V rozhovore pre Mediálne.sk hovorí, dokedy plánuje televízia vysielať seriály Búrlivé víno a Chlapi neplačú, či jej na obrazovke chýba Modré z neba a či ho Markíza nahradí aj prečo nové, inovatívne formáty typu Čo ja viem priniesol RTVS, a nie komerčný líder. 

Púšťate sa do piatej Farmy. Týždenník Eurotelevízia ju označil ako tohtoročný letný projekt, pôjde však na jeseň, nie? 
Áno, tak ako pred rokom. 

Čo teda ponúkne Markíza počas prázdnin ako ťažiskový projekt? 
Je ešte trošku skoro hovoriť o tom. Máme pripravených niekoľko vecí, zaujímavé premiérové seriály a prinesieme napríklad aj nové epizódy amerických Extrémnych premien, ktoré boli u nás pred časom veľmi úspešné. Zvažujeme aj jeden projekt z pôvodnej tvorby, ale o tom prezradíme viac neskôr. 

V lete dáte pauzu obom úspešným seriálom Chlapi neplačú a Búrlivé víno, ktoré však pred rokom išlo aj v júli a auguste, čo predtým nebývalo veľmi zvykom – pôvodná tvorba máva cez prázdniny odmlku. Súviselo to s budovaním návyku divákov?
Aj v minulosti sme v lete vysielali formáty pôvodnej tvorby – už spomínanú Farmu, potom Pláž 33. Búrlivé víno sa už v priebehu prvých mesiacov vysielania stalo absolútnym fenoménom, ľudia si ho obľúbili a usúdili sme, že nasadiť ho aj v lete môže tento divácky návyk posilniť. Ukázalo sa to ako úspešný krok, popularita Búrlivého vína rástla a o to väčšia bola lojalita divákov na jeseň. 

Nielen im, ale asi aj tvorcom teraz po roku a pol potrebujete dopriať oddych. 
V podstate áno, Búrlivé víno si našlo svoj rytmus, sezónu teraz ukončíme a v príbehu budeme pokračovať na jeseň. 

Seriály máme ekonomicky vhodne nastavené

Aká môže byť životnosť takýchto seriálov u nás? Markíza mala predtým Ordináciu v ružovej záhrade, ktorá vydržala dlho, no postupne sa ľuďom zunovala na rozdiel od Česka, kde je stále hitom a onedlho odvysielajú 500. diel.
Búrlivé víno bolo niečím novým, a to bola jeho nesporná, nie však jediná výhoda. Podobne ako Chlapi neplačú je to výborne napísaný seriál, oba majú v sebe od prvej časti nepopierateľnú chémiu. Atraktívny je príbeh, ale aj herecké obsadenie. Pokiaľ sa divákom budú páčiť a budú ich sledovať, budeme ich vysielať. Všetko, samozrejme, v spolupráci s tvorcami a podľa ich predstáv o ďalšom vývoji postáv. 

S. Majeská: Chystáme rodinnú šou, ale nie kópiu Modrého z neba

Ak diváci budú mať záujem o seriály a budú Búrlivé víno či Chlapi neplačú sledovať, vzniknúť môže ešte niekoľko sérií Zdroj: Maňo Štrauch

Plánujete sloty, kde momentálne majú úspech pôvodné seriály, zachovať bez zmeny aj o rok?
Určite budeme so seriálmi pokračovať. Vieme však, že situácia na televíznom trhu sa mení rýchlo a treba pohotovo reagovať. Je predčasné hovoriť, čo budeme vysielať o rok, momentálne sa sústreďujeme na tohtoročnú jeseň. Ale hovorím, seriály majú úspech a keď o ne diváci majú záujem, chceme im ich ponúknuť. 

Ešte vlani ste na jar robili rozmanitý prime-time s rôznymi reality formátmi v pracovných dňoch, ktoré divákov veľmi nezaujali, potom ste v štruktúre stavili na jednu kartu – Búrlivé víno, čo bol aj predtým prípad Tisíc a jednej noci. Striedanie týchto prístupov – diverzifikovaná verzus kamenná ponuka - je cielené alebo len vychádza zo spätnej väzby divákov?
Plánovanie sa nerobí zo dňa na deň, máme dlhodobú stratégiu vrátane vývoja a výroby programov. Rozhodujeme sa niekoľko mesiacov až rok vopred, aby sme mali potrebný čas na prípravu. Aj reality formáty z minulého roka si našli divákov, napríklad Zámene manželiek sa darilo, hoci išla proti Paneláku, ktorý bol vtedy ešte najsilnejším programom v slote. Na jeseň uspela Farma, ktorá je tiež reality šou. Samozrejme, sme radi, že máme momentálne v prime-time ešte viac divákov vďaka tomu, že sa nám podarilo etablovať v slote úspešný seriál. Keďže diváci majú Búrlivé víno radi, môžeme ho ponúkať viac dní v týždni a vedieť, že vysielame stabilný produkt. Myslím si, že aj vďaka tomu máme aktuálne nastavenú silnú štruktúru, hoci nemôžeme ignorovať konkurenciu a trh, ktorý sa zmenil v súvislosti s rastúcim pokrytím domácností a multikánalovým príjmom.

Seriály vám zabezpečujú nadpriemerné čísla, sú ale zrejme drahšie ako povedzme reality šou. Jeden navyše vysielate podvečer, keď je pri televízoroch menej ľudí. Oplatia sa väčšie investície aj pre access-primeový slot?
Takto jednoducho sa to povedať nedá. Pokiaľ ide o náklady na výrobu, je dôležité, čo porovnáme. Aj „neseriálové“ formáty môžu byť lacnejšie a drahšie. Nemusí platiť, že hraná tvorba je niekoľkonásobne nákladnejšia. Oba seriály sme nastavili veľmi vhodne, pokiaľ ide o pomer cena – výkon a zároveň kvalita. Sú to seriály, ktoré nakrúcame v štúdiu, no zároveň dopĺňame o zaujímavé exteriéry, čo vytvára pestrú škálu obrazov. Celkovo je ale produkcia prispôsobená veľmi efektívne, no a, samozrejme, čím viac dielov vyrobíte, tým viac klesá priemerná cena na jednu epizódu. Z ekonomického hľadiska sú teda dlhé seriály výhodnejšie. O ich kvalite svedčí aj to, že sme ich predali do zahraničia.

Z tímu Búrlivého vína odišla kreatívna producentka Danica Haláková, aj niektoré ďalšie dôležité osoby. Ovplyvnilo to seriál, respektíve jeho výrobu?
Vôbec nie. Televízia ani výroba seriálu nie je o jednom človeku. Pani Haláková nebola jediný tvorca seriálu, naopak, hlavnou scenáristkou je Katka Moláková, ktorá na Búrlivom víne stále pracuje. Tím Búrlivého vína tak vlastne opustili len dvaja ľudia, režisér Braňo Mišík s nami ďalej spolupracuje. Zvyšok štábu pokračuje takisto bez prestávky intenzívne v práci a nás teší, že si seriál stále udržiava veľmi stabilné čísla.

Predsa len, D. Halákovú angažovala Joj, zrejme vás zaujíma, čo pre nich pripravuje.
Keďže na našom trhu pôsobia len dve väčšie televízie, zaujíma nás, aké formáty pripravujú. Ale zas že by sme sa denne zamýšľali nad tým, čo pre nich pani Haláková chystá, to nie. Zatiaľ len čítame o tom, že to bude vo všetkom lepšie ako to, čo robíme my, takže uvidíme.

Doktorov dokončujeme, chceme si dať záležať

Chystáte aj nový seriál Doktori, ktorý má mať týždennú periodicitu a uzavretý počet častí. Pôjde teda o výpravnejšie dielo?
Áno, je to seriál nakrúcaný v exteriéroch, použili sme aj reálne priestory nemocnice. Keďže má menej častí, aj dej je oveľa hutnejší. Pripravoval ho režisér Matúš Libovič, ktorý rozbiehal Búrlivé víno aj Chlapi neplačú, a verím, že výsledok takisto poteší divákov. Pracovali sme so zaujímavým námetom, príležitosť dostali aj noví herci a dej sa odohráva v atraktívnom medicínskom prostredí.

S Doktormi počítate až na jeseň?
To by som ešte nešpecifikovala, dokončujeme postprodukciu, aj v tomto prípade si chceme dať záležať na výsledku. Aj Búrlivé víno sme nakrúcali na jar a v lete 2012 a do vysielania šlo od januára.

Do spleti seriálov pribudli aj nízkonákladovejšie Rodinné prípady. Tiež budú pokračovať? Vyvíjate prípadne aj ďalšie nové seriály?
Sme s nimi spokojní, takže pôjdu aj naďalej. Čo sa týka nových vecí, v developmente máme niekoľko projektov, ale ako som povedala, veľa závisí od situácie na trhu, takže predpovedať, čo z toho aj zrealizujeme, je veľmi ťažké.

Na Veľkú noc ste prekvapili formátom Hitovica, ktorý sa nám javil ako návrat do minulého storočia. Čo ste sledovali jednou časťou hudobného programu s vidieckou atmosférou so slamou ako dekoráciou tanečného parketu, odviazaným Mariánom Čurkom a spievajúcim Martinom Jakubcom?
Nakrútili sme dva diely, druhý predpokladám nasadíme ešte v tomto roku, zrejme na jeseň. Chceli sme divákom priniesť zábavu. Na námete sme pracovali pár mesiacov, vychádzali sme z toho, že má ísť o light entertainment - žáner, pri ktorom sa dá oddýchnuť, zaspievať si, zabaviť sa. Myslím si, že to sa podarilo, na Doma program ľudí zaujal, zrejme aj preto, že sme dali priestor mladým spevákom a postavili to na hitoch, ktoré pozná každý. S číslami sledovanosti sme spokojní.

S. Majeská: Chystáme rodinnú šou, ale nie kópiu Modrého z neba

Hitovicou s hitmi Repete a Senzusu Markíza prekvapila, program napriek tomu zaujal divákov Zdroj: TV Markíza

Načrtli ste jesenné plány, rátate v druhej polovici roka okrem Farmy aj s ďalším väčším projektom, povedzme talentovou šou?
Nie. V posledných rokoch máme jednu talentovú šou ročne, spravidla na jar. Vysielame Hlas, na jeseň to zasa bude Farma, ktorá zaberá väčšie miesto v štruktúre – vysiela sa päťkrát do týždňa a na ňu sa sústredíme.

Nie je dôvod vzdať sa talentových šou

Spomenuli ste Hlas, každé dva roky dávate Superstar, v minulosti Let´s Dance. Sú to formáty, ktoré majú u nás ešte dostatočný potenciál?
Túto otázku počúvam často, ale odpoveď je jasná – pokiaľ o ne bude záujem, tak tento druh programov budeme vyrábať. Výhodou talentových šou je, že prinášajú silný content – účinkujúcich z radov bežných ľudí, ktorí môžu niečo dosiahnuť. Sú to navyše interaktívne formáty, veľkú skupinu ľudí baví nielen reláciu sledovať, ale aj ovplyvňovať priebeh. Má to aj vedľajší efekt, takéto programy pomáhajú budovať imidž celej stanice. Preto ak fungujú, nie je dôvod sa ich vzdať.

Ak si ale zoberieme Superstar, aj posledná bola síce spravidla lídrom trhu, no oproti predošlej sérii s nižšími číslami. Finále prvej federálnej verzie videlo vyše 1,3 milióna ľudí, vlani už len 637-tisíc. Trend klesajúceho záujmu o spevácke šou vidno aj v zahraničí. Je nejaký pomyselný ratingový strop, dokedy si televízia takýto formát vyhodnocuje ako úspešný?
Pri takejto úvahe nemôžeme zabúdať, že od čias prvej federálnej Superstar sa situácia na televíznom trhu výrazne zmenila. Rovnako dôležité je aj, že sledovanosť je len jedným z faktorov, ktorý hovorí o úspechu alebo neúspechu projektu. V prípade talentových šou stále existuje dostatok divákov, ktorých tento typ programu zaujíma. Samozrejme, televízia si vyhodnotí čísla sledovanosti rýchlo a rozhodne sa, či a kedy ktorý program zaradí do štruktúry. Superstar považujem za najsilnejší formát, nielen tým, že bol prvý, prelomový, ale práve kvôli veľmi jednoduchému princípu, na ktorom je postavený, čo je na ňom geniálne. Na slovenskom trhu veľmi rezonuje, ľudia majú k Superstar pozitívny postoj, takže nevidím dôvod, aby sme nepriniesli aj ďalší ročník. Kedy presne to bude, je v tejto chvíli predčasné hovoriť, keďže sa musíme zladiť aj s českými kolegami.

S. Majeská: Chystáme rodinnú šou, ale nie kópiu Modrého z neba

Talentové šou bavia veľkú skupinu divákov, Markíza podľa S. Majeskej počíta aj s ďalšou Superstar Zdroj: Maňo Štrauch

Nove ste sa prispôsobovali aj pri umiestnení Hlasu na stredu, alebo hralo rolu aj vyhnutie sa priamej konfrontácie s X Factorom?
Takto sme o tom neuvažovali. V posledných rokoch sme mali vždy talentovú šou na jar a Joj na jeseň. Teraz ju priniesli aj na jar, ale z nedele by sme sa neuhli kvôli nim. Stredu sme si vybrali spolu s Novou, ktorá má v nedeľu v štruktúre seriál Doktoři z Počátků. Nebol to pre nás problém, keďže aj v stredu boli u nás diváci zvyknutí na slot pre šou.

Sme odvážni, priniesli sme množstvo formátov

Aj v speváckych šou sa trh posúva, nezvažovali ste napríklad formát Rising Star, v ktorom diváci priamo počas vystúpenia spevákov vyjadrujú svoj názor cez smartfóny a tak rozhodujú o osude súťažiacich?
Markíza priniesla na slovenský televízny trh množstvo formátov, ktoré sa v rôznych obmenách objavujú stále. Avšak na to, aby ste zaradili do vysielania nejaký nový formát, nestačí, že sa páči vám osobne. Musíte brať do úvahy vkus diváka, do akej miery je ochotný participovať na projekte s vysokou mierou interaktivity, čo je presne prípad tohto formátu. Je nepochybne veľmi zaujímavý, výrazne divákov vťahuje do šou.

Ak zostaneme pri inovatívnosti a nových formátoch – RTVS priniesla úplne nový interaktívny kvíz, ktorý takisto priamo zapája divákov cez mobily. Nie je to skôr úloha Markízy ako komerčného lídra nastoľovať trendy a prinášať nové veci?
RTVS našla program, ktorý je vhodný pre verejnoprávnu televíziu. Ale ako som už povedala, počas svojej histórie Markíza priniesla veľa nových a unikátnych formátov. Divákom sa stále snažíme pripravovať pestrú štruktúru, napokon ani tá terajšia nie je rovnaká ako na jeseň. Uviedli sme Rodinné prípady, vysielali sme Zlaté manželky či Svokru, ktoré sú našimi vlastnými formátmi. Programing televízie nie je teoretický experiment, kde sa pretekáte vo vytváraní zoznamov čo najneopozeranejších formátov. Televízia je pre ľudí a musíte nájsť rovnováhu v ponuke nových vecí a očakávaniach divákov.

Aké typy programov očakávate v budúcnosti? Čo z toho, čo naše televízie ešte nevysielali, by k nám mohlo prísť?
Na veľtrhoch producenti ponúkajú veľmi veľa formátov, ale často si poviete, že sú to len akési derivácie toho, čo sa vysielalo v minulosti. Napriek tomu sa raz za čas objavia aj programy, ktoré sa dokážu globálne presadiť, čo je aj prípad Hlasu. Ukázalo sa, že aj u nás je momentálne dopyt napríklad po veľkých game show v prime-time, ktoré slot viac-menej opustili a teraz sa doň vracajú v novej podobe. Posledným vyslovene úspešným programom z toho žánru bol Milionár. Som presvedčená, že sa môžeme tešiť ešte na veľa zaujímavých noviniek rôznych žánrov, ale vždy pôjde najmä o kvalitu daného produktu. Divák si dnes môže vyberať z obrovského množstva staníc, ktoré ponúkajú veľký diapazón žánrov od seriálov cez reality šou až po docu-soap a vzťahové šou, preto je kvalita produktu pre nás kľúčová.

Tiež sa zúčastňujete na televíznych veľtrhoch, naposledy to bol veľký MipTV. Nakupovali ste tam?
Televízne veľtrhy dnes nefungujú úplne tak, že prídeme a podpisujeme zmluvu, je to skôr o predstavení noviniek a mapovaní trendov. O dealoch rokujeme v priebehu celého roka, keď nakupujeme aj seriály a filmy. Samozrejme, vyvíjame aj vlastné nápady respektíve podporujeme lokálne námety.

Telenovela na Joj podvečer? Zaujímavý krok

Vráťme sa ešte ku konkurenčnému nastaveniu – Joj spustila nový ranný magazín v slote, kde máte dlhodobo vďačnú pozíciu vďaka Teleránu. Môže novinka zmeniť situáciu na trhu?
To je asi predčasné posudzovať, uvidíme, ako tento formát Joj spracuje. Teleráno je však v slote jasný líder, ide o kvalitne postavený program. Vysiela sa už takmer 18 rokov, a neustále pracujeme na tom, aby bol stále lepší a lepší.

Do podvečernej štruktúry v pracovných dňoch nasadila Joj telenovelu. Markíza tento žáner v dávnej minulosti tiež vysielala v tomto slote, dokonca v dvoch častiach za sebou, potom ste však potrebovali omladiť publikum. Ako vnímate tento krok konkurencie?
Ťažko sa mi k tomu vyjadruje, nepoznám stratégiu nového manažmentu v Joj, predpokladám, že realizujú viacero nápadov, koniec-koncov opäť sa menil aj Panelák. Telenovela podvečer je zaujímavý krok a som zvedavá, ako dopadne.

Joj od vás „prevzala“ Vila Rozborila, ktorý chystá novú reláciu. Nechýba vám na Markíze Modré z neba?
Pomoci ľuďom sa nechceme vzdať, a preto opäť posilňujeme činnosť našej nadácie. Čo sa týka televíznych formátov, zvažujeme do budúcna nejaké možnosti.

Aj takú, s ktorou by ste mohli prísť na jeseň?
Nie. Relácie ako Modré z neba sa musia dôkladne pripraviť a to chce čas. Neplánujeme sa však opakovať. Áno, ide nám o šou typu feel-good, ktorá by bola o ľuďoch a ich príbehoch, ale je to len jeden z mnohých formátov, o ktorých premýšľame vo vývoji, nie je to téma dňa.

Čo iná zábavná či rodinná šou s odlišným zameraním, prípadne univerzálnejšou cieľovkou?
Áno, niečo na tento štýl pripravujeme, ale zatiaľ by som to nekonkretizovala.

Správy ani publicistika nedostanú väčší priestor

Čakajú program Markízy ešte nejaké zmeny? Neplánujete napríklad poludňajší spravodajský blok, ktorý má aj Nova? Vlani ste zrušili nočné spravodajstvo.
Nie, sme spokojní s tým objemom spravodajstva, ktoré teraz máme. Na veľkosť nášho trhu je to primerané. Televízne noviny sú spravidla najsledovanejšou reláciou na Slovensku, a sústreďujeme sa na to, aby prinášali kvalitné správy zo všetkých regiónov a zo všetkých oblastí života.

Čo publicistika a prípadne priestor pre investigatívu? Paľba je zrušená dávno, Lampáreň sa zlúčila s Reflexom. Opäť, nemá najsledovanejšia televízia viac reflektovať aktuálne dianie aj mimo spravodajských formátov a byť bližšie k ľuďom?
Naše spravodajstvo je koncipované práve tak, aby bolo bližšie k ľuďom. Aj témy „vysokej politiky“ sú prezentované tak, aby diváci videli, ako ovplyvňujú každodenný život. Navyše reportáže z Lampárne aj ich tematickosť sme zachovali v rámci Reflexu, ktorý je vďačnou reláciou, kde môžeme dramaturgiu prispôsobovať práve aktuálnemu dianiu. Horúcim celospoločenským témam sa tak môžeme venovať ešte hlbšie. Zároveň tam existuje priestor pre zaujímavé reportáže a ľudí, čo vytvára vhodnú tematickú pestrosť, ktorá je pre divákov atraktívna.

S. Majeská: Chystáme rodinnú šou, ale nie kópiu Modrého z neba

O novinkách hovorí programová šéfka Markízy opatrne, jednou z nich bude nová cooking show na stanici Doma Zdroj: Maňo Štrauch

Kam smerujú menšie kanály Doma a Dajto? Generálny riaditeľ hovoril o opustení konceptu staníc pre ženy a mužov, čo sa deje. Ako sa ešte môžu posunúť?
Najvýraznejšie zmeny sa udiali, keď sme niektoré programy z Foooru rozdelili medzi Doma a Dajto. To rozšírilo najmä škálu programov na Dajto, kde momentálne ponúkame aj sitcomy a zábavu, a tieto prvky chceme ešte viac posilňovať. Doma dostala cez víkend novú grafiku, čím aj vizuálne potvrdzujeme trend, ktorý sme nastúpili už na jeseň, keď sme do vysielania pridali Bez servítky, pribudli premiérové kriminálky ako Bostonské vraždy, Parížske zločiny a od mája aj Ženy z rodu Gilmorovcov, čiže aj v prípade tejto stanice sme rozšírili žánrovú skladbu. Na obe stanice chceme pridávať stále ďalšie kvalitné premiérové seriály a filmy, aby celková ponuka bola ešte pestrejšia.

Čo nová pôvodná tvorba na menších staniciach, formáty, ktoré nemajú potenciál byť na hlavnom kanáli? Ako Hitovica.
Viem si predstaviť niekoľko typov programov, ktoré by boli vhodné pre Doma a Dajto, ale musíme sa vždy pozerať aj na ekonomickú rentabilnosť tých projektov. Sme na malom trhu s klesajúcimi výdajmi na reklamu, musíme teda robiť veci, ktoré si môžeme dovoliť. Na druhej strane vidíme, že diváci Doma a Dajto pribúdajú, a tak sa snažíme skladať tú ponuku čo najlepšie. Na Dajto má napríklad značný priestor šport, ktorý je pre veľa ľudí zaujímavý a patrí k pilierom stanice. Na Doma sa darí seriálom a telenovelám a v prípade tejto stanice zvažujeme napríklad aj nasadenie novej cooking show.