Relácia Modré z neba neplní divákom sny iba na Slovensku. Vlastnú adaptáciu formátu vysiela už dva týždne aj bulharská televízia bTV, ktorá rovnako ako Markíza patrí do portfólia mediálnej skupiny CME.
Bulharské Modré z neba sa volá Predai natatak (Pošli to ďalej, Pay It Forward), tamojším Vilom Rozborilom je korpulentná moderátorka s bujnou blonďavou hrivou Natalia Simeonova.
Podľa bTV je práve jej osoba jedným z hlavných dôvodov úspechu relácie. Patrí k najobľúbenejším tváram stanice a predtým moderovala ďalšiu "veľmi pozitívnu a úspešnú šou", ktorá pomáhala zamilovaným párom.
Zdroj: TV Markíza, bTV
Práva na lokálnu adaptáciu Modrého z neba získala bTV podľa PR špecialistky Ivy Garkovej priamo od televízie Markíza. Reláciu nasadila do vysielania od 3. novembra 2012 v týždennej periodicite vždy v sobotu medzi 20:00 a 22:00.
"bTV je spoločensky zodpovedné médium, šou vznikla v reakcii na divácky dopyt po väčšom počte programov, ktoré nielen inšpirujú optimizmom a sú plné pozitívnych emócií, ale tiež poskytujú skutočnú pomoc obyčajným ľudom v ich čoraz ťažších životoch," vysvetlila Garkova pre Mediálne.sk, prečo si televízia vybrala práve formát Modré z neba.
Zdroj: vysielanie bTV
"Hoci tento formát je v Bulharsku neznámy, sledovanosť prvých dvoch epizód preukázala, že si rýchlo získal publikum, pretože ukazuje ľudské dobro vzrušujúcim a emocionálnym spôsobom," dodala PR špecialistka.
Prvé dva diely dosiahli v strategickej cieľovej skupine 18-49 priemerný rating 9,69 % a trhový podiel 31,5 %. Pozrelo si ich v priemere 309 293 mladších divákov.
Priemerná výkonnosť bTV v prime-time bola v treťom kvartáli roku 2012 podľa oficiálnych materiálov CME na úrovni 36,1 %. Celodenne dosahuje výkonnosť pod hranicou 30 %.
V širšej cieľovej skupine 4+ zaznamenali prvé dve vydania Predai natatak priemerný rating 13,37 % a share 36,49 %. K obrazovkám pritiahli v priemere 933 544 divákov.
Hlavní konkurenti bTV - Nova TV (7,11 % / 19,41 % v 4+ a 7,2 % / 23,39 % v 18-49) a BNT 1 (3,6 % / 9,83 % v 4+ a 1,96 % / 6,36 % v 18-49) - dosiahli v rovnakom slote slabšie výsledky sledovanosti.
"Pozitívny obsah projektu vysoko ocenila aj online komunita. Internetoví používatelia okamžite reagovali svojimi komentármi na facebookovej stránke relácie, jej oficiálnom webe ako aj prostredníctvom korporátneho e-mailu bTV," uzavrela Iva Garkova.
Reláciu pre bTV vyrába najväčšia bulharská produkčná spoločnosť Harbour Island Records.
Slovenský originál si produkuje Markíza sama v spolupráci s dvornou produkčnou spoločnosťou MediaPro Entertainment Slovakia a firmou Blue Production, za ktorou stoja Vilo Rozboril a Nataša Barošová.
Rozboril je okrem úlohy moderátora aj autorom námetu a scenárov k Modrému z neba.
Modré z neba je na obrazovke Markízy deviatu sezónu, prvé dve spoluvytvárala produkčná spoločnosť J.A.M. Film 1999 na čele s režisérom Jeffom Minaříkom.
Po vzájomných nezhodách Markíza od jesene 2009 ukončila s firmou spoluprácu a začala si reláciu vyrábať sama. Jej režisérom je v súčasnosti Ivan Holub.
Ide o najúspešnejší pôvodný formát Markízy, ktorý pravidelne obsadzuje vrcholné priečky v rebríčkoch najsledovanejších programov týždňa. V treťom kvartáli 2012 dosahovalo Modré z neba v strategickej cieľovej skupine 12-54 priemerný rating 12,1 % a trhový podiel 35,2 %. Aktuálny celodenný sezónny priemer stanice je 25,3 % a 27,8 % v prime-time.
Ako exportný artikel dokázala Markíza už v minulosti zužitkovať svoje pôvodné seriály. Historicky najúspešnejší sitcom Susedia adaptovala slovinská Pop TV ako Lepo je biti sosed a kriminálny seriál Mesto tieňov dostal českú verziu na TV Nova pod názvom Kriminálka Anděl.