Zdroj: Fun rádio
Ranná šou s Adelou a Sajfom na Fun rádiu si tento aj minulý týždeň pozvala do vysielania hneď dvoch zástupcov strany 99 percent, ktorá má najobjemnejšiu mediálnu kampaň pred blížiacimi sa parlamentnými voľbami. Vo štvrtok Minulý týždeň vystúpil Peter Vačok, dnes v piatok volebná líderka Alena Dušatková. Ani pri jednom z nich rádio poslucháčom neprezradilo ich politickú príslušnosť. Vačok vystupoval ako bývalý vyšetrovateľ, Dušatková ako riaditeľka personálnej agentúry.
Témou dnešného vysielania bola situácia na trhu práce. Otázky na Dušatkovú nemali politický charakter. Jedna z najviditeľnejších reklamných tvárí posledných týždňov rozprávala zväčša nekonkrétne o chybách, ktoré robia uchádzači o prácu, že chýba manuálna pracovná sila alebo že Slováci sa podľa nej na pracovných pohovoroch často podceňujú. Moderátori ani raz nespomenuli, že Dušatková je aktívna politička. Podobne apolitický charakter malo aj vysielanie s Vačokom.
Facebooková stránka Adely a Sajfu, ktorá často odkazuje na tému Rannej šou, sa o Vačokovi či Dušatkovej tiež nezmienila. Zazneli však viaceré kritické ohlasy od používateľov: "Alena Dušatková? A čo tak Mojsejová, Belousovová alebo Mečiar..?," spýtal sa jeden z nich.
Fun rádio, podobne ako Markíza a TV Joj, v uplynulých týždňoch vysielalo veľké množstvo reklamných spotov na 99 percent. V reklamných a sponzorských odkazoch vystupujú Dušatková či ďalší predstaviteľ strany Pavol Pavlík. Spoty si oficiálne nekupuje strana, ale občianske združenie Občan v akcii.
Dnešné vydanie ranného vysielania v čase, keď vystupovala Dušatková, sponzora nemalo. Ešte počas predchádzajúcich dní malo 99 percent v rámci Rannej šou masívnu komunikáciu formou reklamných aj sponzorských spotov, nasadených napríklad okolo dopravného servisu. V rámci zopár minút mohli odznieť aj štyri spoty na 99 percent.
Fun rádio ponúka v rámci štandardných reklamných formátov na predaj aj tému ranného vysielania. V minulosti sa téma prispôsobila napríklad aktuálnym kampaniam telekomunikačných operátorov či výrobcu nápojov. Firmy boli sponzormi vysielania a téma nepriamo odkazovala na komunikovaný produkt. Napríklad keď Kofola uviedla na trh nový rad vôd Rajec s príchuťou stromov, Ranná šou sa venovala prírode.
V prípade Vačoka šéfka obchodu Fun rádia Miriam Kittler pre denník Sme uviedla, že „bol pozvaný ako odborník na kriminológiu“.
Doplnenie: Aj pri dnešnom vystúpení Dušatkovej išlo podľa nej o bežnú súčasť programu: "Téma bola spracovaná čisto programovo, t.j. nie na základe komerčnej požiadavky, t.j. nemôžeme hovoriť ani o ponuke Fun rádia na základe cenníka," vysvetlila pre Mediálne.sk Kittler.
Na otázku, prečo moderátori nespomenuli, že Dušatková je aj aktívna politička, šéfka obchodu uviedla: "Vzhľadom k tomu, že téma bola pracovný trh a pani Dušatková bola v rámci témy ako odborníčka na pracovný trh, nevidíme akýkoľvek dôvod na to, aby bola v rámci témy dňa prezentovaná ako kandidátka politickej strany. Navyše, kampaň k voľbám do NR SR a teda aj prezentácia politických strán a kandidátov vystupujúcich za politické strany môže byť vo Fun rádiu spustená až 21 dní pred voľbami."
To, že na rozdiel od predchádzajúcich dní Občan v akcii dnes nemal v Rannej šou rozhlasové spoty, podľa Miriam Kittler nesúvisí s vystúpením Dušatkovej: "Sponzorské odkazy občianskeho združenia Občan v akcii (...) sú vysielané v súlade s mediálnym plánom, ktorý nesúvisí s vysielaním akéhokoľvek hosťa v Rannej šou. Mediálny plán je tvorený častokrát dlhodobo vopred s tým, že pri jeho tvorbe nevieme, kedy a aký hosť bude v Rannej šou."
Zdroj: SITA
Podobne ako komerčné televízie, aj Fun rádio pristúpilo na vysielanie spotov na 99 percent napriek tomu, že zákon o voľbách do Národnej rady pripúšťa ich zaradenie až 21 dní pred dňom volieb a to tiež iba v špeciálnych blokoch.
Kittler pre Sme povedala, že podľa nej v prípade reklamy na 99 percent o politickú reklamu nejde. „Združenie Občan v akcii má u nás komunikáciu, komunikujeme myšlienky občianskeho združenia.“
Rádio Expres naopak reklamu od združenia Občan v akcii odmietlo. „Združenie nás oslovilo, ale nevysielame to. Samozrejme, že to spochybňuje férovosť predvolebnej kampane,“ povedala pre Sme šéfka rádia Eva Babitzová. Podľa posledného prieskumu agentúry Focus preferencie 99 percent dosiahli 4,6 percenta.
Vysielaním reklamy na 99 percent v elektronických médiách sa chce zaoberať Rada pre vysielanie a retransmisiu. Napriek tomu, že reklama sa vysiela už niekoľko týždňov, na tohtotýždňovom zasadnutí v utorok stále neotvorila správne konanie.
Na stretnutie si rada predvolala Markízu aj TV Joj, no ani jedna z nich sa nedostavila. Joj si ani neprevzala pozvánku licenčnej rady.
Rada chcela v utorok počkať, kým budú ukončené všetky procesné úkony a následne sa chce vo veci "veľmi pravdepodobne" mimoriadne stretnúť v najbližšom možnom termíne.
Predstavitelia 99 percent na čele s právnikom Ivanom Weissom naposledy komunikovali výšku sumy vyloženej na kampaň na prvej tlačovej konferencii koncom novembra, keď „aktivisti“ potvrdili zámer zúčastniť sa parlamentných volieb.
Vtedy mali náklady na kampaň, ktorá mala úvodnú teasingovú fázu na bilbordoch, dosiahnuť stotisíc eur. Na peniaze sa mali zložiť prví piati signatári: nezamestnaný Ján Sido, knihovníčka Monika Albertiová, zástupca riaditeľa banky Peter Cibula, neurochirurg Milan Mrázik a riaditeľ medzinárodného baletného súboru Mário Radačovský. Kampaň bola neskôr masívne nasadená v komerčných televíziách a tento rok aj vo Fun rádiu.