Udalosť týždňa

Platený filmový kanál HBO je počas tohto víkendu u vybraných operátorov zadarmo. Kampaň je naplánovaná k uvedeniu prvej časti trojdielneho filmu Horiaci ker (nemýliť s Horúcou krvou).

Snímka inšpirovaná skutočnými udalosťami v súvislosti so smrťou Jána Palacha, ktorý sa 16. januára 1969 upálil na protest proti sovietskej okupácii, je zatiaľ najvýpravnejším projektom česko-slovenského HBO, ktoré v minulosti umiestnilo na regionálnej mape stand-up comedy žáner (Na stojáka) a trúflo si aj na adaptáciu vynikajúceho seriálu In Treatment (Terapia).

Zato RTVS sa tento týždeň mohol okrem tradičnej Pošty pre teba tešiť aj zo sledovanosti Nikto nie je dokonalý (ex-Aj múdry schybí), ktoré v cieľovke 12+ tromflo aj trhového lídra Markízu... vďaka tomu, že sitcomu Sekerovci sa veľmi nedarí.

Kým HBO nezobralo od slovenského štátu ani cent na zrejme najkvalitnejšiu televíznu produkciu na tomto trhu (bez toho, aby sme chceli robiť reklamu pre tento komerčný kanál), zábavnú šou s piatimi triviálnymi otázkami hradí v plnej miere ministerstvo kultúry ako „program vo verejnom záujme“.

Takým bola na RTVS aj audiotexová burza pracovných ponúk, relácia Práca pre teba. Program, ktorý cez esemesky potenciálne ošklbával koncesionárov návnadami na voľné pracovné miesta, sa už tento rok v programe, našťastie, neobjaví, keďže vedenie telerozhlasu vypovedalo dodávateľovi relácie zmluvu.

Ako v praxi funguje dotovanie zábavných relácií vo verejnoprávnej telke a prečo podľa RTVS Nikto nie je dokonalý prispieva k vzdelávaniu, národnému povedomiu a prezentuje slovenskú národnú kultúru, sa dočítate v aktuálnom vydaní týždenníka TREND.

V skratke

  • Google aj vďaka priamemu zastúpeniu na Slovensku uvedie ďalší lokálny projekt, ktorý doplní nedávnu Street View expanziu, lokalizáciu viacerých služieb či slovenské Doodles, tento týždeň napríklad s Jánošíkom. Pri projekte Na slovenskú nôtu pôjde zrejme o to, čo by mala robiť Slovenská agentúra pre cestovný ruch... len Google to urobí lepšie a za oveľa menej peňazí.

  • Česko-slovenský hororový filmový kanál nebol žart – Horor film by mal štartovať v polovici februára a od začiatku bude dostupný na najvyužívanejšej satelitnej platforme Skylink. Kanál bude použiteľný iba s dávkou kofeínu - vzhľadom na zákonné obmedzenia bude program šíriť zrejme iba vo večerných a nočných hodinách.

  • Web časopisu .týždňa ponúka po dokumentoch Zuzany Piussi aj ďalšie filmové diela, ktoré si môžu používatelia pozrieť využitím platobného systému Piano. Filmárom ide z tržieb väčšina príjmov, no podľa doterajších skúseností sa z priamych online platieb nedajú utiahnuť náklady ani pri lowbudgetových projektoch. Najmä vtedy, ak sa dokument objaví na početných video- a filesharingových serveroch.

  • Britský Financial Times nechce skončiť tak ako nemecký (ktorý skončil). Denník sa chce v plnej miere zamerať na digital first stratégiu, ktorá je v prípade dennej tlače pri informáciách spravodajského charakteru už zrejme nevyhnutnosť. Divoký online režim razili mnohé printové médiá aj v minulej dekáde, no vtedy sa spoliehali aj na kompenzáciu tržieb z tlače v novom online prostredí. Financial Times sa touto cestou nevydáva – obsah na webe bude zadarmo iba v prípade obmedzeného množstva článkov za mesiac. Kto chce viac aktualít, musí (môže) zaplatiť.

Reklama - neprepínať

Presne to chce dosiahnuť česká televízia Nova, ktorá od tohto roka zaviedla nové reklamné pásmo, takzvaný super prime-time. V čase medzi 19:30 až 21:30 ponúka TV líder kratšie reklamné bloky, no za vyššiu cenu. Veľká časť divákov počas reklamy, pochopiteľne, prepína na iný program a čím sú brejky dlhšie, tým je väčšie riziko, že diváci prepnú na iný kanál alebo sa nevrátia na program vôbec.

Nova vyskúšala zároveň zaujímavý experiment, pri ktorom sa počas  sa pred reklamnou prestávkou začne odpočítavať čas do jej skončenia. Za stratégiou môže stáť domnienka, že ak publikum vie, dokedy budú reklamy trvať, tých pár minút si už odtrpí... alebo aspoň presne vie, kedy sa má vrátiť.

Podobne, aj keď menej násilne fungujú už niekoľko rokov self-promo bloky nemeckej televízie ProSieben, pri ktorých sa v podobe pohybujúcej sa čiary odpočítava čas do skončenia spotu.


Seriál Mediálne/7 vychádza každú sobotu na Mediálne.sk a eTREND.sk. Prečítajte si staršie vydania a objednajte si RSS feed