Nápoje typu „cider“ robia licenčnej rade vrásky. Tá vychádza z legislatívy, kde sa časovo vymedzuje vysielanie reklamy na pivo (po celý deň bez obmedzenia), víno (od 20:00 do 6:00) a ostatné druhy alkoholu (22:00 – 6:00).

Kedy však možno vysielať reklamu na cider? V prípade z minulého roka regulátor rozhodol, že v čase medzi 20. – 6. hodinou. Tento typ alkoholického nápoja totiž aj po konzultácii so štátnou potravinovou správou a ministerstvom pôdohospodárstva posúdil ako ovocné víno, aj keď ho vyrábajú pivovary. Z dôvodu, že v procese výroby nápoj vzniká kvasením jablčného koncentrátu.

Ani toto rozhodnutie, na základe ktorého dostala TV Joj 7-tisícovú pokutu za podvečerné odvysielanie reklamy na Strongbow, však nemusí byť smerodajné pre celú skupinu nápojov typu „cider“.

Licenčná rada totiž aktuálne otvorila nové správne konanie, v ktorom sa bude opäť zaoberať touto problematikou. Konkrétne spotom na spomínaný Kingswood Hot Cider, čo je horúci variant ciderového nápoja. Odvysielala ho Markíza vlani 13. decembra o 21:57.

Podľa hovorkyne Rady Lucie Jelčovej bude predmetom skúmania znova to, do akej kategórie alkoholických nápojov tento výrobok patrí. Podľa licenčnej rady ide totiž o odlišný produkt, a tak je opätovné posúdenie opäť nutné aj v súvislosti s vytvorením precedensu pre ďalšie rozhodnutia.

Kingswood Hot Cider má podľa výrobcu obsah 4,5 percenta obsahu. To je zhruba rovnako ako v prípade bežnej pivovej „desiatky“.

Proces výroby ho však z pohľadu zákona o vysielaní a retransmisii „diskriminuje“ – kým reklama na pivo sa môže vysielať po celý deň, nápoj s približne rovnakým obsahom alkoholu nie, lebo oficiálne nie je pivom. Celodenne sa naopak môžu propagovať napríklad radlerové nápoje, ktoré sa ako pivo vnímajú.

Markíze napriek tomu, že licenčná rada sa opäť bude musieť zaoberať aj kategorizovaním nápoja v súvislosti so stručným znením príslušného paragrafu, pravdepodobne pokuta nehrozí. Vysielanie spotu tri minúty pred 22. hodinou by bol problém, len ak by regulátor Kingswood Hot Cider vyhodnotil ako alkohol iný ako pivo či víno, čo je málo pravdepodobné.

Iná je situácia v prípade Ta3, voči ktorej už tiež vedie Rada správne konanie. Problém je zaradenie reklamy na Goral Vodku. Spot bežal vlani na Štedrý deň o 21:27 aj 26. decembra o 21:47. Ísť mohol až po 22. hodine.

Rada sa bude v nových správnych konaniach zaoberať aj ďalšími prípadnými prehreškami. Preverí objektívnosť reportáže Vo vražde má prsty aj manželka z novembrových Televíznych novín Markízy. Pri komerčnom lídrovi bude vyhodnocovať aj možné neoddeľovanie sponzorských odkazov od zvyšku vysielania a prekročenie 12-minútového reklamného limitu v jednej hodine.

V prípade Joj regulátor posúdi zostrih Naj, naj, naj , ktorý televízia označila ako vhodný pre divákov od 12 rokov a mohol zasiahnuť aj do ľudskej dôstojnosti účinkujúcich. Regulátor zároveň posúdi informovanie o umiestnení produktu v tomto formáte, ako aj relácii Moja mama varí lepšie ako tvoja.

Jedno správne konanie sa týka aj RTVS, ktorá film Mastičkár mala vysielať bez pôvodných titulkov. Rada uzavrela podnet na reportáž v Správy RTVS o návrate Hviezdnych vojen do kín. Podľa sťažnosti malo ísť o reklamu, s čím rada nesúhlasila. Odobrila aj šot o z. Návrat na Markíze, v ktorom muž telefonoval pri riadení auta.