"Udalosť" týždňa
Členova Oľany sa majú asi naozaj dobre. Alebo aspoň dobre vedia, že keď navrhnú nezmyselné návrhy, publicitu budú mať zaručenú. Tento týždeň vyrukoval obyčajný Jozef Viskupič s návrhom povinného podielu slovenskej hudby v rozhlasovom vysielaní. Argumentujúc, že podobné kvóty existujú aj vo Francúzsku, Poľsku či Maďarsku.
V roku 2014 by Ramada, Senzi Senzus či Maduár mali tvoriť 10 percent z hudby vysielanej medzi 6. a 22. hodinou, v roku 2015 20 percent a v roku 2016 by mali mať až 30-percentný podiel. Vydajme sa na nesplniteľnú misiu racionálnej argumentácie voči tejto hov... hlú... myšlienke.
Argument č. 1 – spomenuté krajiny s kvótami sú oveľa väčšie, majú viac umelcov a tým je aj dopyt po domácej hudbe prirodzenejší.
Argument č. 2 – na slovenskom trhu od roku 2005 vysielalo celoplošné česko-slovenskú hudbu hrajúce rádio Hey! (od jesene minulého roka Anténa Hitrádio). Jeho počúvanosť sa pohybovala niekde na úrovni štatistickej chyby, noví majitelia preto formát v minulom roku zavrhli, čo viac než výstižne vypovedá o dopyte po domácich hudobníkoch.
Argument č. 3 – Verejnoprávny rozhlas má päť celoplošných analógových okruhov, najvyšší podiel domácej hudobnej produkcie a ak by mal niekto promovať slovenskú hudbu (inými slovami aj zvyšovať tantiémy tunajším umelcom), nech to je RTVS.
Prikazovať komerčným subjektom, čo majú predávať a od koho majú kupovať, či už v rozhlasovom éteri alebo v supermarketoch, zaváňa návratom plánovaného hospodárstva, ktoré bude viesť iba k jednému – hľadaniu čo najkreatívnejšieho a najjednoduchšieho ofajču.
Zábavné bude sledovať, ako sa Viskupič popasuje s definíciou slovenskej hudby – napríklad podľa rasistických názorov z internetových diskusií k poslancovej iniciatíve taká Celeste Buckingham toto kritérium určite nenapĺňa.
Ešte zábavnejšie bude, ako (nad tým z akého dôvodu, sa radšej ani netreba zamýšľať) má zákon nanútiť zvýšenie podielu domácej hudby aj na tých internetoch. Ech, škoda reči... pozrite si radšej, čo vás možno už čoskoro čaká v autorádiu.
V skratke
- Markíza prezradila názov štvrtej stanice, ktorá štartuje 25. februára. Bude to fór. Teda Fooor. Ako vyplýva z programovej štruktúry na prvý týždeň existencie, nový kanál bude recyklovať a recyklovať a recyklovať s cieľom pridať trhovému podielu TV skupiny jeden či dva percentné body navyše (aká je vlastne štatistická odchýlka pri peoplemetroch?). A zároveň zvýšiť hodnotu slovenského televízneho konglomerátu, ktorý zrejme už čoskoro ovládne americký Time Warner.
- Iní Američania zas odchádzajú. Zástupcovia rádia Expres budúci týždeň predstúpia pred licenčnú radu so žiadosťou o prevod 100-percentného podielu v rádiu z amerického Emmisu na nemecký Bauer. Slovenský trh bol pre Emmis posledný v tomto regióne, kde pôsobil – bulharské rádiá skupina predala a z Maďarska, kde prevádzkovala rozhlasového lídra Sláger, ju politické kruhy vypudili. Nuž, nie všetci majú nervy na wild wild east.
- Do Rady RTVS vďaka hlasom Smeru-SD pribudnú Igor Gallo (ktorý získal aj hlasy od opozičných poslancov), Jozef Chudík a Peter Kubica, ktorí nahradia troch členov s končiacim sa funkčným obdobím. Prečo by vás to malo zaujímať? Napríklad ak dostanete potrebu si zanadávať, spomeňte si na týchto troch pánov – za nulovú zodpovednosť a štipku roboty, ak pôjdu v šľapajách predchodcov, budú dostávať minimálne 800 eur mesačne.
- Aj Digi TV bude na satelite v HD – nízkonákladový operátor chce „konkurencii opäť vytvoriť vrásky na čelách.“ Všetci ostatní operátori (s výnimkou CS Linku) už síce HD dlho ponúkajú... ale budiž. Rumunský operátor ponúkne zrejme lacnejšie set-top boxy a tiež HD vysielanie športovej stanice Digi Sport, ktorú má v ponuke exkluzívne.
Reklama – neprepínať
Z takmer 110 miliónov divákov, ktorí minulú nedeľu sledovali v USA Super Bowl, bol určite nejeden/nejedna, ktorí si finále ligy v americkom futbale pozreli skôr kvôli šou počas prestávky a špeciálny blok reklám, vytvorených iba pre tento event. Pozrite si ešte raz náš výber, ktorému v pozitívnom zmysle kraľuje Kaley Cuoco a v negatívnom Psy.
Seriál Mediálne/7 vychádza každú sobotu na Mediálne.sk a eTREND.sk. Prečítajte si staršie vydania a objednajte si RSS feed