Jedným zo zásadných období v kolobehu programového života televízií je okrem septembra a júla aj január: v tento mesiac televízie zvyknú nárazovo upravovať programové štruktúry, ktoré nasadili na začiatku sezóny v septembri. Inak tomu nebude ani tento rok, situácia je navyše kvôli spusteniu peoplemetrov v októbri o poznanie zaujímavejšia.


Tentokrát vám prinášame prehľad zmien v troch najvýraznejších komerčných televíziách, resp. komerčných televíziách, ktoré sa podieľajú na peoplemetrovom prieskume sledovanosti: Markíza, JOJ a TA3.


Markíza: kompletne prestavaný prime-time


Markíza narábala so zvykom diváka, jedným z najrelevantnejších javov ktorý sa zohľadňuje pri programovaní televízií, doteraz naozaj opatrne. Zmeny nepredkladala divákom priebežne, ale pripravila ich nárazovo na január a je ich naozaj dosť. Zmeny sa v prípade Markízy dotknú popoludňajšieho vysielania v bežných pracovných dňoch i v sobotu a prime-timu vo väčšine dní. Markíza posilňuje „portfólio“ telenoviel, o 13:10 pribúda okno na reprízový titul, prvý z nich bude mexická telenovela Prameň lásky. Nový čas dostane denný sitkom, v súčasnosti Roseanne, jeho čas začína o 14:00. Obľúbený komediálny seriál nahradí neskôr titul Cybill. Presúva sa tým pádom aj detská Maxihra, od januára so štartom o 14:25. Hlavnou zmenou je zastavenie produkcie denného hudobného magazínu (DekaBox a Kapela na predaj), ten nahradí seriál pre mládež (počnúc titulom Ženy z rodu Gilmoreovcov).


Sobota popoludní znamená zmeny pre divákov relácií DekaHity, Športmagazín a Zem. DekaHity sa presúvajú na 12:30, Športmagazín sa od januára ruší a nahrádza ho nový polhodinový titul Let´s go!. O 14:00 Markíza pokračuje v zmenách, tento čas bude patriť spravodajskej Zemi ktorá sa vracia k pôvodnej stopáži 30 minút. Sobotné popoludnie po vypadnutí titulov Beverly Hills a Šéfkuchár bez čapice nahradí Markíza dvoma filmami.


Zmien v prime-time je naozaj požehnane. Pondelkovú zábavu posilní od januára nová show s nezvyčajným názvom pre slovenský trh: Opposite sex, s podtitulom „Ženy vždy zostanú pre mužov záhadou a muži budú vždy záhadou pre ženy.“ Podľa našich informácií by sa mala ako moderátorka objaviť Kveta Horváthová. Na stredu nasadzuje Markíza do primetimu, namiesto filmu, show Oľgy Záblackej Na streche, ktorá sa presúva z víkendového podvečeru. Ani štvrtok nezostane bez zmien, v prime-time sa objaví nová zostava rotujúcich zábavných relácií. Z pondelka prechádza Zámena manželiek a Je to možné, štandardne zostávajú Aj múdry schybí a Dereš. Markíza sťahuje tituly Knokaut a Recepty na lásku. Obľúbený Uragán sa premyslene presúva na piatok 20:00, oproti SuperStar. Týmto presunom sa po troch sezónach prestáva súťažná show Milionár vysielať dvakrát týždenne, zostáva už len v utorok večer.



TV JOJ: kompletná prestavba dennej štruktúry


Televízia JOJ pripravila viaceré presuny v štruktúre a štartuje niekoľko nových akvizičných titulov. Na premiéru nových titulov vlastnej tvorby si TV JOJ zobrala „odklad“ do marca. Po starej dennej štruktúre nezostal „kameň na kameni“ , scheduleri TV JOJ tituly prehadzovali podľa preferencií divákov: po RaňaJOJkách a seriáli (od januára Pensacola) nasleduje blok repríz vlastných relácií (Riskuj, Páli vám to a Varí vám to), po nich dve reprízové denné telenovely. Na cca 12:00 z dopoludnia TV JOJ presúva filmový titul. O 14:00 nasadzuje, tak ako Markíza, sitkom (Raymonda má každý rád). Až do 17:30 nasleduje blok akvizičných denných seriálov, pribudne Acapulco H.E.A.T. (z TV Markíza) a Vražedné pobrežie (putovný seriál, objavil sa na VTV, TV Markíza a MAC TV ho vysielala ešte pod značkou TV Global). Spolu s titulom Odpadlík televízia útočí na záujemcov o kriminálne seriály, čím už dlhšie v tomto smere vypĺňa nepokryté miesto v popoludňajšom vysielaní slovenských televízií. Mash nahradí sitcomom Dvaja z Queensu.


Od 17:30 nasledujú polhodinové tituly vlastnej tvorby v nových časoch: Varí vám to 17:30, Riskuj 17:50 a Páli vám to 18:20. Novinkou, ktorou sa bude TV JOJ uchádzať o divákov je denný animovaný seriál o 18:55, počnúc Disneyho seriálom 101 Dalmatíncov. Pondelok posilní taktiež už vysielaný Chicago Hope (predtým na TV Markíza), od utorku do štvrtku cca 22:00 bude TV JOJ vysielať seriál Agenti v utajení. South Park sa posúva za polnoc, vypadáva Peříčko a vo štvrtok pribúdajú minisérie (v januári napr. Maharadžova dcéra – taktiež predtým na TV Markíza).


Cez víkend pribudne množstvo seriálov (Hviezdna brána – žiadané reprízy, Pokémon – predtým na STV, Hart a Hartová atď), presuny „postihnú“ aj nedeľné relácie vlastnej tvorby: na 12:45 sa presúva Športmotor, na 13:15 Čo na to riaditeľ a na 13:30 Sedmička. Cez víkend sa už nebude vysielať Varí vám to. Sobotné prenosy show Dievča za milión TV JOJ od januára nahradí záznamami z vystúpení Davida Copperfielda (predtým na TV Global).


TA3: najzásadnejšie zmeny od začiatku vysielania


TA3 sľubovala opatrné zaobchádzanie so štruktúrou a po spustení peoplemetrov neavizovala žiadne zásadné zmeny, pretože si chcela „vybrať“ čas na vyvodenie trendov. Čas robiť závery už asi prišiel a TA3 prichádza s vlastnou hlavnou spravodajskou reláciou. Hlavné správy sa budú vysielať od 18:45, TA3 sa tak stane televíziou, ktorá svoju hlavnú spravodajskú reláciu odvysiela ako prvá zo všetkých relevantných televízii na Slovensku. Hlavné spravodajstvo bude, pochopiteľne, vysielané denne a striedavo ho budú moderovať Lucia Nicholsonová, ktorá sa do TA3 nedávno vrátila po krátkom pôsobení v STV a Alfonz Šuran.


Od januára TA3 ďalej ponúkne divákom pred i po Hlavných správach krátke 15 minútové tematické magazíny, zamerané na kuriozity z rôznych kútov sveta (nová relácia Spektrum), z oblasti motorizmu (relácia Motoring), zo sveta hudby, módy a filmu (relácia Showbiz) a z oblasti vedy a techniky (relácia Svet Technológii).


Relácia Téma dňa získa od januára nový vysielací čas - pondelok až piatok o 20:00, sobotné vydanie relácie sa ruší. Nový vysielací čas získa aj relácia Šport – pondelok až nedeľa o 22:00.



Televízie sa oproti minulým obdobiam míľovými krokmi približujú k divákovi: TV Markíza naďalej „čistí“ a sprehľadňuje štruktúru, sústreďuje sa len na relevantné tituly a vydáva zo seba po dlhom čase to najlepšie. Potvrdzujú to i zmeny, ktoré nastali v posledných mesiacoch (jasné cielenie rodinnej televízie, adekvátna grafika, split – screen, logo počas reklamných breakov atď). TV JOJ sa vydalo na podobnú cestu ako TV Prima v Česku, aj keď sú to televízie s absolútne odlišným formátom. Podoba spočíva v tom, že čo sa akvizičných titulov týka, nasadzuje overené a osvedčené, divácky obľúbené tituly (takmer všetky novinky mal už možnosť slovenský divák zhliadnuť), platí to špeciálne pre seriály. Ďalší rozdiel medzi TV Prima a TV JOJ je v tom, že TV JOJ má jasnú ambíciu útočiť na pozíciu leadra. Tretí hráč na trhu túto sezónu ešte nevyriekol posledné slovo: v marci nás čaká premiéra nových titulov vlastnej tvorby, medzi ktorými by mala figurovať aj nová relácia výherkyne kontestu Dievča za milión. Kvalitné spravodajstvo zaručuje TA3, bude zaujímavé sledovať, aké množstvo divákov osloví svojou hlavnou spravodajskou reláciou o 18:45 Presun relácie Téma dňa sa s číslami a dosahom TA3 nedá považovať za útok na prime-time, skôr za vieru v svoju cieľovú skupinu. Otázne je, či ju nesklame, na súperenie v prime-time táto malá televízia nemá. Za tieto míľové kroky, ktoré vyzerajú ako súhrn programových zmien v televíziách v rokoch 2001 – 2003 vďačí slovenský divák peoplemetrom: to však neznamená, že v septembri naňho nečaká ešte viac zmien, noviniek a úprav v štruktúrach.


Redakčne pripravili Radoslav Augustín, Lukáš Kočišek a Braňo Šanta.