Aktualizácia: Markíza v stanovisku pre Mediálne.sk iba zopakovala už raz povedané. Šéfredaktor spravodajstva Lukáš Diko však dodal, že Televízne noviny budú aj naďalej moderovať tri moderátorské dvojice. Televízia teda zrejme aj naďalej ráta s Miriam Kalisovou a Karolom Farkašovským, ktorí sa striedali pri moderovaní zrušenej relácie Dnes.
Či sa vo februári skutočne vráti reklamný brejk, ktorý bol medzi Televíznymi novinami a reláciou Dnes Markíza nekomentuje. Nehovorí ani ako by jeho návrat ovplyvnil koncepciu predĺžených Televíznych novín. "K ďalším podrobnostiam našich strategických rozhodnutí sa nateraz nebudeme vyjadrovať," uzavrel Diko.
Zverejnené 4. januára:
Televízia Markíza od 1. januára 2010 prestala vysielať dennú spravodajskú reláciu Dnes. Jej programový slot obsadila na 40 minút predĺžená verzia Televíznych novín. O zmene začali diskutovať čitatelia Mediálne.sk, všimol si ju aj denník Sme.
Trhový líder zrušenie relácie Dnes dopredu neohlásil, divákom ho v piatok nevysvetlili ani moderátori Televíznych novín. Že nešlo o dlhodobo chystanú zmenu naznačujú programové plány, ktoré ju podchytávajú až od pondelka 11. januára 2010. Denníku Sme sa včera podarilo získať stanovisko šéfredaktora spravodajstva a športu TV Markíza Lukáša Dika.
Zdroj: TV Markíza
„Televízne noviny sú dlhodobo najsilnejšou spravodajskou značkou na trhu. Práve preto chceme divákom ponúknuť v Televíznych novinách všetky dôležité a zaujímavé informácie zo života - celoslovenské, regionálne, zahraničné a aj zo sveta šoubiznisu. Našim cieľom je, aby spravodajstvo TV Markíza reprezentovala práve značka Televíznych novín," vysvetlil Diko.
Po prvých dvoch dňoch sa predĺženie Televíznych novín ukazuje z hľadiska sledovanosti ako efektívne. Markíze sa podľa informácií Mediálne.sk podarilo udržať trhový podiel na úrovni okolo 55 percent od 19:00 až do takmer 19:45. Približne rovnaké hodnoty pritom dosahovalo aj klasické 20-minútové hlavné spravodajstvo. Reláciu Dnes sledovalo po 19:20 už zvyčajne len asi 40 percent divákov.
Výkon Televíznych novín kulminoval v čase reklamného brejku medzi Krimi Novinami a Novinami na Joj a následne prudko klesal. Noviny si udržali oproti štandardu mierne znížené podiely nad 30 %, Správy STV zmenou klesli na historické minimá pod 10 %.
Hlavné spravodajstvo TV Markíza v deň zmeny a týždeň pred ňou
Televízne noviny, piatok 1. január 2010
• trhový podiel: 55,2 %
• počet príspevkov: 24
• stopáž: cca 42 minút
Televízne noviny, piatok 25. december 2009
• trhový podiel: 47,8 %
• počet príspevkov: 12
• stopáž: cca 22 minút
Dnes, piatok 25. december 2009
• trhový podiel: 40,2 %
• počet príspevkov: 12
• stopáž: cca 20 minút
S reláciou Dnes prišla Markíza aj o jeden z inzertne najatraktívnejších reklamných brejkov. V obchodne slabšom období na začiatku roka sa ho televízia rozhodla oželieť, podľa nepotvrdených informácií by sa však mal od februára opäť vrátiť. Ako by ovplyvnil koncepciu Televíznych novín zatiaľ nie je jasné, zákon o vysielaní a retransmisii totiž neumožňuje prerušovať spravodajské formáty reklamou.
Formát Dnes Markíza pôvodne vysielala iba počas pracovných dní, od 3. marca 2009 ho však rozšírila aj na víkendy, aby nahradil podpriemerne výkonné bulvárne magazíny Smotánka a Prominenti. Zvýšiť výkonnosť slotu sa televízii podarilo.
Tak išiel čas s Televíznymi novinami
Televízne noviny už dva roky nie sú neotrasiteľný divácky fenomén. O tento prívlastok ich pripravila samotná Markíza radikálnymi zmenami v koncepcii spravodajstva, ktoré uskutočnila 14. januára 2008. Trhové podiely okolo 75 % sú odvtedy už len sladkou spomienkou.
Rozdelenie Televíznych novín na Headlines (19:00) a Dnes (19:10) sa pritom spočiatku javilo ako vydarený krok. Televízne noviny Dnes dokonca nebezpečne ohrozovali hlavné spravodajstvá Joj a Jednotky.
Reakcia konkurencie však na seba nenechala dlho čakať. Joj sa pripravovala dlho a dôkladne. Keď Markíza vyšla so zmenami, komerčná dvojka odkryla plány na svoje Krimi Noviny. Jednotka zvažovala viacero možností a napokon sa podujala presunúť svoj najúspešnejší pôvodný popoludňajší program 5 proti 5 do konkurencie Televíznych novín.
Spravodajská výkladná skriňa lídra v deň prvého dňa konkurencie 5 proti 5 razom stratila asi 400-tisíc divákov, podiely sa prepadli o asi pätnásť percentných bodov. Tie pripadli najmä Jednotke a slovenská verzia americkej súťaže zrazu v najťažšom konkurenčnom slote zarábala 25-percentné podiely. Krimi Noviny zo začiatku veľa vody nenamútili.
Markíza reagovala. Čiastočne návratom k pôvodnej verzii spravodajstva. Zrušila krátke Headlines, formát Televízne noviny vrátila na 19:00 a reláciu Dnes vyprofilovala čisto ako regionálne spravodajstvo. S 5 proti 5 však pohnúť nemohla, tomu diváci zostali a Markíza si pripísala najmä zmätenie divákov zmenami.
V polovici roka 2008 však STV začala 5 proti 5 nevedomky likvidovať. Kvôli nenasadeniu letných repríz a následnému šachovaniu s vysielacím časom spadli podiely relácie z hodnôt nad 20 % o približne polovicu. Diváci tak dostali priestor postupne si zvykať na Krimi Noviny Joj. A aj tak urobili.
Televízne noviny sa postupne stabilizovali na trhových podieloch okolo 55 % a relácia Dnes približne na 40 %. Krimi Noviny začali dosahovať dlhodobo nadpriemerné podiely siahajúce dnes aj k 30 % a zaradili sa k najúspešnejším reláciám TV Joj. Jednotka schopnosť konkurencie stratila, po 19:00 vysiela najnovšie za minimálneho záujmu Domácich majstrov a Večerníček.
Správu budeme aktualizovať. Mediálne.sk zisťuje, ako bude vyzerať štruktúra hlavného spravodajstva TV Markíza v reklamne silnej časti sezóny.