Po mimoriadne pozitívnych skúsenostiach s licencovaným formátom Zámena manželiek sa televízia Markíza rozhodla pokračovať v línii dokumentárnych reality programov novým titulom Pestúnka. Ide rovnako o licencovanú reláciu, ktorá vznikla adaptáciou originálneho britského formátu Supernanny, vyrábaného spoločnosťou Ricochet. Premiéru mal v roku 2003 na britskej televízii Channel 4.
Verzie formátu sa neskôr objavili vo viacerých krajinách sveta, vrátane susedného Česka či Maďarska. Logicky pokračuje aj spolupráca Markízy so spoločnosťou Monarch, ktorá má so žánrom docu-soap na Slovensku najrozsiahlejšie skúsenosti a stála taktiež za úspešnou adaptáciou Zámeny manželiek.
Pestúnka
Producent: Monarch
Televízia: Markíza
Scheduling: týždenne, streda 21:20
Slot: 60 minút
V štruktúre od: 14. marca
Formát: Ricochet International Ltd. (Supernanny)
Réžia: Laco Gašpar, Tomáš Kaminský, Ján Stračina, Jana Pirohová, Filip Fabián, Peter Begányi
Vo formáte so sociálnym podtextom profesionálna pestúnka vstupuje do života rodiny, v ktorej deti začínajú prerastať cez hlavu svojim rodičom – sú neposlušné a často až nezvládnuteľné. Pestúnka pomocou súboru rôznych metód rodičom ukáže, kde robia chyby vo výchove svojich potomkov, ako ich naučiť disciplíne a ako udržiavať zdravé vzťahy v domácnosti.
V Anglicku, Amerike, Nemecku či Poľsku vystupuje v programe iba jedna pestúnka, na ktorej stojí celý formát. V Česku a na Slovensku tvorcovia pristúpili k ich striedaniu po epizódach, možno považovali za prílišnú odvahu postaviť formát na jednej, úplne neznámej osobnosti. Na druhej strane možno ťažko nájsť profesionálku, ktorá má hory času navyše.
Formátu je vlastná štylizácia, možností uchopenia príchodu pestúnky do rodiny je veľa. V českej verzii majú pestúnky svoje ústredie vo viktoriánskom domčeku, kde sa dohadujú, ktorá vyrazí za ďalším prípadom. Ako dobrotivé rozprávkové babičky v rovnošate vyrážajú na pomoc deťom. Slovenské Pestúnky prichádzajú nevedno odkiaľ s vlastným, logami relácie oblepeným autom. Tvorcovia nezabudli na tak milý detail, ako je štátna poznávacia značka v tvare názvu relácie. České viktoriánske babičky používajú kódexy so spísanými pravidlami, slovenské laptop. Auto s logom relácie je dnes už natoľko štandardný prvok a laptop natoľko chladný, že omnoho charizmatickejšie a príjemnejšie pôsobí česká adaptácia formátu.
V Chůve v akci je menej vyspelý strih, napríklad sekvencie sa otravne opakujú. Slovenskú Pestúnku charakterizuje vyspelejšia práca so strihom a kamerou, tvorcovia však boli zjavne pod tlakom dynamizácie a rýchlosti. Akčne a dynamicky je riešená aj práca s kamerou, ktorá je v takmer neustálom pohybe za častých prestrihov a zrýchlených záberov. Slovenská Pestúnka pracuje s predelmi tak aktívne, že to občas môže liezť na nervy.
Relácia je vybavená atraktívnym a dynamickým grafickým obalom plným krikľavých farieb, ktorý má až gýčovitý nádych. Nie však na škodu veci, estetika svetu detí a ich hračiek je taktiež často krikľavá a výrazná.
Sprievodný komentár k relácii zaobstaral charizmatický hlas herca Mariána Slováka. Práca s podkladovými hudobnými motívmi vhodne korešponduje s emočným pôsobením jednotlivých pasáží programu. Slovenská Pestúnka síce, na rozdiel od českej Chůvy v akci, o niečo menej predáva samotné skúsenosti pestúnky, spätná väzba po návrate kamery do rodiny po mesiaci je však užitočnejšia a lepšie pomáha odstrániť nedostatky než zájazd za 100-tisíc korún, ktorý zúčastneným rodinám venuje TV Prima.
Ako ukazuje česká verzia, formát sa dal uchopiť aj sviežejšie. Dokumentárna exekúcia je však špičková a epizóda po epizóde sa dobre pozerá. Napriek oslabeniu OTO-m a ďalšie dva týždne športom má Pestúnka určite šancu stúpať podobne, ako stúpala Zámena manželiek.
Mediálne.sk: 90 %
Ako prebieha epizóda slovenskej Pestúnky?
Divák najskôr v úvode sleduje bežné každodenné útrapy rodičov pri výchove svojich detí. Na štvrtý deň vstúpi do deja pestúnka, ktorá najskôr bez akýchkoľvek zásahov skúma a analyzuje život v rodine a identifikuje prvé nedostatky vo výchove. V ďalšej fáze sa už rozpráva s deťmi, reálne situácie konfrontuje s rodičmi, upozorňuje ich na pochybenia vo výchove a radí im, zavádza nové pravidlá a poriadok. Po týždni z rodiny odchádza, pričom štáb v rodine ostáva a nakrúca, ako rodičia a deti uplatňujú pestúnkine rady v praxi.
Nasledujúci týždeň bez prítomnosti pestúnky je testom rodiny, ako sa vysporiadala s novými pravidlami. Problémy väčšinou ešte minimálne čiastočne pretrvávajú. Na deviaty deň sa pestúnka vracia do rodiny na pohovor, pričom si spoločne prezrú materiál nakrútený počas jej neprítomnosti. Tak majú možnosť rodičia aj deti vidieť chybne alebo dobre zvládnuté rady pestúnky. Na záver rodine dáva posledné pokyny na zlepšenie vzťahov a definitívne odchádza. Kamera sa do rodiny vráti ešte s mesačným odstupom aby sa presvedčila, ako sa vyvinuli vzťahy po dlhšej dobe.
Poznámka: Existujú dve rozličné verzie formátu. Pestúnka je licencovanou adaptáciou programu Supernanny, ktorý produkčná spoločnosť Ricochet International Ltd. pôvodne vyrábala pre britskú televíziu Channel 4. Česká Chůva v akci je licencovaným formátom, postaveným na základe pôvodného programu Nanny 911, ktorý pre americkú televíziu Fox produkuje spoločnosť Granada America.