Nedávno ohlásil založenie nového start-upu Screening Room, ktorá sa snaží urobiť revolúciu v distribúcií filmových noviniek. Jej podstatou je nová technológia set-top boxu, ktorý by dokázal cez internet v zašifrovanej podobe stiahnuť filmy v deň, kedy vojdú do kín.

Táto krabička by stála 150 dolárov a za každý stiahnutý film by zákazník zaplatil úctyhodných 50 dolárov. Následne bude mať zákazník 48 hodín na to, aby si film pozrel.

Na prvý pohľad ide o pomerne vysokú sumu, ale v cene sú zahnuté aj dva lístky na zakúpený film, ktoré môžu zákazníci využiť, darovať alebo predať. Poplatok je fixný, účtovaný je za sledovanie filmu bez ohľadu na počet osôb. Ak si teda večer rodinnú komédiu pozrie štvorčlenná rodina, „lístok“ na osobu ich bude stáť cez túto službu v prepočte prijateľných 12,50 dolárov. 

Cieľovka: unavení rodičia a asociáli

Služba Screening Room mal by sa nemala stať konkurenciou klasických kín, pretože je určená predovšetkým pre rodičov, ktorí nestíhajú popri deťoch navštíviť multiplexy. Alebo zákazníkom, ktorých v kine otravuje chrúmajúci spolusediaci s pukancami.

Služba má naopak pomôcť biznisu multiplexov, keďže kiná sa budú správať ako akcionári. Z každej predanej filmovej novinky zinkasujú 40 percent z poplatku, teda 20 dolárov. Isté percento z každého predaného filmu cez tento kanál dostanú aj filmové štúdiá. Universal, Fox či AMC už o spoluprácu prejavili záujem, ostatné štúdia sú skeptické.

Screening Room sa snaží narušiť celý koncept ako funguje filmový biznis. Ten funguje nasledovne. Až po 90 dňoch od premiéry filmu v kinách vychádza film na DVD a BlueRay disku. Potom ubehnú ďalšie mesiace, keď sa predajú licencie a diváci si film môžu pozrieť aj na televíznych obrazovkách.

Tento zaužívaný vzorec nedokázali narušiť ani online služby od Netflixu alebo Apple, ktoré ponúkajú filmové novinky až po tom, ako sú v predaji DVD s filmom a často aj po televíznej premiére. Screening Room tak chce ponúknuť kompromis, aby bol každý člen tohto reťazca spokojný.

Milionár S. Parker svoj nápad nechce unáhliť a na svoju stranu si chce najprv pritiahnuť esá hollywoodskeho neba. Nápad už verejne podporili režiséri Steven Spielberg, Ron Howard, Brian Grazer, Martin Scorsese, Taylor Hackford, Frank Marshall či J. J. Abrams.

Režisér Pána prsteňov Peter Jackson sa v roku 2011 podpísal s ďalšími desiatkami režisérov pod petíciu, v ktorej nesúhlasil s dohodou medzi niektorými filmovými štúdiami a americkou satelitnou platformou DirecTV, ktorá podľa nich kanibalizovala klasické kiná.

„Screening Room je ale veľmi starostlivo navrhnutý tak, aby podchytil publikum, ktoré v súčasnosti nechodí do kina,“ povedal vo vyhlásení slávny režisér. Na službe sa mu páči, že nepodporuje pirátstvo a vyvažuje záujmy všetkých strán – zákazníka, kín aj filmových štúdií.