Komerčné televízie v posledných rokoch zvyšujú ceny reklamy, ktoré sa v minulosti vplyvom krízy dostali na dno. Markíza a Joj zdražovali tento rok a výnimkou nebude ani ten nasledujúci. Reagujú tak aj na vysoký dopyt po televíznej reklame, ktorá je u nás dlhodobo vypredaná. Televíziám to však zároveň prináša problém nedodávky objednaných kampaní, ktoré musia presúvať do ďalších období a tak znižovať objem nových objednávok.

Markíza už svoju obchodnú politiku na nasledujúce obdobie predstavila klientom. Najsledovanejšia televízia zvýši v roku 2017 základné CPP, teda cenu za 1 GRP (oslovenie jedného percenta divákov v nákupnej cieľovke 12 – 54) na 550 eur. Ide o 10-percentný nárast ceny oproti aktuálnemu roku.

Zvýšeným indexom zároveň zdraží komplexne reklamu v prime-time. „Podľa všetkého najväčšou zmenou bude zjednotenie nastavenia časových slotov v rámci všetkých našich staníc – nebudeme pokračovať so super prime timeom na Markíze, ale zavedieme nový prime time index 1,1 na všetkých našich staniciach (PT 17:00 – 23:00),“ uviedol pre Mediálne.sk riaditeľ Centra reklamy Markízy Florian Skala.

Znamená to, že Markíza upustí od pôvodného prémiového pásma, v ktorom predávala najdrahšie pozície medzi 19. a 22. hodinou s 10-percentnou prirážkou na hlavnom kanáli. Nahradí ho rozšíreným príplatkovým pásmom v celom obchodnom prime-time, teda v dvojnásobne väčšom časovom bloku medzi 17. – 23. hodinou a na všetkých staniciach. Indexy v jednotlivých mesiacoch zostávajú zachované ako v aktuálnom roku – s najvyššou hodnotu 1,3 v októbri a novembri.

Markíza chce zadávateľov osloviť aj novým produktom – ponúkne „crossmedia“ balíky, ktoré budú kombinovať ponuku všetkých platforiem v jednom – TV, online, teletext a HbbTV.

„Ich prepojenie zaistí našim klientom vyšší čistý zásah a to všetko za pevné ceny formou ‚one stop shop‘, čo je pre klientov veľmi výhodné. Takisto budeme aj naďalej posilňovať naše na mieru šité kreatívne ponuky product placementu ako napríklad úspešné retro počasie,“ načrtol F. Skala.

Markíza čiastkovo upravila aj ďalšie cenové podmienky. Zvýšili sa napríklad príplatky za prvú respektíve poslednú pozíciu v reklamnom brejku – z 20 na 25 percent. Druhá a predposledná pozícia respektíve vyžiadané pozície majú príplatok 20 percent namiesto 15-percentnej prirážky v tomto roku.

Televízia zadávateľom bude naďalej ponúkať najdrahší priestor – takzvané „top breaks“, čo sú reklamy vo vybraných programoch s najvyššou sledovanosťou. Ide o brejky s maximálne s dvomi reklamami, príplatok pri nasadení činí 30 percent.

Rozdelenie GRP podľa jednotlivých staníc v roku 2017 bude Markíza 79 %, Doma 12 % a Dajto 9 %. Naďalej platí, že ak si klient objedná kampaň pozostávajúcu z vyššieho percenta GRP na hlavnej stanici, zaplatí 15-percentný príplatok na CPP.

Nárast cien sa týka aj webových formátov Markízy na čele s videoreklamou. Najdrahší formát pre-roll spot bude stáť po novom 47,19 eur/CPT (tisíc zobrazení) oproti 42,90 eura v tomto roku.

Hoci zdražená reklama môže odradiť najmä časť menších klientov, mediálne agentúry predpovedajú televízii ako mediatypu rast, čo platí na rok 2017 aj ďalšie obdobie. S týmto vývojom počíta aj Markíza, ktorá ako skupina zaznamenala v podiele na trhu mierny medziročný pokles na úrovni okolo jedného percenta (share skupiny Markíza v roku 2016 je 28,9 percenta, v rovnakom období vlani bol 29,7 percenta - platí pre cieľovku 12+).

„Televízia je a aj ostáva pre slovenský reklamný priemysel najatraktívnejším médiom, toto sa nezmení ani v roku 2017. Ekonomické ukazovatele sú pozitívne, spotreba a zamestnanosť rastú, odborníci v zásade očakávajú, že v roku 2017 čaká televízny trh úspešný rok s jednociferným percentuálnym nárastom,“ uviedol F. Skala k otázke o odhade percentuálneho rastu výdavkov do televíznej reklamy v ďalšom roku.

Markíza - obchodný model 2017 by Martin Poláš on Scribd