Aká je oficiálna internetová stránka lídra televízneho segmentu - televízie Markíza? Má všetko to, čo od nej čaká divák surfujúci po internete? Ponúka všetky potrebné informácie a je nápomocná? Pri hodnotení sme nebrali do úvahy veľkosť stránky, dĺžku načítavania ani validitu zdrojového kódu, pretože to nikoho okrem malej skupinky web-developerov nezaujíma. Jediné, čo je dôležité - funkčnosť, jednoduchosť a obsah, ktorý zaujíma jej návštevníkov.
Oficiálne www stránky televízie Markíza sa nachádzajú na adrese http://tv.markiza.sk/ a nie, ako si väčšina bežných ľudí myslí, na http://www.markiza.sk/. Markíza je všetečná vo všetkých oblastiach, sídli tam jej rovnomenný portál. Jeho súčasná verzia je funkčná už takmer dva roky - od jesene 2003, v poradí je už siedmou verziou internetových stránok televízie.
Čo uvidí návštevník, ak si chce nájsť informácie o televízii? Pri prvom načítaní hlavnej stránky ho zaplaví neobvykle veľké množstvo reklamných bannerov.
Pri našej návšteve (aj po viacnásobnom obnovení stránky) sa nám ich na stránke zobrazilo 5. Portál Markízy je špecifický tým, že síce používa štandartné reklamné plochy, ale nie je zvykom používať toľko veľkých plôch na jednej stránke.
Po našom príchode na stránku nás privítal web, na viditeľnej časti ktorého nás z približne 70% častovala reklama. Podiel informácií o televízii, ktoré užívatelia hľadajú, bol minimálny. Čo môže hľadať návštevník prezentačnej stránky najväčšej televízie? S veľkou pravdepodobnosťou hľadá prehľad programov, prípadne bližšie informácie o konkrétnych programoch či živé vysielanie. Ak má poznatok o existencii čohosi takého, ako on-line archív vysielania, môže hľadať konkrétnu reláciu, ktorú si chce pozrieť. Môžu ho zaujímať kontaktné informácie, informácie o moderátoroch, moderátorkách, pôvodnej tvorbe, ak je fanúšikom televízie určite ho budú zaujímať novinky tejto televízie, zaujímavosti zo zákulisia či virtuálna prehliadka po televízii.
V ľavom menu pod vyhľadávaním sa nachádzajú vysúvacie zoznamy - prvý mixuje prezentačnú stránku tv.markiza.sk s portálom www.markiza.sk a nachádzajú sa tu podľa istého kľúča zoradené linky. Druhý je abecedným zoznamom relácií a tretí abecedným zoznamom osobností. Funkčným prehmatom je, že v posledných dvoch zoznamoch sú mená zoraďované podľa abecedy spôsobom, ktorý by na ľubovoľnej anglickej stránke fungoval vynikajúco. V prípade slovenskej stránky však nastáva problém s názvami a priezviskami začínajúcimi na písmeno s mäkčeňom. Tak napríklad Marianna Ďurianová, ktorú by ste hľadali na začiatku, je úplne na konci. Všetky dátumy na stránke sú tiež v západnom formáte - s nulou na začiatku.
Navyše, pokiaľ sa v texte nachádza odkaz na iný text alebo súbor, nie je, napriek zavedeným štandardom, zvýraznený. Vo výsledkoch vyhľadávania sa na zvýraznený nadpis nedá kliknúť, naopak na nevýraznú anotáciu áno. Na iných stránkach je klikateľný iba nadpis, alebo úplne všetko.
Na stránke, ktorá na webe ako jediná informovala o pripravovanom jesennom high-lighte Big Brother – Súboj, chýba pri odkaze na prihlasovací formulár označenie, že sa vôbec dá kliknutím zobraziť. Až približne po dvoch týždňoch bola stránka sprehľadnená.
O úrovni starostlivosti o stály obsah stránky máme vážne obavy, medzi osobnosťami napríklad stále nájdete aj nedávno zosnulého Stana Radiča. Podobne moderátori, ktorí televíziu opustili profesionálne v zozname figurujú taktiež (napr. Peter Gecík). Markíza dokonca ide proti svojim tváram: napr. moderátor prezentovaný ako Pinďo je dostupný len cez voľbu jeho občianskeho mena, Peter Lengyel. Informácie o ňom však určite nehľadá len jeho rodina a známi.
Informačný servis, realizovaný prostredníctvom redakčného systému trpí uniformitou, ktorá je na škodu ľahkému a prehľadnému prístupu k informáciám. Systém totiž nie je vytvorený pre stránku o televízii, aj keď sloganom firmy, ktorá stránku pripravovala je Našim klientom dávame možnosť sústrediť sa na vlastný core business..., odkazujúc na používaný redakčný systém.
Články, ktoré napríklad tvoria anotáciu k pripravovanému filmu, obsahujú dátum zverejnenia článku: pre čitateľa absolútne nepodstatná informácia, ktorá môže byť zameniteľná s časom vysielania. Príklad:
Pochabý piatok
V piatok trinásteho matka s dcérou vyslovia želanie, byť v koži tej druhej - a zázračný talizman im to splní!
| (201) | 21.07.2005 11:00 |
Navyše, osobné stránky moderátorov a redaktorov sú taktiež označené atribútom dátumu zverejnenia. Znamená to, že ak čitateľ hľadá informácie napríklad o Vere Wisterovej, vo výsledkoch vyhľadávania, ktoré je zoradené chronologicky od najnovších po najstaršie výsledky, nájde osobnú stránku ako jednu z posledných položiek. Stránky o moderátoroch boli totiž pridané na server pri jeho spustení. S prihliadnutím na fakt, že nájdených textov je viac ako 4600, je šanca dostať sa k profilu moderátora, najrelevantnejšej položke, takmer nemožná.
Zbytočnou súčasťou pri článkoch je aj výpis „Články od tohto autora“. Autormi sú totiž anonymní redaktori, tí cez redakčný systém pridávajú naozaj rozličný obsah. Výpis tvoria názvy článkov, ktoré sú vytrhnuté z kontextu svojich rubrík. Zoznam článkov „tohto autora“ potom často nič nehovoriace nadpisy ako „22. júl“ alebo „Iľkova 10-dňová“ a podobne. Na viacerých stránkach je ešte výpis označený ako „Najčítanejšie“, často je však prázdny.
Vrcholom macošstva stránky k televízii je znetvorené logo samotnej televízie, ktorú reprezentuje vo vlastnom výpise programov. Dokonca, Markíza prevádzkuje na portáli množstvo podstránok, ktoré patria jednotlivým reláciám. Kliknutím na ich názov v prehľade programu sa k nim však nedostanete, aj keď logicky by to bolo namieste. Ošetrené je to len v minimálnom množstve prípadov (napr. Televízne noviny). Nedostanete sa k nim ani cez vyhľadávanie, skúste napríklad zadať slovo Paľba. Taktiež, takmer o každom filme či seriáli pribúda samostatný článok. Keď si však pozeráte program a myslíte si, že po kliknutí na názov filmu sa dozviete ďalšie informácie o ňom, nestane sa tak. Aj keď článok na stránke reálne je. Programový rozpis je navyše obohatený pri niektorých tituloch nevysvetlenou značkou „?“. Žeby značka hovoriaca za všetko?
Markíza a jej portál zaviedla v segmente stránok televízií nielen na Slovensku, ale aj v Česku jeden pozitívny štandard: archív relácií, ktorý je v prípade tejto televízie naozaj obsiahly. Trpí však kvalita, celý systém je automatizovaný a pridáva relácie automaticky aj s reklamami, čo spôsobuje, že ak relácia končí neskôr ako mala, niekedy chýbajú posledné sekundy či minúty. V prípade konkurencie sa to nestáva. Navyše, Markíza nezverejňuje jednotlivé reportáže z Televíznych novín, naopak, kompletnú nezostrihanú reláciu. Môže to taktiež sťažiť návštevníkovi prácu so záznamom.
Stránka o televízii, ktorá existuje na absolútne nevyhovujúcej platforme redakčného systému. Stránka neprehľadná, užívateľsky nepriateľská s množstvom reklám. Stránka, ktorá sa ani dizajnom nehlási k materskej televízii. Stránka, ktorá potrebuje zmenu. Možno by stálo za zváženie, či Markíza pre svoju existenciu nevyhnutne potrebuje prevádzkovať vlastný, nezávisle pôsobiaci internetový portál preplnený reklamou, na úkor informácií o televízii a jednoduchým prístupom k nim. Možno by stálo za zváženie, či toto všetko najväčšej televízii stojí za frustráciu návštevníka jej internetovej stránky.