Teletext postupne vypínajú televízie, ktoré stáli pri jeho zrode. Britstká BBC už vyvíja nové technológie a preto zrušila teletextové stránky aj na stanici BBC Prime, ktorá má dosah i na našom trhu. Podobne sa zachovala medzinárodná CNN – reklamní klienti jej začali z teletextu odchádzať už pred siedmimi rokmi. Teletext preto zrušila a divákov odkazuje na svoje webové stránky.
Hore teletext, ako ho vidíme v televízii. Dole "surovina" s riadiacimi znakmi. Pomocou nich sa v teletexte menia farby písma.
Na Slovensku majú teletext všetky plnoformátové stanice STV, Markíza, Joj a dokonca i športová Trojka. Že ide o supermoderný či masovo používaný výdobytok, si nerobí nádeje žiadna z nich. Ideálna nie je ani cieľová skupina. "Teletext je pre generáciu ľudí, ktorí nevedia robiť s internetom," priznáva Ľuboslav Choluj zo spoločnosti System Promedia, prevádzkujúcej JOJtext. Spôsobov, ako prilákať mladých ľudí, nie je veľa. Joj napríklad vymyslela teletextové karaoke – čiže texty piesní, ktoré práve letia v jukeboxoch. Najskôr na Markíze a potom aj inde sa rozšírila tiež chatovacia služba cez mobilné telefóny. "Vďaka chatom sa mnohí mladí ľudia vôbec prvýkrát dostali k teletextu," pripúšťa projektový manažér STVtextu Ján Ďarmati zo spoločnosti KID. "Rubrika Chat je špecificky úspešná, má veľké množstvo priaznivcov," súhlasí PR manažérka Markízy Miroslava Labašová.
Koleso nenakreslíte. Napriek zdanlivo reklamne neatraktívnemu zloženiu čiťateľov teletextu si toto médium stále dokáže na seba zarobiť. Podľa STV záujem inzerentov stúpa, aj keď má sezónne výkyvy rovnako ako televízia. Pre Markízu je teletext "jednoznačne rentabilnou službou". Vo všeobecnosti sú najpočetnejšími zadávateľmi reklamy cestovné kancelárie, stávkové kancelárie a prevádzkovatelia audiotextu či SMS služieb. Ale najviac príjmov plynie z iného segmentu: "Teletext je výhodným médiom pre personálne agentúry a podniky, ktoré potrebujú ľudí ľudí do robotníckych pozícií. Darí sa inzercii, kde sa prostredníctvom teletextu naháňajú práce typu murár, tesár, zateplovač, obrábač kovov, skladník alebo montér," hovorí Choluj. Takáto inzercia je úspešná možno aj pre technické obmedzenia teletextu – veľmi neefektívne by sa predávalo napríklad auto, keď v teletext nedokážete nakresliť ani len kruh a vizuálna stránka takmer úplne absentuje. Na výber je osem farieb, ako "bonus" maximálne dvojnásobne veľké alebo blikajúce písmo. Inzerenti sa môžu rozhodovať iba podľa reklamného priestoru. Najlukratívnejší je celostranový takzvaný bilbord na strane 100.
Vývin ostal visieť. Po technickej stránke teletext nenapreduje. "Je už niekoľko desaťročí v takej kvalite, v akej je, a dá sa povedať, že asi aj ostane," priznáva Choluj. Rovnaký názor majú v STV: "Teletext, ako ho poznáme, stagnuje," súhlasí Ďarmati. Určité pokusy boli a Európska vysielacia únia dala základy tri a poltej generácii teletextu, no neuchytila sa. Viaceré typy písma a ďalšie menšie výhody Ďarmati v okolitých krajinách nevidel – vývojová etapa nad 2.0 zavítala popri Chorvátsku do mála krajín. U nás sme približne na úrovni 1.5 a napredovanie nie je v pláne: "Vzhľadom na digitalizáciu vysielania, ktorá bude v celej Európskej únii platiť od januára 2012, neplánujeme prechod na úroveň 3.5. Podobne sa správa absolútna väčšina európskych staníc," hovorí Labašová. Trhový líder plánuje iba menšie "kozmetické" úpravy – v súčasnosti napríklad inovuje teletextový hardvér a softvér, čo umožní zrýchlenie načítavania stránok a presnosť v časovej informácii.
Aby si teletexty zvyšovali čítanosť, nabaľujú na seba rôzne služby. Popri obľúbených rubrikách ako TV program, počasie, správy a bleskové športové výsledky je užitočná funkcia VPS. Tá umožňuje vďaka teletextu naprogramovať videorekordér, aby začal nahrávať reálne vtedy, keď začne program. Takisto skončí presne v závere – čiže divák nebude mať zbytočne ponahrávané reklamy alebo odstrihnutý koniec. U nás VPS podporujú STV a Joj.
Sledovanosť teletextu
Rovnako ako televízne vysielanie, aj sledovanosť teletextu sa meria peoplemetrami. Najdôležitejšie výstupy sú rating, share, minutáž – čas strávený jeho prezeraním – a cieľové skupiny. Aj keď na Slovensku sa zaviedla nová technológia audiomatching, využívajúca na meranie sledovanosti zvukovú stopu, teletext to neovplyvnilo. Ako pre Mediálne.sk vysvetlil Vladimír Fatika zo spoločnosti PMT, v tomto prípade sa detekuje stlačenie tlačidla na vstup do teletextu. Problémom nie je ani obraz v obraze; meria sa tak, že prístroj započíta do sledovanosti ten obraz, ktorý má zapnutý zvuk. Viac informácií o peoplemetroch.
Superteletext. V súvislosti s budúcnosť teletextu sa pred toto slovo pridáva predpona super. "Superteletext je však technologicky niečo úplne iné," upozorňuje Ďarmati. V podstate ide o java aplikáciu, ktorá sa uplatní v multiplexoch po digitalitácii. Môže ho prevádzkovať ktokoľvek, nie iba televízia. Vo všetkých troch televíziách sa ním aspoň slovne zaoberajú, rozvoju však bráni fakt, že na Slovensku nie sú známi prevádzkovatelia multiplexu a niet s kým rokovať. V blízkej budúcnosti teda superteletext nehrozí. Z našich televízií ho potvrdila iba Markíza: "Superteletext spustíme po prechode na digitálne vysielanie," sľubujú.
Obyčajný "nesuper" teletext si ide svojou cestou. Na Slovensku je podľa Ďarmatiho na tom horšie ako napríklad v Česku či Maďarsku – rozdiely vidí v jeho využívaní, sledovanosti, objeme inzercie a štruktúre inzerentov. "Nedá sa povedať, že by mal teletext expanzívny charakter, alebo že by bol v totálnej recesii," tvrdí Choluj z Joj. Pokojne by mohol existovať aj po digitalizácii vysielania. Takzvané DVB mu nevadí – problém je iba s televíziou vo vysokom rozlíšení HD TV. Aj keby mohol existovať poriadne dlho, asi nebude: "Teletext v dnešnom prevedení má ešte šancu vysielať možno štyri-päť rokov, potom ho pohltí internet," uzatvára Choluj. "V prípade, že prevádzkovatelia multiplexov ponúknu kvalitné EPG, prípadne aplikácie ako superteletext, teletext ako taký stratí význam," prognózuje zasa Ďarmati z STV. Jeho "nahrádzanie" však vraj bude postupné.
Skryté titulky
Teletext vznikol v Británii ako zavŕšenie snahy vytvoriť médium pre nepočujúcich. S tým súvisí funkcia skrytých titulkov, ktoré má u nás Markíza a STV. Robia sa zložito. Spôsoby sú tri: "Klasický, kedy sa dopredu pripraví súbor obsahujúci časové kódy a zalomené titulky. Potom live – že priamo počas vysielania niekto sedí za počítačom a píše ich. Alebo semi-live, kedy je text na 90 % pripravený, ale treba ho manuálne odklikávať do vysielania," vysvetľuje Ďarmati. Niečo také ako automatický strojový prepis hovorenej reči na text neexistuje. Testovali ho napríklad v Česku, ale nefungovalo to už v čo i len trocha šumovom prostredí. Testovanie počas športového prenosu dopadlo katastrofálne.
Podľa najnovšieho prieskumu káblového operátora UPC 45 % divákov skryté titulky teletextu nevyužíva nikdy, 45 % využíva len príležitostne. Len 5 % označilo možnosť "takmer vždy", 1 % vždy keď je možnosť a 4 % výlučne na zahraničných kanáloch. "Prišiel nám na to jediný e-mail. Naproti tomu VPS si ľudia doslova žiadali. Momentálne titulky nechystáme, možno časom," vysvetľuje zástupca JOJtextu, prečo ako poslední na Slovensku neposkytujú túto službu.