Denná popoludňajšia talkshow bola do konca minulej televíznej sezóny doménou komerčnej televízie Markíza. Tento typ formátu udržiavala vo svojej programovej štruktúre prakticky od svojich začiatkov. Od Vitajte doma, cez Vitajte!, Doma s Markízou, Korzo až po znovu obnovené Doma s Markízou, ktoré bolo v júni 2006 ukončené.
Doma s Markízou dlhú dobu fungovalo ako pomerne lacný popoludňajší program, ktorý generoval priemerné čísla sledovanosti a kam Markíza mohla „upichnúť“ svoje moderátorské tváre o ktoré tvrdošijne nechcela prísť, ale zároveň pre ne nemala k dispozícii atraktívnejší formát. Titul zároveň fungoval ako absorpčný priestor pre marketingové aktivity televízie.
Ľudia na jednotku
Slot: 40 minút
Scheduling: pracovné dni 15:20
Televízia: Jednotka STV
Formát: pôvodný
Produkcia: Slovenská televízia
V štruktúre od: 15. januára 2007
Moderátori: Eva Urbaníková, Stanislava Jakubíková, Eva Pribylincová, Iveta Malachovská, Sandra Vychlopenová
Vedúci projektu: Robert Zavarský
Réžia: Martin Gróf
V posledných fázach svojej existencie sa ale relácii prestávalo dariť. Hodnoty podielu na trhu dosahovali takmer pravidelne podpriemerné čísla. Príchodom nového manažmentu a programového riaditeľa sa zmenili aj strategické priority televízie. Tradičný sklad nepotrebných moderátorov zrušili a Doma s Markízou od septembra 2006 v rámci optimalizácie programu nahradil z hľadiska pomeru cena - výkon efektívnejším akvizičným seriálom.
Programový manažment vo verejnoprávnej Slovenskej televízii je však v diametrálne odlišnej situácii. Pri pohľade na dlhodobo prepadávajúci popoludňajší off-time musel svorne v prvej polovici sezóny zalamovať rukami a rozhliadať sa po adekvátnom riešení. Denná talkshow bola logickým vyústením tohto hľadania. Trhové podiely nad dvadsať, niekedy aj tridsať percent, ktoré s popoludňajšou talkshow dosahovala Markíza, boli pre Jednotku STV viac než atraktívna šanca ako nahradiť svoje prepadávajúce a nekvalitné bulvárne magazíny. Otázne bolo iba, či divák Jednotky zareaguje podobne ako ten, ktorým disponuje Markíza.
Podarilo sa, skôr starší a ženský divák Jednotky zareagoval pozitívne. Ľudia na jednotku sa síce rozbiehali pomalšie, dôvodom bol ale vysielací čas. Po presune z pôvodných 16:20 o hodinu skôr relácia iba málokedy dosahuje trhové podiely pod úrovňou dvadsiatich percent. Spolu s kvízom Duel a telenovelou tak ide o najúspešnejšie denné off-time programy Jednotky STV.
Denná talkshow na Jednotke nie je skutočne o ničom inom ako o sedení v kreslách a rozprávaní sa s hosťami. Štruktúrne je rozdelená na dve témy, ktoré sú uvedené dokrútkou. Príspevky pripravujú bývalí redaktori zrušených bulvárnych programov Blesk či Relax na Jednotke, ktorí v súčasnosti buď moderujú ranné vysielanie, vyrábajú príspevky do ktorejkoľvek relácie, ktorá nejaké potrebuje, alebo už v televízii nepracujú. Do relácie tak vnášajú jemný opar zrušených a neúspešných magazínov Blesk či Relax na Jednotke.
Vizuál je podpriemerný až nepodarený, krútiaca sa bodkovaná planétka pripomínajúca golfovú loptičku je nepochopiteľným odkazom. Neuveriteľne hlúpym výmyslom sú oranžové pruhy v hornej a dolnej časti obrazovky prítomné počas celého času vysielania. Každý centimeter štvorcový na obrazovke je cenným miestom a zúžiť divákom plochu obrazovky bez toho, aby bol priestor efektívne využitý, je nezmyslom.
Pruhy však nie sú jediným nevítaným spestrením, golfová loptička sa točí celých 40 minút, navyše nad ňou sa neustále vrtí logo relácie. Nielenže to všetko pôsobí rušivo, ale divák môže mať vďaka tomuto zbytočnému prvku navyše oprávnený pocit, že miesto samotnej relácie sleduje upútavku. Niekedy je menej viac. Stačilo sa aspoň jemne inšpirovať u komerčnej konkurencie, Markíze sa vizuál bývalého Korza a neskôr Doma s Markízou podaril na výbornú. Na druhej strane, tvorca scény už skutočne je človek na Jednotku. STV sa po dlhšej dobe podarilo postaviť scénu, na ktorú je radosť pozerať a niet čo vytknúť.
Za dobrého vedenia má diskusia spád, práca s kamerou je pokojná, žiadne zbytočne predynamizované strihy. Všetko v intenciách pohodového popoludnia, ktoré si časť diváckeho spektra rado zvolí ako alternatívu ku kriminálkam na komerčných staniciach.
Menším problémom, ktorý potrebuje najmä čas je, že relácia nemá vytvorenú vlastnú identitu a je tak tematicky rôznorodá, že ťažko sa jej ako formátu dajú priradiť nejaké atribúty. Nemá pevné rubriky či témy, všetko je jednoducho o sedení a rozprávaní. Na druhej strane pre iniciálny úspech titulu je dobré, že dramaturgia neprináša nič nové do osvedčeného konceptu a zbytočne neexperimentuje. Celkovo je relácia profesionálne na oveľa vyššom leveli ako predchodcovia Blesk či Relax na Jednotku, až na niektoré nedostatky pôsobí dobre a je divácky úspešná. A to je v konečnom dôsledku podstatné.