sk. Prečítajte si staršie vydania a objednajte si RSS feed