V programovej štruktúre jednotlivých televízií si môžeme všimnúť viacero rovnakých alebo podobných formátov vysielaných v približne rovnaký čas. Idea o televízii Markíza ako víťazovi v takmer všetkých pozíciách dnes už nie je aktuálna. Televízie získavajú neporovnateľne presnejšie informácie v podobe ratingov a podielov na trhu. Každá televízia si chce ubrať čo najviac z „koláča“ z podielu na trhu. Začali si medzi sebou oveľa výraznejšie konkurovať.

Veľmi dobrý príklad existuje v podaní Jednotky STV a TV Markíza. V uplynulom polroku sa niekoľkokrát stalo, že relácie s rovnakou cieľovou skupinou čiastočne formátovo podobné tituly Svadba snov Slovenskej televízie a Recepty na lásku Televízie Markíza sa stretli v rovnaký vysielací čas.

Tuhý boj o každé percento núti televízie reagovať trhovo: snažiť sa prilákať diváka atraktívnejšou ponukou, prevedením. Formátovo podobné tituly sa od nástupu prelomovej, peoplemetrovej sezóny 2004/2005 stretli v štruktúrach televízií naozaj často. Ako vyzerá aktuálna situácia v súvislosti s týmto javom v „polčase“ tejto sezóny?

Prvý príklad nájdeme hneď na začiatku programových stĺpcov, aj keď ráno si zapína televíziu iba približne 3% populácie, ponuka je naozaj pestrá. V ranných reláciách vedie Teleráno (TV Markíza). Dobre sa etabloval aj Ranný magazín (STV). Relatívne ďaleko zaostávajú RaňaJOJky (JOJ) s nízkou sledovanosťou. Teleráno si prvenstvo v tejto časti dňa udržuje, vedúce postavenie mu patrí už niekoľko rokov. Napokon, jedná sa o najstaršiu reláciu tohto formátu na Slovensku, podiel na trhu sa pohybuje vysoko nad 50%. Ranný magazín sa viac či menej úspešne približuje k hodnote 20% podielu, RaňaJOJky približne 10%.

Sledovanosť sa zvyšuje s príchodom popoludnia. Počet divákov pred obrazovkami sa postupne nabaľuje, vyššie čísla začína nadobúdať po 18:00. V konkurencii „nekonečných“ seriálov sa nachádzajú telenovely všetkých televízii. Začína sa to telenovelou Žena na úteku a Sladká Valentína (STV). Druhou telenovelou Perla (JOJ) a treťou telenovelou Skrytá Vášeň (Markíza). STV a TV Markíza vysielajú hneď dve časti za sebou, „nútia“ tak divákov ostať pri televízii dlhší čas. V tejto konkurencii telenoviel vedie bezkonkurenčne TV Markíza, svojimi telenovelami sa často dostáva na popredné miesta v týždenných TOP rebríčkoch. Opäť to môže byť zvykom: programové okno približne v tento čas funguje na tejto televízii už v podstate od jej vzniku.

V poobedňajšom vysielaní si televízie ďalej konkurujú vedomostnými kvízmi. Pokušenie TV Markíza o 16:30 je taktiež už takmer 10 ročná relácia, svojich divákov určite má, pri cca 10% ratingu dosahuje približne 60% podiel na trhu. Až do novembra minulého roka si priamo konkurovali tituly SuperKvíz (STV) s Riskuj a Páli vám to? (JOJ). Časovo priamo oproti sebe stáli licencované formáty SuperKvíz a Páli vám to?, súboj postupne na celej čiare vyhrala TV JOJ, Slovenská televízia musela reláciu SuperKvíz od nového roka stiahnuť.

Tu sa už približujeme k hlavnému vysielaciemu času, kedy si pred obrazovky zasadne najviac divákov. Začína už ozajstný boj o každé percento, čím viac divákov sleduje konkrétnu televíziu, o to viac si môže táto televízia „vypýtať“ za predaj reklamného času. Presne o 19.00 sa zvučkou Televíznych novín na Markíze všetko odštartuje, jej hlavné spravodajstvo býva v drvivej väčšine dní v roku časom, kedy sa pred obrazovkou sústredí vôbec najviac ľudí za celý deň. Ozajstný, pritom ale vyrovnaný súboj zvádzajú hlavné spravodajské relácie v podaní Správ STV a Novín JOJ, dá sa povedať že relácie si konkurujú pomerne vyrovnane. Silným konkurentom býva aj sitcom na Markíze, pričom sledovanosť v tomto prípade závisí od vysielaného titulu. Napríklad v prípade seriálu Priatelia sa často stávalo, že víťazom aj o 19:30 sa stala Markíza.

Potvrdzuje sa tu, že slovenský divák má na obrazovkách najradšej spravodajstvo. Po spravodajských blokoch veľa ľudí od televíznych obrazoviek odchádza, samozrejme pokiaľ ich televízie nedonútia zotrvať. Dostávame sa k 20 hodine a konkurencia televízií naberá na obrátkach.

Už od septembra bol pondelok naozaj časom ťažkého výberu pre diváka, Markíza ponúkala Zámenu manželiek, Je to možné a Knokaut, JOJ Inkognito a STV Uragán, Domácu horúčku a Drišľakoviny v rotácii. Jediným zásadným výkyvom bol Knokaut, kedy Markíza s prehľadom spadla z pozície lídra. Divákov lákali najmä formáty reality show, Domáca horúčka a Zámena manželiek. Od januára však pondelok prešiel zmenami na TV Markíza (Opposite sex) a Jednotke STV (z rotácie vypadla Domáca horúčka).

V utorok a v piatok sa dlhé roky neohrozenou reláciou stal Milionár TV Markíza. Dnes už to neplatí, titul dokonca stratil aj popredné miesta v TOP20 najsledovanejších relácii. Tlak konkurencie je jednoducho vysoký a niektorí diváci dávajú prednosť novým formátom: v utorok je to Bumerang Jednotky STV a futbalový večer v podobe Ligy majstrov na TV JOJ v rotácii s filmom. Treba však dodať, že Milionár je síce ohrozený, z víťaznej pozície ho ale konkurencia nezosadila. Inak je tomu ale v piatok, tam bola Markíza nútená Milionára z vysielania stiahnuť.

Vo štvrtok sa prekrývajú romantické série na TV JOJ a na Jednotke STV; Markíza v tom čase vysiela svoju najobľúbenejšiu zábavu a krimi seriál, stabilne so štvrtkovou zábavou vyhráva. Pre ostatné televízie ide teda skôr iba o to, aby prilákali cieľovú skupinu, ktorá si bez problémov nechá zábavu na Markíze ujsť.

Čo sa týka víkendu, situácia je približne rovnaká. Opäť si Markíza zachovala vedúce postavenie. Úspešné predpoludňajšie seriály si televízie medzi sebou striedajú: podielom na úspešnosti kopírujú približne priemerné týždenné hodnoty televízií. Lepšia sledovanosť stále ostáva Markíze, až kým sa na rad nedostane sobotňajšia repríza SuperStar.

Situácia s prekrývajúcou sa zábavou núti diváka vyberať si aj v sobotu večer: Pošta pre Teba Jednotky a David Copperfield na TV JOJ, pokiaľ samozrejme divák nedá prednosť filmu na TV Markíza. Známa je preferencia slovenského diváka vo vzťahu k vlastnej tvorbe, dobre si teda počína už druhý ročník formátu Pošta pre Teba. Otázne je, ako sa bude dariť Davidovi Copperfieldovi na TV JOJ v niekoľkej repríze (vysielala ho ešte TV Global).

Konkurencia na obrazovkách nie je neznámym a už vôbec nie novým pojmom. V televíziách dostáva ale pojem novú významovú rovinu: ak sa stretnú v tom istom čase podobné formáty na dvoch televíziách, diváci pri rozhodovaní zhruba kopírujú podiel, ktorý televízie dosahujú štandardne. Je to možno handicap, ale predovšetkým výzva pre televízie na nižších priečkach v rebríčkoch priemernej týždennej sledovanosti.