Po dramatických seriáloch sa komerčné televízie vrhli aj na zábavnejší žáner - Markíze urobila radosť skvelo fungujúca Horná Dolná, Joj nakrúca hneď niekoľko komediálnych noviniek. Prvou predstavenou je Kolabs. Dojem z neho je zatiaľ rozpačitý.
Popri (zatiaľ poslabšom) situačnom humore vsádza nový sitcom hlavne na vtipnosť v dialógoch, nejde však o žiadnu spúšť, pri ktorej by vás pobolievala bránica.
„Čo tu stojíš jak tehotná pred kasárňami?“ spýtal sa z väzenia vracajúci sa Zsolti svojho bratranca Vasila pri prvom stretnutí po rokoch.
Humor ústrednej dvojice je postavený na rozdielnosti oboch postáv, drsniaka Zsoltiho, ktorý si v živote prešiel všeličím, a nevýrazného bádateľa Vasila, ktorý si síce dokázal nájsť ženu, tá však od neho rýchlo ušla aj s peniazmi.
Zsolti aj Vasil v prvej časti riešili, čím sa budú živiť. „Skúsenejší“ z dvojice začal tým, že susedovi Ferovi (Roman Pomajbo) predáva cukríky, ktoré prezentuje ako vitamíny na skvalitnenie posteľových zážitkov. V druhej časti podnikavci zháňajú pre Ferovu manželku brošňu, ktorú potrebuje na stretávku.
Tvorcovia avizovali, že komickosť má vychádzať práve zo situácií, keď sa bratranci budú snažiť zarobiť peniaze rôznymi činnosťami. Zatiaľ ich nešikovnosť či vynaliezavosť nepôsobí až tak zábavne, respektíve ako hlavná dejová linka nie je dostatočne atraktívna.
Batthyányho stabilná poloha
Pri Kolabse ráta televízia s 12 časťami, tá minulotýždňová prvá by sa dala nazvať predstavovacia. Postupne sa ukázali všetky hlavné postavy, z ktorých najvýraznejší priestor mali spomínaní bratranci. V druhej časti bol hereckým hosťom Marián Labuda mladší v úlohe falošného zamestnanca vyberajúceho nedoplatky.
P. Batthyány je opäť vo „svojej“ polohe, ktorú hrá vlastne vždy a všade – človek ulice, tvrdý chlap s prostoduchým slovníkom, kriminálnou minulosťou a bohatými životnými skúsenosťami.
Zdroj: TV Joj
Ďaleko nemá od Banána z Mafstory, za parťákov však tentoraz nemá mafiánov v spoločnom dome, ale popri ostýchavom bratrancovi usmievavého traktoristu Fera z vedľajšieho bytu, jeho ženu Zuzu (Michaela Čobejová), s ktorou v minulosti prežil románik, svoju mamu Zeldu (Jana Oľhová), pani na úrovni, ktorá si pri debate so synom zlepšovala náladu cigaretou a ploskačkou, jej priateľa, Ukrajinca Žeňu (Jevgenij Libezňuk), s ktorým v minulosti „podnikal“ a tetu respektíve Vasilovu starostlivú mamu Vilmu (Eva Večerová).
Mystickou postavou je Gurislav Gurijevič, televízny veštec a autor ezoterickej literatúry v jednej osobe, ktorého v dvojrole stvárňuje Ady Hajdu. Z Gurislava robia tvorcovia vtipne reálnu postavu, uvádzajú ho aj v úvodnej znelke. V druhom diele sa neobjavil.
(Ne)zaskočil sex na traktore
Za polhodinu sa toho v seriáli až tak veľa neudeje, jednoduchý dej zahŕňal v prvej časti stretnutie bratrancov po rokoch, časť s cukríkmi na povzbudenie sexuálneho apetítu, stretnutie s matkami, námatkovú skúšku činností, ktoré by mohli priniesť zárobok a napokon záverečné zistenie Zsoltiho, že mama Zelda randí s jeho starým známym. V druhej časti sa Zuza chystá na stretávku, Fero pre ňu zháňa brošňu, predá mu ju Zsolti, ktorý ju ukradne Žeňovi. Ten dá Zelde namiesto brošne do daru kľúč od úschovnej schránky na stanici. Na konci časti ju Zelda otvára.
Zdroj: TV Joj
V kontexte doterajšieho softového príbehu bola nečakanou vsuvkou z prvej časti sexuálna scéna na kapote traktora so vzdychajúcou M. Čobejovou - išlo o flashback do minulosti na vysvetlenie súčasných vzťahov postáv. Či by sa obraz zmestil do definície dvanástky v krúžku, ktorou bol seriál označený, by musela povedať vysielacia rada.
Odvážnejší než v tomto mohli byť tvorcovia skôr v situačnom humore a zápletkách, ktoré zatiaľ seriálu chýbajú. Mafstory, čiastočný námetový súrodenec Kolabsu, sa nebála dotiahnuť veci do krajností, vychádzať z absurdností a tým uletene zabávala. Síce niekedy na hranici vkusu a často za hranicou reálnosti, no zabávala. Kolabs zatiaľ výrazne menej. Pobavili najmä Zsoltiho výroky (komentár k jedlu: „To musí byť strašne zdravé, keď to chutí jak ponožky trojbojára“). Alebo Ferova snaha o výpočet, po koľkých rokoch má Zuza stretávku. („Zuza má stretávku po... po... poobede“).
Kolabs má však na viac. Nie je groteskou ako Horná Dolná, mal by však byť odvážnejší, bláznivejší a ak sa už opiera o humor z dialógov, aj sarkastickejší, ironickejší, nápaditejší. Možno sa toho ešte divák dočká.
Zasmeje sa za vás domiešané publikum
V spracovaní zaujali domiešavané zvuky – smiech divákov. Zrejme, aby tí ozajstní vedeli, že naozaj sledujú sitcom. Smiech bol aj na miestach, ktoré mohli u divákov navodiť pochybnosti, či im niečo neuniká (napríklad po Zsoltiho otázke bratrancovi: Však si rád, že ma vidíš?).
Z nakrúcania seriálu, vpravo režisér a scenárista Martin Babulic Zdroj: TV Joj
Originálnosť dostala na frak v úvode prvej časti, keď sa Vasil uchýlil k známemu vtipu. Spomínal, ako svoju nie najatraktívnejšiu ženu nachytal so svalnatým, opáleným kolegom Ivanom, keď sa obaja vyzliekali. „Ja som sa za ňu tak hanbil...“ utrúsil paroháč.
Scenár píše štvorica Martin Babulic, Peter Batthyány, Ján Snopko, Katarína Babulicová, prvý menovaný je aj režisérom. Dej tvorený kratšími, skečovitými scénami predeľovanými grafikou (ako v Mafstory), ktorá naznačuje prostredie nasledujúcej scény, sa odohráva najmä v interiéri, najčastejšie v byte bratrancov. Priestor je skutočným bytom na Leškovej ulici v Bratislave. V druhej časti sa tvorcovia vybrali aj na vlakovú stanicu.
Autori stavili na známych hercov, oproti divadelnému námetu z pera Dagmar Batthyány, si Zsoltiho bratanca nezahral Roman Fratrič, ale Ady Hajdu. R. Pomajbovi prischla zaujímavá poloha jednoduchého roľníka s nekonečnou chuťou do života a širokým úsmevom. Jeho žena Zuza sa rovno v prvej časti poriadne vyprsila. Výraznejší priestor na komediálnu polohu zatiaľ nedostala, hrá ženu, ktorá sa hanbí za to, že žije s traktoristom, a tak ju nemôžu prísť ani vyzdvihnúť na stretávku.
Zdroj: joj.sk
Pre Joj seriál dodáva spoločnosť Promea Communication, ktorá patrí Milanovi Stráňavovi a Nataši Barošovej, ktorá je producentkou Kolabsu. S M. Stráňavom majú aj firmu JMB Film & TV Production Bratislava, ktorá nakrúcala rozprávku Láska na vlásku. N. Barošovej patrí aj Blue Production, ktorá dodávala pre Markízu Modré z neba.