Logo je v prípade televízií jeden z najdôležitejších komunikačných prostriedkov. Televízne spoločnosti ním vyjadrujú svoje vlastnosti, zameranie, logo môže veľa povedať aj o formáte televízie. Logo, grafický symbol, ktorý je nezameniteľnou obrazovou známkou je aj nástroj, s ktorým sa v prípade televízií musí dať efektívne pracovať v pohybe. Aké sú logá našich televízií a kto je ich autorom?


Vytvorenie loga, ktoré sprevádza diváka sledovaním televízie a identifikuje ju, nie je ľahká úloha. Logo by malo byť variabilné, aby aj niekoľko ďalších rokov, s prípadnými malými úpravami kráčalo s dobou, aby vždy flexibilne odrážalo zmeny uskutočnené v televízií. Kto sú autori lôg najznámejších slovenských televízií, kde sa inšpirovali a aké kritéria rozhodujú pri zmene jeho vizuálu?


Slovenská televízia, okruhy Jednotka a Dvojka


Nové logo STV, ktoré prednedávnom „oslávilo“ rok v užívaní, je už 4. logom od začiatku novodobej STV, 1. januára 1993. Logo zavádza aj nový prístup k identifikácii verejnoprávnej televízie: okrem korporátneho loga pribudli aj samostatné logá okruhov STV1 a STV2, ktoré dostali zľudovelé názvy Jednotka a Dvojka. Autorom súčasných logotypov je Patrik Sýkora a DDDsign studio.

Vyhotoveniu loga STV predchádzala analýza značiek európskych verejnoprávnych televízií. Logo má pohotovo reagovať na nové stratégie budúcnosti STV. Informácie nájdeme aj v manuáli logotypov: „Teplá oranžová farba zapôsobí ihneď príjemne na povedomie človeka“. Žltá farba symbolizuje komunikatívnosť, červená energiu a modrá farba (Dvojka) hovorí o vážnosti poslania kanálu: „modrá dáva logo Dvojky svojím spôsobom na intelektuálne vyššiu úroveň“. Oblé, kolmé a šikmé plochy značky STV majú vypovedať o zložitosti poslania Slovenskej televízie. Manuál použitia logotypov nepripúšťa niektoré farebné varianty loga či značky, napríklad značka STV nesmie byť prezentovaná v červenej, tmavomodrej, žltej či zelenej farbe. Na ukážkach vidíte niektoré z pracovných verzií logotypov.




Bude sa v blízkej budúcnosti logo STV meniť? Na otázku pre Mediálne.sk odpovedá Branislav Zahradník: „ momentálne, minimálne do konca tohto roka o zmene loga neuvažujeme. Želáme si, aby toto logo bolo stabilnejším prvkom corporate identity Slovenskej televízie a nemenilo sa nástupom každého nového manažmentu“. Zostáva len dúfať, že si to budú myslieť aj nastupujúce manažmenty.


Súčasné korporátne logo STV upadlo do úzadia, naopak do popredia sa dostali logá samostatných kanálov. Pozrime sa do histórie: prvé logo STV, ktoré sa používalo v rokoch 1993 až 1996 tvorili tri základné tvary: kruh, štvoruholník a trojuholník v symbióze s nápisom STV. V rokoch 1996 až 1999 to bolo logo v tvare štvorčekov zoradených pod sebou v troch národných farbách. Logo bol neustále variované. V roku 1999 prišla zásadná zmena a riaditeľ Milan Materák prezentoval na jar nové logo v zlatej a bronzovej farbe, ktoré oddeľoval biely pás, „jantárová cesta“. Pôvodne ho zhotovila firma Gratex International a autorom loga bol grafik Aleš Votava. Logo však v pôvodnej podobe nezostalo dlho, taktiež sa často variovalo spolu s open air grafikou. Od prvej, hranatej verzie sa postupne prešlo k „oblej“ verzii, ktorá bola súčasťou kampane „Váš šiesty zmysel“. Paradoxom je, že logá svetových verejnoprávnych televízií či národných sietí majú za sebou aj 50 ročnú históriu.



TV Markíza


Začiatkom roka 1996 si na základe konkurzu americký investori vybrali americko-britskú spoločnosť Pittard Sulivan, ktorá je autorom loga TV Markíza. Táto spoločnosť ešte pred začiatkom vysielania vytvorila aj základný dizajnmanuál televíznej grafiky. Niekoľkotýždňový pobyt strávili tvorcovia loga na Slovensku, aby sa inšpirovali a výsledkom je podľa stanoviska TV Markíza to, že „logo symbolizuje slovenskú krajinu“.


Dnes je už jednoznačne potvrdené, že značka Markíza sa stala vo svojej kategórii najsilnejšou, ba čo viac, patrí medzi najznámejšie logá na v krajine. Markíza neuvažuje o zásadnej zmene loga, či značky. Ivana Semjanová, vedúca PR TV Markíza dodáva: „aj na základe kritéria poznateľnosti značky a loga TV Markíza nemá dôvod meniť logo svojej stanice“.


Majo Polyák, riaditeľ Centra kreatívnych služieb pripustil, že v špeciálnych prípadoch môžu designeri zasiahnuť do farebnosti loga, hlavne ak sa jedná o výrobu upútaviek: „…logo stanice musí čo najlepšie ladiť s navrhovaným vizuálnym riešením daného produktu.“


No jako je to s identifikátorom stanice, ktorý je prvoradým nositeľom loga? Markíza pri začiatku vysielania použila verziu s nápisom, na jar 1997 od nápisu Markíza upustila, na obrazovke zostalo len logo so žltým lemovaním. Neskôr sa experimenty skončili a logo má už takmer 7 rokov terajšiu podobu.


TV JOJ


Tím kreatívcov TV Nova vytvoril na prelome rokov 2001 a 2002 aj logo TV JOJ.

Majetkové prepojenie obidvoch televízií určovalo hlavnú filozofiu vizuálneho stvárnenia loga TV JOJ. Vychádzalo sa z potreby podobnosti grafickej komunikácie oboch vysielateľov. Na obrázku vidíte aj jeden z pracovných návrhov loga.


Podľa samotnej televízie ich logo symbolizuje nekonečnosť vesmíru a nikdy neustávajúci proces zdokonaľovania televízie K otázke budúcej zmeny loga alebo jeho úpravy Ľudovít Tóth, hovorca TV JOJ, poznamenáva: „logo televízie nevnímame ako nemennú konštantu, ale ako dynamicky sa vyvíjajúci podpis televízie. Preto s ním aj naše grafické oddelenie v rámci stanoveného design manuálu pracuje. Rozdiel medzi prácou s logom TV JOJ v roku 2002 a v roku 2005 je zreteľný“.

Aj pre logo TV JOJ boli použité klasické farby modrá s červenou.


Čo sa identifikátora stanice týka, minulý rok prešla televízia od výrazného a veľkého farebného loga k príjemnejšiemu vodoznaku.


TA3


Martin Lengyel, Jozef Sedlák a Igor Čekirda ako zakladatelia televízie mali najväčší vplyv pri vytváraní loga, považujú sa teda za jeho autorov. PR manažérka TA3, Olívia Trnkalová dodáva, že názov sa foneticky podobá názvu pohoria Tatier. V logu sú zastúpené aj 3 charakteristické farby Slovenska – červená, modrá a biela, čo umocňuje spojitosť s národnou symbolikou. Samotný finálny vizuál loga TA3 vytvorila firma ORCUS. Oblúkový výrez pri čísle 3 má symbolizovať obrys zemegule, ktorá sa najčastejšie používa pri self-promotion a zvučkách.


TA3 uvádza, že design jej loga je moderný a nepovažujú vzhľadom na relatívne krátku existenciu televízie prehodnocovať jeho prevedenie.


Samotný identifikátor stanice sa nachádza na obrazovke dva krát: vľavo hore spolu s informáciou o čase a vpravo dole ako súčasť news – tickeru. Tak ako v tomto news – tickeri, ale aj na mikrofónoch či autách alebo propagačných predmetoch používa TA3 obdobu loga: číslicu na červenom polkruhovom podklade. Obe značky si diváci vďaka podobnosti bez problémov spájajú s prvou slovenskou spravodajskou televíziou.