Keď ministerstvo kultúry začiatkom roka predložilo prvý návrh zákona o audiovizuálnom fonde, mediálna a telekomunikačná brandža bola, až na výnimky, ticho. Napriek tomu, že nová verejnoprávna inštitúcia im siaha na príjmy a s cieľom podporiť domácu kinematografiu zdaňuje tržby z hlavnej činnosti. Pre dotknuté subjekty – televízie, kiná, operátori TV vysielania či

videopožičovne – znamenalo predloženie zákona len začiatok „obchodných“ rokovaní. Zatiaľ posledný výsledok minulý týždeň schválila vláda.



Padajúce percentá. Na podstate

audiovizuálneho fondu sa oproti pôvodnému

návrhu veľa nezmenilo. Do pokladnice,

z ktorej môžu na výrobu audiovizuálnych

diel čerpať vysielatelia, producenti, distributéri

či autori, budú povinne platiť všetci

tí, čo nejakým spôsobom profitujú z predaja

či zo šírenia filmov alebo dokumentov.

To, čo sa počas niekoľkomesačného pripomienkovania

menilo, boli v prvom rade

percentá, ktoré majú firmy na zákonnom

zozname platiť. Najčastejšie, samozrejme,

smerom nadol.



Jedným z najväčších platcov do fondu budú,

ak návrh zákona prejde v parlamente,

televízie. Norma sa ich nakoniec dotýka

menej, ako pôvodne mala. Najväčší

podiel z reklamných príjmov má naďalej

odvádzať Slovenská televízia, oproti prvému

návrhu sa však podiel znížil trojnásobne.

Po novom má verejnoprávna inštitúcia

odovzdať z príjmov z reklamy a telenákupu

do fondu päť percent. Pri tržbách vo

výške približne osemnásť miliónov eur ide

o necelý milión.



Malé nadšenie pre slovenský film

Zdroj: Milan Illík



Najväčším platcom bude napriek menšej

filmovej dani televízia Markíza. Tá musí ako

komerčný vysielateľ odviesť dve percentá

z reklamných príjmov. Televízny líder vlani

zarobil podľa vlastných údajov takmer 96

miliónov eur. Z tých má podľa zákona pretiecť

do audiovizuálneho fondu vyše 1,9

milióna eur. Menšiu televíziu Joj zbierka

na slovenské filmy oberie o asi 0,66 milióna

eur.



Spod dikcie zákona sa chcela vymaniť

spravodajská televízia TA3, ktorá filmy nevysiela

a prostriedky filmového fondu jej

budú nanič. Tvorcovia normy jej nakoniec

vyhoveli – zákon sa v aktuálnom znení vzťahuje

už len na tie celoplošné alebo multiregionálne

televízie, ktoré audiovizuálnym

dielam venujú vo svojom vysielaní viac ako

pätnásť percent.



Pravda, zákon TA3 nezaťaží len vtedy, ak

sa bude vzťahovať iba na audiovizuálne diela

(to znamená všetky pohyblivé obrázky)

určené mimo televízneho šírenia. To zároveň

znamená, že peniaze z fondu sa môžu

použiť len na kinofilmy, nie však na televíznu

produkciu. Filmy podporené fondovými

peniazmi sa tak dostanú k oveľa menšiemu

publiku, ktoré je ochotné zaplatiť za lístok

a v prvom rade vôbec navštíviť kino kvôli

slovenskej produkcii.



Tým, že rezort kultúry okresal príjmy od televízií,

výnosy fondu bude musieť kompenzovať

štát. Ministerstvo totiž počíta s tým,

že fond bude aj naďalej operovať asi s ôsmimi

miliónmi eur. Polovicu z nich zadotuje

štát.



Neviditeľný obchod. Keďže televízie

budú najštedrejšími povinnými sponzormi

domácich filmov, norma zasahujúca

do príjmov televízií vytvorila priestor na obchodovanie

o dostatočnej kompenzácii výpadku

reklamných tržieb. Asociácia nezávislých

rozhlasových a televíznych staníc

v pripomienkovom konaní síce „súhlasila“

s nižšími odvodmi, zároveň však vyrukovala

s požiadavkou výrazne obmedziť reklamu

vo verejnoprávnej televízii. Podľa ideálu

Markízy a Joj by STV mohla venovať reklame

najviac pol percenta vysielacieho času,

ale už len pri vysielaní športových a kultúrnych

udalostí.



Rezort kultúry na túto požiadavku nepristúpil.



Na druhej strane, v minulosti sa už

vyjadril, že počíta s postupným obmedzením

reklamy v STV (TREND 25/2008). Ak

sa súkromní vysielatelia už s ministerstvom

na postupnom útlme spotov vo verejnoprávnej

televízii dohodli, stratégia sa z návrhu

zákona o audiovizuálnom fonde vyčítať

nedá.



Televízie tiež môžu vyčkávať na posunutie

normy do parlamentu, kde môžu uplatniť

svoje lobistické zručnosti. Prostredníctvom

poslancov sa komerčným kanálom podarilo

zmeniť vo svoj prospech napríklad zákon

o digitálnom vysielaní, ktorý mal s ministerskou

verziou po úpravách v parlamente len

málo spoločného.



Nespokojní kritici. Ostatní povinní

platcovia boli počas pripomienkovania

menej zhovievaví. Pri káblových operátoroch

zostala filmová daň nezmenená. Prevádzkovatelia

retransmisie musia previesť

na účet fondu jedno percento zo svojich

príjmov za distribúciu televízneho signálu

koncovým používateľom.



Slovenská asociácia pre káblové telekomunikácie

označila návrh „za neoprávnené

ďalšie zdanenie“. Podobné stanovisko mali

aj všetky ostatné subjekty, ktoré síce budú

musieť platiť do fondu, peniaze však nemôžu

priamo použiť – ku káblovým operátorom

sa pridali aj T-Com a Orange, ktorí

poskytujú IPTV služby, distribučné spoločnosti

Saturn Entertainment a Bontonfilm či

sieť kín Palace Cinemas.



„Predložený návrh zákona považujeme

za nekoncepčný, nedostatočne odôvodnený,

kladúci neprimerané požiadavky

na podnikateľské prostredie, čiastočne

nevykonateľný a protiústavný,“ odkázal

ministerstvu kultúry Slovak Telekom, ktorý

navrhol vrátiť zákon na dôkladné prepracovanie.

Rezort kultúry nakoniec vyhovel káblovým

operátorom aspoň v niečom – v Rade

audiovizuálneho fondu, ktorá rozhoduje

o prerozdeľovaní peňazí, môžu mať

telekomunikačné firmy jedného zástupcu.

Ten bude spolurozhodovať, koľko peňazí

pôjde na výrobu slovenských kinofilmov,

ktoré párkrát do roka odvysiela Dvojka

STV.



Malé nadšenie pre slovenský film