V stredu vysielate spolu s Markízou presne ten istý program, romantické Pilcherovky. Nemala by STV ponúkať alternatívu?


Divák si zvykol pozerať tieto filmy na Jednotke, nevidím preto dôvod, prečo by som mu to mala uprieť. Teraz ide o to, koľko pilcheroviek majú ako dlho to budú ťahať. My tam máme v priemere medzi premiérami a reprízami uspokojivý podiel.


To je ale vec, ktorá diváka nemusí zaujímať. Platí si STV, ktorá vysiela nielenže podobný, ale dokonca ten istý program, ako Markíza.


Je to boj. (smiech) Ale ako vidno, divák si dokáže rozdeliť pozornosť medzi obe televízie.


Dobre. Markíza útočí na váš silný slot, vy vytrvávate. V nedeľu nastala opačná situácia. Roky ste tam mali etablované Nedeľné kino. Joj naň zaútočila, vy vopred ustupujete a idete ho zrušiť.


Tie filmy sú strašne drahé. Blockbuster nasadený proti Superstar, to je neefektívne míňanie peňazí. Ja sa pod to nepodpíšem. Kedy ste videli, aby niektorá televízia bola schopná odolávať Superstar?


Mária Sedláková: Nové formáty spúšťať musím, mám na to zadanie


 

Mária Sedláková je absolventkou Filozofickej fakulty UK, odbor anglický jazyk, slovenský jazyk a literatúra. Od roku 1979 až do roku 1997 pracovala vo verejnoprávnej televízii na rôznych pozíciách. Ako redaktorka, scenáristka a moderátorka sa podieľala na tvorbe detských a vzdelávacích programov (Slniečko, Pa a Pi, Harvepíno), publicistických a zábavných programov (Euro-krik, Cviker, Ženystky, Silvestre) V roku 1999 sa stala riaditeľkou Odboru pre styk s

verejnosťou Ministerstva kultúry SR a členkou Rady vlády pre masmédiá. Od roku 2000 pracovala vo firmách Ivana Kmotríka, najskôr bola generálnou riaditeľkou Media Trade s.r.o. a neskôr konateľkou Slovenského pedagogického nakladateľstva Mladé letá. Od roku 2002 zastupovala TV JOJ v projekte zavádzania peoplemetrov. V marci 2003 sa stala členkou manažmentu TV JOJ a programovou riaditeľkou. V júni 2005 bola menovaná na pozíciu riaditeľky pre spravodajstvo TV JOJ. Z komerčnej televízie odišla po strate vplyvu Ivana Kmotríka, pár dni na to bola menovaná za intendantku Dvojky STV. Od začiatku júla je po rezignácii Romana Liptáka programovou riaditeľkou STV, po odchode Pavla Boba je aj zastupujúcou intendantkou.

 

Superstar môže dosiahnuť podiel možno do 60 %, pri takomto podieli, ktorý dosiahli napríklad Susedia, dokázala Jednotka získať cielením na iného diváka Dr. Housom nadpriemer.


Nám vyšlo, že divák, ktorý Superstar nepozerá, bude pozerať seriál 24. Je to seriál, ktorý mimochodom uspel všade na svete. U nás bol zle nasadzovaný, nemal stabilný vysielací čas. To je to najhoršie, čo sa môže programu stať. Seriál budeme reprízovať, pokúsime sa napraviť jeho renomé. Nemáme čo stratiť.


Nemôžete sa počas Superstar hrať v nedeľu večer s cieľovkami a s výberom filmov? Nie vždy tam šli blockbustery. Po skončení Superstar stratíte nedeľné kino. Presunie sa na piatok, ale ako hovoríte, presuny sú to najhoršie, čo sa môže etablovanému slotu stať.


Nedeľné kino nestratíme, je prerušené. Pre mňa platí: blockbustery počas vysielania Superstar na nedeľu nedáme, sú to vyhodené peniaze.


STV je v programovej kríze. Spúšťate novú sezónu, potrebujete čo najviac etablovaných slotov. Vy ste sa rozhodli, že sa vám nepáči moderátor Milionára a program načas stiahli. Bolo to v tejto situácii nevyhnutné?


Programový riaditeľ má mať názor a ja som ho Nikodýmovi presne povedala. Nemal už tej súťaži čo ponúknuť. Navyše, od Milionára by som očakávala absolútne iné čísla, ako mal dosiaľ.


STV mala roky problém stabilizovať štvrtok, Milionár ho spolu s SOS rehabilitovali tak, aby neprepadal. Položil aj Inkognito.


Týmto krokom sme vzbudili očakávania a verím, že v októbri budeme mať s Milionárom dobrú štartovaciu pozíciu. Zvlášť, keď pridáme niekoľko inovácií, ktoré sa moji predchodcovia báli priniesť a pritom to mohli urobiť zadarmo.


Licensor chce čas na rozhodnutie a Milionára ste museli pozastaviť. Prečo nemohol plynúť cez leto, kedy by to štruktúru nebolelo?


Som tu len dva mesiace, nebolo v ľudských silách všetko stihnúť. Okrem štruktúry som sa musela venovať aj iným zásadným problémom. Napríklad organizačná štruktúra STV je postavená neuveriteľne nešikovne, dramaturgovia nie sú napojení na program a ja im nemôžem zadávať prácu. Počas prípravy jesennej štruktúry som musela ísť proti organizačnej štruktúre a bola som za to na Rade STV kritizovaná. Stojím si však za tým, že inak sa to stihnúť nedalo.


Veľa programov je neistých, štart je posunutý na október, programová štruktúra nabehla týždeň po termíne, sťažujete si na nedostatok času. Nebolo by lepšie zmeny pripraviť a dotiahnuť poriadne a spustiť v neskoršom termíne, napríklad od januára?


Nemala som urobiť vôbec nič? Keby sme nemali žiadne novinky, teraz a tu by ste mi to vyčítali. Keď som nastúpila do STV, povedala som, že spustenie akejkoľvej jesennej štruktúry nemôžem garantovať. Moji predchodcovia mi tu zanechali návrhy, ktoré neboli použiteľné, s vysielacími oknami nepodloženými analýzami, neboli začaté rokovania so subdodávateľmi... A to bolo už v čase, keď obchodníci potrebovali predávať september. Dobre, na stole bola aj diétna štruktúra, bez nových formátov. Ale moje zadanie od pána riaditeľa je spustiť, pokiaľ možno, plnohodnotnú programovú štruktúru.


Takže všetko sa to deje na základe zadania riaditeľa.


Samozrejme. Za neuveriteľne krátky čas som urobila, čo sa dalo. Niekto iný ma nojom mieste by možno počkal na január. Ja som však dvadsať rokov pracovala v STV a táto televízia mi nie je ľahostajná. Neprišla som sem robiť kariéru. Prišla som sem preto, lebo ma tá práca baví.


Áno, prišli ste z komerčnej sféry. Je pre vás v poriadku, že televízia sa ide opäť zadlžovať, respektíve napájať na štátne peniaze?


Táto televízia išla vždy na dlh. Za Rybníčka to tak síce nebolo prezentované, ale je to tak. Zdôraznili sme, že v tejto chvíli nevieme garantovať, či niektoré navrhované formáty skutočne spustíme. Moja povinnosť je splnená, štruktúra je na stole, všetky projekty sú pripravené na výrobu.


Ako sa predávajú obchodnému oddeleniu formáty, ktoré sa možno nebudú vysielať?


Reklamné agentúry sú pripravené rozdeľovať balík určený pre trh do konca roka. Ak nič neponúkneme, ak nevstúpime do hry teraz na jeseň, príjmy z reklamy budú pre STV nulové. Toto si nemôžeme dovoliť. Zostať na diétnej štruktúre do konca roka je síce pekné, mne by sa dobre oddychovalo. Ale televízia by nezískala peniaze na investície pre budúci rok.


Minulý rok bola televízia v podobnej situácii, spustili sa však len drobnosti, podporili existujúce formáty a spustil jeden ťažiskový.


A ako dopadlo Supertelo?


Podiely malo dobré, často aj okolo 25 percent. Dobré pre Jednotku, nie?


Najskôr by som sa pozrela na predikty v pomere k rozpočtu. Bol to jeden formát, vabank. Ja ho hrám nerada.


Vabank ste už skúsili s Rodinnými putami na Joj, cez leto ste ich dali denne do prime-time a kompletne prepadli.


Bolo to riešenie letného obdobia, kedy sme chceli vytvoriť nábehovú krivku pred Vyvolenými. Je to normálny programový krok, keď chystáte titul, ktorý bude nasadený denne. Skúšate, ako divák bude reagovať.


Rodinné putá sú trošku iný žáner a divák ako Vyvolení.


Pravda, divák ten seriál čiastočne neakceptoval, možno boli problém českí herci… Ale musím dodať, že tá letná štruktúra sa vtedy uchytila.


Až na Rodinné putá, ktoré šli celý týždeň v prime-time.


Mária Sedláková: Nové formáty spúšťať musím, mám na to zadanie



Ale divák si všimol denné nasadzovanie. Som presvedčená, že aj vďaka tomu sa uchytili Vyvolení a poprvýkrát dal niekto na frak Markíze. Big Brother to skrátka nezvládol.


Načo sú STV štyri kvízy denne?


Aké štyri kvízy? Pachinko sme do štruktúry nezaradili, tvorcovia nesplnili moje požiadavky týkajúce sa kvality a zacielenia na deti a teenage. Dr. Quiz je logická voľba každého schedulera, ide o zdvojenie fungujúceho slotu, v ktorom vysielame Duel. A dobre viete, že 5 proti 5 nie je kvíz. Je to výborná rodinná súťaž. Ak by som bola v komerčnej televízii a mala taký kvalitný produkt ako 5 proti 5, neváhala by som umiestniť celú tú šnúru do prime-time.


Ľudia na jednotku, Duel, Dr. Quiz, 5 proti 5, Hopla. Nie je to predsa len zbytočne veľa, mať päť vlastných titulov v off-time v takejto finančnej situácii?


My máme povinnosť mať vlastnú tvorbu. Určujú nám to aj legislatívne kvóty.


Tie sa dajú uhrať aj lacnejšie, bez spúšťania množstva noviniek. Dokazujú to posledné roky.


Mám dať do vysielania namiesto vlastnej tvorby telenovely? Nie, ja sa ich chcem zbaviť. Moji predchodcovia to síce sľubovali, ale telenovely sa nakupovali a vysielali ďalej. A Sila lásky, to je plnenie kvót na európsku nezávislú tvorbu. Je to nemecký romantický seriál. Kvóty neboli minulými manažmentami nikdy dodržiavané. Hneď, ako som nastúpila na svoju pozíciu, mala som to na stole. Niekto s tým musí začať.


Dá sa zaplatiť to Pachinko alebo Dr. Quiz v tom čase, v ktorom sa vysiela?


Ak sa pýtate na financie, obchodné oddelenie nám dáva spätnú väzbu, či sa nám výroba formátov oplatí. Do off-time musím investovať. STV nemá diváka len v prime-time. Nie sme komerčná televízia a nesprávame sa komerčne. Snažíme sa divákovi ponúknuť dobrý program po celý deň. Navyše ja na prime-time nemám tie peniaze, ktoré majú komerčné televízie. Nemôžem si dovoliť bojovať proti nim, ísť hlavou proti múru mi pripadá nezmyselné. Potrebujem dosiahnuť nejaký celodenný share a skúšam to urobiť tlačením na miesta, kde komerčné televízie nemusia byť tak silné.


Súťaž Dr. Quiz vám dodáva firma, ktorá je úplnym nováčikom a predtým nikdy nič pre nikoho nevyrábala.


V ponuke som mala niekoľko takýchto formátov. Dr. Quiz som zvolila preto, lebo námet bol najprecíznejšie spracovaný a bol najlacnejší. Firma je neznáma, ale každý raz začína. Aj moderátor, ktorého som nasadila do Tiposu, v živote nebol pred obrazovkou. Rada objavujem. Ľuďom musíte dať príležitosť.


 

Etablovaný slot na ťažiskové projekty v piatok bude obsadený normálnou dlhodobou reláciou Takí sme boli. Vzdávate sa teda krátkodobých ťažiskových projektov?


Toto je otázka programového konceptu na ďalší rok, budem si to musieť starostlivo zvážiť a najmä zrátať, pretože sa chcem sústrediť na posilňovanie pôvodnej dramatickej tvorby. Takéto ťažiskové projekty zožerú veľa času, peňazí a vysielacieho priestoru. Nie som si istá, či sú takéto programy pre nás tie pravé.


Obchodné oddelenie vám nebude nadávať?


Všetko zvažujeme. Máme ponuky, ktoré by boli zaujímavé, jednáme o nich. Mohli by napríklad nadviazať na úspešné prvky Hitu storočia.


Ak sa začne merať na cieľovú skupinu 14-54, Jednotka bude televíziou pre starého diváka. Máte zadanie stavať štruktúru tak, aby ste prevažne staršieho diváka STV omladili?


Samozrejme, toto je strategická záležitosť. Pripomeniem vám detské Pachinko. Pracujem s tým, vyhľadávam a snažím sa nasadzovať tituly, ktoré zaujmú viac mladých ľudí. Takéto má zadanie aj oddelenie analýz.


 

Do štruktúry sa vracia aj Motormagazín, ktorý riaditeľ Rybníček zrušil, pretože síce bol dodávaný zadarmo, ale bol podľa neho zaplatený skrytou reklamou. STV tak mohla dostať pokuty.


Bola tu objednávka na programové tipy spotrebiteľského charakteru. Rozhodovala som sa možno medzi piatimi projektami, všetky boli finančne náročné a niektoré z nich veľmi nekvalitné. Projekt pána Jacza bol jednoznačne najlepší. Nepoznám okolnosti, za ktorých bol v minulosti Motormagazín stiahnutý z vysielania. Ubezpečujem vás však, že zmluva je postavená tak, že akýkoľvek prešľap je pokutovaný a máme právo okamžite vypovedať zmluvu.


Rôzne takéto záujmové magazíny sa nasadzovali dosiaľ na Dvojku. Prečo je zrazu na mainstreamovej Jednotke?


Bol tak navrhnutý analýzami, Motormagazín má na Jednotke svojho univerzálneho diváka. Keď sa naše predpoklady nepotvrdia a formát nebude úspešný, skúsime ho dať na Dvojku.


Na Dvojku ste už teraz zaradili reprízu z Jednotky, čo je sám o sebe precedens. Nevraciame sa k tomu, že sa takto z Dvojky, ako tak za posledné roky vybudovaného samostatného kanála, stane opäť odpadový kanál Jednotky?


V žiadnom prípade. Dvojka sa má stále silno špecifikovať a ponúkať programy pre vytipované záujmové skupiny. Motormagazín chceme ponúknuť aj divákovi Dvojky, pre mužského diváka a oblasť automobilizmu je to služba. Je to služba, rovnako ako zaradenie reprízy Ranného magazínu na Dvojke pre diváka, ktorý vstáva neskôr.


Dosiaľ to bol formát Jednotky. Samostatnej televíznej stanice. Táto filozofia sa teda mení.


Nemení. Možno to pre vás nič neznamená, ale okrem toho, že ide o servis pre divákov, pre mňa je to obrovský počet odvysielaných hodín pôvodnej tvorby. Nebudeme sa brániť ani opačnému postupu, pokiaľ niečo uspeje na Dvojke, preberieme to na Jednotku. Uvažovali sme o nejakých detských programoch, naposledy Gombíkovo.


Ten istý princíp. Ak sa niečo na Dvojke náhodou uchytí, hneď sa to presúva na Jednotku?


Keď vyrastie na Dvojke kvalitný program pre univerzálneho diváka alebo pre existujúce okno na Jednotke ako v prípade Gombíkova, prečo by som to neurobila? Problém nie je v tom, že sú formáty staníc oddelené. Problém je v systéme, ktorý zaviedol predchádzajúci manažment. Scheduleri a intendanti konkrétneho kanálu sa absolútne nezaujímali o druhý kanál. Neexistovalo žiadne prepojenie, ako keby to nebola jedna televízia, dokonca mali zakázané koordinovať si štruktúry, o cross-prome ani nehovorím. Toto chceme zmeniť. Oba okruhy majú definovanú divácku cieľovú skupinu a majú svoju filozofiu. Nie je žiadny zámer ani plán cielene reprízovať veci z Jednotky na Dvojke. Vždy ide o konkrétne riešenia.


Kurzívou sú vyznačené dodatočné úpravy rozhovoru zo strany respondentky.