
Licenčná rada sa rozhodla urobiť poriadok s reklamou na lieky. Podľa počtu správnych konaní, ktoré v poslednom období začala, pôjde o frontálny útok na komerčnú komunikáciu týchto produktov. Len za posledné dva mesiace ide o 21 správnych konaní – z toho približne 16 voči televízii Markíza a päť voči Joj. Vo všetkých prípadoch ide o podozrenie z porušenia ustanovenia zákona pri vysielaní spotov na lieky. Problém je so zrozumiteľnosťou pribalenej informácie.
Podľa zákona musí byť reklama na lieky „rozoznateľná, nezaujatá, pravdivá a overiteľná a musí zodpovedať požiadavke ochrany jednotlivca pred poškodením.“ Reklama na lieky musí obsahovať vždy jednoznačnú a zrozumiteľnú výzvu na pozorné prečítanie poučenia o správnom použití lieku obsiahnutého v písomnej informácii pribalenej k lieku alebo odporúčanie poradiť sa o použití lieku s lekárom. „A to je hlavný problém väčšiny reklám na lieky,“ povedal riaditeľ kancelárie Rady Ľuboš Kukliš pre Mediálne.sk.
Rada začala správne konanie voči televízii Markíza napríklad v súvislosti s reklamnými spotmi na Ibalgin Fast, Olynth HA, Nalgesin S, Mucosolvan mäkké pastilky, Panadol Baby, Mucoplant Spitzwegerich Hustensaft a iné. Vo väčšine prípadov ide o problém, že informácia je na obrazovke veľmi krátko a často je nečitateľná.

Napríklad v reklame na Ibalgin Fast je základným motívom letuška, ktorá kráča po letiskovej hale a rozbolí ju hlava, na čo jej mužský hlas povie: „Ak potrebujete skutočne rýchlu úľavu od bolesť, spoľahnite sa na Ibalgin Fast.“ Letuška vyťahuje z tašky balenie liekov a následne, keď sedí vysmiata v lietadle, hlas opäť hovorí: „Ten vás zbaví bolesti ešte rýchlejšie. Ibalgin Fast – rýchly, silný, účinný.“ Na konci reklamy v dolnej časti obrazu sa objací textová informácia: "www. ibalgin.sk, Ibalgin® Fast je liek na vnútorné použitie. Obsahuje liečivo ibuprofen - lyzinát. Čítajte pozorne písomnú informáciu pre používateľov. O použití lieku sa poraďte s lekárom alebo lekárnikom."
Problémom je, že informácia napísaná malými písmenami je na obrazovke len dve sekundy. „Časové trvanie výzvy bolo na obraze príliš krátko na to, aby bolo umožnené zrozumiteľné prečítanie celej citovanej výzvy," hodnotí v analýze kancelária rady. Vnímanie samotného textu výzvy je vo väčšine prípadov sťažené podľa analytikov kancelárie aj tým, že nad textom býva umiestnená vizuálna zložka produktu, pri ktorej dochádza ku grafickým či zvukovým zmenám - napríklad pridávanie informácie o výhodnom balení, cene a podobne. "Uvedené skutočnosti sťažujú vnímanie informácie, ktorá je obsiahnutá v texte danej výzvy."
Podobné výhrady má rada aj k reklame na lieky vysielané na Joj: Paralen Hot Drink, Tantum Verde, Robitussin, Mucosolvan Mäkké pastilky, Maxflu.
Podľa Kukliša je pravdepodobné, že rada pri viacerých konaniach skonštatuje porušenia zákona. Zákon pritom porušia televízie a nie výrobcovia liekov, ktoré reklamu vyrobili. „Z pohľadu zákona je zodpovedný vysielateľ, je na ňom, aby to, čo mu dávajú zadávatelia, bolo v poriadku,“ povedal Kukliš.

Nedostatky našla kancelária rady počas vlastného monitoringu, zaoberať sa prípadmi bude pravdepodobne na najbližšom rokovaní rady.
Rada bude brať do úvahy aj dve rozhodnutia Najvyššieho súdu, ktorý dal za pravdu rade. Ide o pokutu 100-tisíc korún, ktorú v roku 2007 dostala STV za reklamný spot na liek Betadine. V spote nezrozumiteľná výzva na pozorné prečítanie poučenia o užívaní lieku bola na obraze len päť sekúnd.
V roku 2009 dostala pokutu 4-tisíc eur aj televízia Markíza za reklamný spot na liek Dettol. „V časovom intervale cca štyri sekundy, pri normálnych (priemerných) schopnostiach čítania, nie je možné prečítať celý text výzvy... Navyše vyobrazenie textu výzvy počas prvých dvoch sekúnd svojím málo kontrastným rozlíšením textu od pozadia, spôsobilo, že uvedený text bol ťažšie čitateľný aj pri zastavení záznamu,“ skonštatoval Najvyšší súd.
Na vysielanie reklamy na lieky sú v zákone prísnejšie ustanovenia ako v prípade iných produktov. Napríklad reklama na lieky nesmie byť určená maloletým, nesmie sa prirovnávať pri nej liek k potravinám alebo ku kozmetickým výrobkom, či propagovať účinky lieku poukazovaním na výsledky dosiahnuté u konkrétnych osôb. Nesmie obsahovať odporúčanie vedcov, lekárov alebo známych osobností, ktorých popularita by mohla nabádať na použitie lieku. Reklama na lieky, ktoré obsahujú omamné, psychotropné a iné návykové látky je zakázaná.
Začiatok správnych konaní televízia Joj nekomentovala. "Vyjadríme sa až po obdržaní rozhodnutia Rady pre vysielanie a retransmisiu o uložení sankcie," povedala hovorkyňa TV Markíza Oľga Dúbravská.