Rada pre vysielanie a retransmisiu sa pravdepodobne bude zaoberať televíznymi spotmi propragujúcimi politickú stranu 99 percent. V posledných dňoch sa hlavne vo vysielaní televízie Markíza, ale aj v TV Joj vyrojila reklama propagujúca nové politické zoskupenie, ktoré kandiduje v marcových parlamentných voľbách. Spoty sú vysielané ako sponzorské odkazy na konci a na začiatku niektorých relácií, pri Markíze aj počas lukratívnych filmov, často bez akýchkoľvek predelov od ostatného vysielania.
"Predmetné spoty sú síce použité ako sponzorské odkazy - zatiaľ som videl len tie na Markíze, ak by ale naplnili definíciu politickej reklamy podľa zákona, mohlo by ísť o porušenie § 32 ods. 9 zákona o vysielaní a retransmisii," povedal v reakcii pre Mediálne.sk riaditeľ kancelárie rady Ľuboš Kukliš.
Spomínané ustanovenie zákona vysielanie politickej reklamy zakazuje s výnimkou 21 dní pred parlamentnými voľbami a to za presne stanovených podmienok - spoty musia byť vysielané v špeciálnom bloku politických reklám. Vopred musí byť zverejnený aj cenník politickej reklamy.
- Prečítajte si aj komentár: 99 percent? Iba ďalšia prepísknutá kampaň
Politická reklama podľa zákona je verejné oznámenie určené buď ma podporu politickej strany, politického hnutia, člena strany alebo člena hnutia alebo kandidáta.
"Keďže v spotoch sú prezentovaní kandidáti politickej strany, pričom podpora a popularizácia kandidáta politickej strany spadá pod definiciu politickej reklamy, také podozrenie tu je," povedal Kukliš. Na spotoch, ktoré sú totožné s bilbordami politickej strany, sú volební lídri 99 percent Pavol Pavlík, Alena Dušatková a advokát Peter Vačok aj s ich volebnými heslami. O tom, či v prípade TV spotov išlo o porušenie zákona, budú rozhodovať členovia rady po začatí správneho konania. "Dnes už bola rade v tejto veci doručená aj sťažnosť," povedal Kukliš.
Ponuku na vysielanie podobných spotov dostali aj ďalšie televízie - STV a Ta3. V RTVS zatiaľ rozhodnutie o ich zaradení nepadlo a v Ta3 rokovania prebiehajú.