JUDr. Martin Maťašeje je generálnym riaditeľom najväčšieho poskytovateľa služieb káblovej televízie na Slovensku, spoločnosti UPC Slovensko. Viac ako 400 000 domácností môže sledovať televíziu práve prostredníctvom káblových rozvodov spoločnosti UPC. Aká je pozícia spoločnosti na trhu a v porovnaní s ČR? Sú služby spoločnosti UPC predražené? Dočkajú sa diváci programov ako AXN a Óčko? Aké sú plány spoločnosti do budúcnosti? Odpovede na tieto a mnohé ďalšie otázky sa dozviete v rozhovore pre Mediálne.sk.


Mediálne.sk: Má UPC k dispozícii prieskum, ktorý by zisťoval sympatie klientov k spoločnosti? Ak nie, ako predpokladáte, že by dopadol?


Martin Maťašeje: Spoločnosť UPC Slovensko uskutočňuje pravidelné prieskumy a ankety medzi svojimi zákazníkmi využívajúc svoje interné sily na zákazníckych strediskách, ale aj využitím medzinárodných prieskumných agentúr. Cieľom týchto prieskumov a analýz je aj získanie spätnej väzby, to jest hodnotenia spokojnosti zákazníkov s poskytovanými službami, klientským servisom a podobne.


Ale, pre ilustráciu, čo sa týka sympatií, povedal by som to takto: žiadny väčší káblový operátor nepatrí do rebríčka Top 10 obľúbených firiem v žiadnej krajine. Najmä v krajinách v našom regióne, kde trhové hospodárstvo nebolo vždy samozrejmosťou, sa vo verejnosti všeobecne vytvoril mýtus, že kábloví operátori sú „bad boys“, ktorí chcú za poskytovanie televízneho signálu veľa peňazí. Príčina takéhoto vnímania vychádza zväčša z minulosti a podporená je najmä presvedčením, že za TV signál by sa platiť nemalo, pretože za terestrický príjem TV signálu sa platiť nemusí. Veľa ľudí si myslí, že preto by nemali platiť – alebo ak áno, tak len niečo málo – ani za káblovú televíziu. Akoby neregistrovali pridanú hodnotu tejto služby a odmietali vidieť investície káblových operátorov, náklady na prevádzku, údržbu, starostlivosť o zákazníkov, skvalitňovanie služieb atď.


Spoločnosť UPC Slovensko sa napriek tomu snaží neustále skvalitňovať svoje služby, uvádzať nové technologicky náročné a nákladné servisy, pridávať nové programy atď. Popritom sa pripravujeme na mimoriadne zložitý proces prechodu na digitálne káblové vysielanie, ktorý si tiež vyžiada výrazné investície. V tomto smere chceme pokračovať naďalej a predpokladám, že postupne sa vnímanie káblových operátorov aj u nás zmení k lepšiemu. Myslím si však, že k tomu je potrebné aj naučiť sa počúvať argumenty druhej strany, nie iba zotrvávať na predsudkoch.


Mediálne.sk: Spoločnosti UPC sa v Česku darí zjavne viac, jej ponuka je širšia. V čom je pozícia UPC v Česku lepšia?


Martin Maťašeje: Neviem, na základe čoho si to myslíte. Ak z počtu zákazníkov, tak to je predsa samozrejmé, vzhľadom na dvojnásobný počet obyvateľov, ktorý má Česká republika v porovnaní so Slovenskom. Čo sa týka ponuky, tá je v obidvoch krajinách v podstate rovnaká s tým rozdielom, že Rozšírený súbor na Slovensku obsahuje dokonca viac programov než v Čechách. Ako v ČR, tak aj na Slovensku poskytujeme káblovú televíziu (Základný a Rozšírený súbor, nadštandardný kanál HBO), satelitnú televíznu službu UPC Direct a UPC Direct Plus, internetovú službu chello. Čiže to čo poskytuje UPC ČR, poskytuje aj UPC Slovensko. Rozdiel je ešte v cenách – v porovnaní s cenami v ČR sú poplatky UPC Slovensko za služby káblovej televízie o viac než polovicu, v niektorých prípadoch až dvojnásobne nižšie. Pre porovnanie, Základný súbor Mini stojí v ČR 189 Kč, čiže v prepočte zhruba 235 Sk, kým náš Základný súbor stojí 99 korún, čo je o 146 korún menej. Rozšírený súbor Klasik stojí v ČR 489 Kč, teda v prepočte 610 Sk, kým Rozšírený súbor UPC Slovensko stojí 399 Sk, to jest o 211 korún menej. Tieto čísla asi nepotrebujú žiaden komentár. Pozícia UPC ČR je v tomto neporovnateľne lepšia.


Mediálne.sk: Myslíte si, že poplatky za vaše služby sú v porovnaní s okolitými krajinami primerané?


Martin Maťašeje: Nie, poplatky spoločnosti UPC Slovensko za káblovú televíziu (KTV) sú najnižšie v regióne a jedny z najnižších v celej Európe. Ak by sme mali hovoriť o primeraných poplatkoch, úmerných vynaloženým investičným prostriedkom, nákladom na prevádzkovanie tejto služby, údržbu infraštruktúry, autorským poplatkom atď., poplatky za KTV by mali byť značne vyššie.


Mediálne.sk: Prečo základný súbor na Slovensku neponúka minimálne všetky slovenské televízie, keď napr. v Česku je to štandardom?


Martin Maťašeje: Ani v ČR nie sú v Základnom súbore všetky české televízne stanice. Ale odpoveď je v peniazoch. V ČR je v súbore Mini v porovnaní s našim základným súborom naozaj viac českých kanálov, ale – ako som už uviedol vyššie – v ČR tento súbor aj stojí oveľa viac než u nás. Rozdiel je v tých 146 korunách. Zaradenie ďalších kanálov do tohto súboru pri súčasnej cenovej úrovni by znamenalo zvýšenie nákladov a výsledkom by bolo, že by sme na tejto službe boli opäť stratoví.


Mediálne.sk: UPC by v Českej republike mohla ešte tento rok začať ponúkať okrem televízneho signálu a internetu aj lacné telefonovanie cez internet. Ako sa stavia k tejto možnosti slovenská UPC?


Martin Maťašeje: Aj spoločnosť UPC Slovensko plánuje v budúcnosti poskytovať telefónne služby. V budúcnosti plánujeme svojim zákazníkom poskytovať tzv. triple-play služby, to jest káblovú televíziu, internet a telefón.


Mediálne.sk: V poslednej dobe bolo niekoľko programov rozšíreného súboru bez predošlého upozornenia zákazníkov nahradených inými. V ostatných týždňoch napríklad TV Paprika miesto Sat.1 a Moooby TV miesto BBC World. Prečo hovoríte o skvalitňovaní služieb, keď diváci o nejakú TV stanicu vždy prídu? Je nutné pri pridaní nového programu do ponuky vždy nejaký stiahnuť? Aký je maximálny možný počet staníc v rozšírenom súbore?


Martin Maťašeje: Zaradenie nových televíznych kanálov zákazníci vo všeobecnosti vítajú a prijímajú tieto novinky veľmi kladne. V súvislosti s úpravou týkajúcou sa nahradenia Sat.1 sme zaznamenali aj kritické ohlasy divákov. Pozitívne ohlasy na zaradenie gastronomickej televíznej stanice TV Paprika, ktorá vysiela denne 14 hodín programu dabovaného do českého jazyka, však jednoznačne prevyšovali. Svedčí o tom aj takmer 40 pozitívnych zmienok v médiách o zaradení TV Paprika v porovnaní s tromi, ktoré poukazovali na nahradenie Sat.1. Spoločnosť UPC Slovensko má záujem poskytovať početnú a žánrovo rozmanitú programovú ponuku s čo najväčším počtom programov v zrozumiteľnom jazyku (slovenskom a českom). Je však pochopiteľné, že nie úplne každému zákazníkovi sa dá vyhovieť – snažíme sa však vychádzať v ústrety obrovskej väčšine zákazníkov.


Ideálny by bol zrejme individuálny výber programov, ktorý však v súčasnej dobe nie je možný z jednoduchého dôvodu – nie sú technológie, ktoré by takúto službu umožnili. Predstavme si, že máme 100 000 domácností a každá by si zvolila iný výber programov. To znamená vytvorenie 100 000 analógových kombinácií, ktoré by mali dostávať 24 hodín denne cez káblové rozvody. Technicky, ani technologicky to v súčasnosti jednoducho nie je možné. Isté možnosti poskytne digitalizácia, avšak ani tento systém neumožní čisto individuálny výber programov a kvôli technologickej náročnosti táto služba pravdepodobne nebude práve najlacnejšia.


Čo sa týka vyraďovania, ide o to, že už teraz potrebujeme riešiť budúce zaradenie digitálnej televízie do káblového vysielania a neradi by sme znižovali počet analógových kanálov v súvislosti s digitalizáciou. Treba mať priestor na to, aby sme mohli zaradiť digitálne vysielanie v káblovej televízii, ktoré nastane zrejme už v relatívne blízkej budúcnosti.


Mediálne.sk: Myslíte si, že budúcnosť káblovej televízie je práve v podobných špecializovaných televíznych staniciach, samozrejme v spojitosti s digitalizáciou?


Martin Maťašeje: Aktuálny celoeurópsky trend tomu nasvedčuje. Závisí to však predovšetkým od toho, o čo budú mať diváci záujem. Skúsenosti u nás aj v zahraničí svedčia o tom, že viacero televíznych projektov, ktoré sa javili ako veľmi atraktívne, nakoniec v silnom konkurenčnom boji dlho nevydržali. Programeri však prichádzajú stále s novými ponukami v podobe monotematických kanálov, ktorým sa nezriedka podarí nielen spočiatku zaujať, ale aj udržať si divákov a tým aj inzerentov. A to je základný predpoklad pre udržanie sa každej televízie. Od toho bude záležať aj ďalší vývoj a vznik nových monotematických kanálov.


Mediálne.sk: Zaradenie Moooby TV a vyradenie BBC World zdvihlo u vašich zákazníkov vlnu nevôle. Prečo v ponuke držíte napríklad chorvátsku televíziu HRT, či kórejský Arirang, ktoré určite neoslovujú tak veľkú skupinu divákov, ako vyradené BBC World, či Sat.1?


Martin Maťašeje: K 31. marcu tohto roka uplynula zmluva s prevádzkovateľom BBC World, pričom neprišlo k dohode o predĺžení zmluvy. Na pozíciu, ktorá bola voľná po vypadnutí BBC World, sme zároveň od 1. apríla do káblovej ponuky v Bratislave zaradili nový slovenský televízny kanál Moooby. Nešlo o náhradu za BBC World, jednoducho sme Moooby TV zaradili na túto pozíciu preto, lebo bola voľná. Chcem ešte dodať, že Moooby TV je špecializovaný televízny kanál zaoberajúci sa mobilnou telefóniou s 24 hodinovým vysielaním denne. Tento typ televíznych staníc, akým je aj Moooby TV, je určený predovšetkým mladším divákom a jeho zaradenie do ponuky spoločnosti UPC Slovensko nadväzuje na svetové trendy, kde sú podobné televízne kanály veľmi populárne. S cieľom vyjsť v ústrety zákazníkom sme súčasne vyvinuli skutočne obrovské úsilie a obnovili rokovania s prevádzkovateľom BBC World, ktoré rezultovali dohodou o znovu zaradení tejto stanice. Moooby TV sme zároveň premiestnili na novú pozíciu – kanál č. K51. Čo sa týka druhej časti otázky, zaradením kanálu HRT vychádzame v ústrety obyvateľom Bratislavy s chorvátskymi koreňmi a Arirang TV zasa prináša pohľad na pre nás exotickú krajinu. Snažíme sa, aby programová ponuka bola rôznorodá, aby vyhovela potrebám a záujmom všetkých našich divákov.


Mediálne.sk: Dočkajú sa vaši zákazníci TV programov, ako Óčko, či AXN, ktoré sú divácky atraktívne a v zrozumiteľnom jazyku? Prečo ich vaša spoločnosť doposiaľ nezaradila do svojej káblovej ponuky?


Martin Maťašeje: Obidva tieto televízne programy sú k dispozícii divákom cez satelitnú televíznu službu UPC Direct. Zaradenie nového televízneho kanálu do káblovej ponuky vychádza z dohody medzi káblovým operátorom a prevádzkovateľom konkrétnej televíznej stanice. Zaradeniu jednotlivých staníc vždy predchádzajú rokovania a kým nie je podpísaná zmluva, ani jedna strana nemá záujem tieto obchodné rokovania komentovať. Čo sa týka zaradenia programu AXN do ponuky, o tomto sa rokuje na medzinárodnej úrovni mimo územia SR a ČR. Podmienky pre vysielanie AXN v celom regióne Strednej Európy si vyjednáva vlastník AXN, spoločnosť Sony Pictures Television International (SPTI), spoločne s UPC. Hovoriť o akýchkoľvek termínoch by však v tejto chvíli bolo predčasné. Čo sa týka hudobnej stanice Óčko, tá je v ponuke satelitnej televíznej služby UPC Direct. V káblovej ponuke si zasa zákazníci Rozšíreného súboru môžu vybrať spomedzi až troch hudobných staníc: MTV, VH1 a slovenskej hudobnej stanice Music Box.


Mediálne.sk: Môžete načrtnúť plány a aktivity, ktoré chce spoločnosť UPC vyvíjať do budúcnosti?


Martin Maťašeje: Spoločnosť UPC Slovensko sa snaží neustále skvalitňovať svoje služby. Či už ide o množstvo a atraktivitu televíznych kanálov, kvalitu obrazu a zvuku, zvyšovanie rýchlostí internetu chello, uvádzanie nových služieb, starostlivosť o zákazníkov prostredníctvom 24-hodinového servisu atď. Pripravujeme sa na prechod na digitálne káblové vysielanie, ktoré umožní ďalšie možnosti a výhody v prospech zákazníkov. Toto sú naše plány v najbližšej budúcnosti.