Ak si myslíte, že máte dobré vedomosti, slovenské televízie vám ponúkajú množstvo príležitostí, ako ich môžete speňažiť. Nie je nič jednoduchšie ako prihlásiť sa do nejakého vedomostného kvízu. Na televíznych obrazovkách môžeme takýto zábavno-súťažný formát vidieť pravidelne. Nie vždy ide len o slušné speňaženie vlastných vedomostí. Sledujú diváci televízne kvízy, kde sa môžu aj čo - to naučiť a dobre zabaviť? Pripravili sme pre našich čitateľov komplexný prehľad televíznych kvízov.
Pokušenie
Prehľad začíname pohľadom do histórie. Už od roku 1996 TV Markíza uvádza vedomostnú hru Pokušenie. Spolu s Televíznymi novinami je to najstaršia relácia vysielaná bez prestávky. Má za sebou už tisíc vydaní a dokopy niečo viac ako 26-tisíc odvysielaných minút. Prvým moderátorom bol Michal Ďuriš a v tejto úlohe vydržal 7 rokov. Uvádzal iba tento kvíz a v iných reláciách TV Markíza sa takmer neobjavoval. Uvádzať niečo iné ako Pokušenie si ho diváci už ani nevedeli predstaviť. Nakoniec po dlhej dobe predsa len prišla zmena. Ďuriš odišiel do STV a v súčasnosti je moderátorom banskobystrického Regionálneho denníka na Dvojke.
Markíza tento kvíz chcela oživiť a preto sa Pokušenie nevyhlo viacerým zmenám. Súťaž je teraz pre divákov zaujímavejšia, a pre hráčov ponúka možnosť viac taktizovať. Vznikla nová scéna, nová zvučka a menších úprav sa dočkali aj pravidlá hry. Samotná hra sa od tej aktuálnej výrazne nezmenila. Novým moderátorom sa stal Dodo Dúbravský, ktorý predtým pôsobil v rozhlase a v TV Luna, ako športový moderátor.
Súťažiaci majú v hre k dispozícii 27 otázok z 9 tematických okruhov. Zaujímalo nás, ako sú pripravané otázky do jednotlivých relácii. "Otázky do našej súťaže pripravujú autori - ľudia, ktorých sme oslovili, a ktorí preukazujú mimoriadne vedomosti z najrôznejších oblastí. Pripravené otázky nám títo autori posielajú do televízie, kde ich následne dávame do systému. Systém podľa nastavenia vyberie otázky do jednotlivých kôl." uviedol pre Mediálne.sk dramaturg relácie Juraj Hubinák.
V prvom kole za správne zodpovedanú otázku má súťažiaci možnosť získať 1000, 2000 a 3000 korún. V druhom kole je odmena za správnu odpoveď 2000, 4000, alebo 6000 korún. V hre je niekoľko bonusov v podobe tajomstva pri otázke. Vo finále sa ocitnú tí hráči, ktorí v ňom majú čo staviť. Teda ich kontá sú kladné. Môžu teda staviť celú svoju nahranú čiastku alebo jej určitú časť a vybrať si finálovú otázku: kto je to?, čo je to?, alebo kde je to? Víťazom hry sa tak môže stať aj hráč, ktorý pred finále nebol na prvom mieste, ale podarilo sa mu po zodpovedaní finálovej otázky predbehnúť súpera, ktorý stavil menej, alebo neuhádol finálovú otázku. Víťaza v závere hry moderátor "pokúša" a ponúka mu tieto možnosti: odniesť si vecnú výhru v niekoľkých cenových hladinách, alebo postúpiť do ďalšej hry. Ak súťažiaci vyhrá päť hier po sebe, alebo jeho konto prekročí 200 000 korún, vyhráva osobný automobil. Počas celej histórie tejto relácie sa majiteľmi auta stalo celkovo 8 hráčov. Okrem toho, že Pokušenie má najdlhšiu tradíciu na Slovensku, je aj divácky najúspešnejším kvízom.
Riskuj!
Vedomostný kvíz Riskuj! prišiel na obrazovky TV JOJ v tzv. druhej fáze rozvoja televízie spoločne s publicistickými Črepinami. Jeho vysielaniu predchádzal konkurz, na ktorom boli formou vedomostného testu vyselektovaní potencionálni súťažiaci na dlhé obdobie dopredu. Historicky prvého sa zúčastnilo vyše 1700 ľudí. Tento konkurz sa už medzičasom, samozrejme, zopakoval, pretože záujem o súťaž je veľký.
Formát relácie Riskuj! bol, ako spočiatku existencie TV JOJ takmer všetky, prebratý z vysielania materskej TV Nova. Keďže tá práve v tom čase vymenila svoju pražskú dekoráciu za modernú, farebnú a presvetlenú, ochotne svojej mladšej sestre poskytla túto morálne zastaranú, ponuro pôsobiacu temnú scénu. Tá sa na našich obrazovkách drží do dnešných dní. Relácia sa vyrába v štúdiach TV JOJ na bratislavskej Kolibe. Nebolo tak tomu vždy, zo začiatku, keď ešte televízia sídlila v Košiciach, sa prvých, približne sto dielov vyrobilo v priestoroch STV v Košiciach, ktoré si TV JOJ prenajala. V tom období totiž ešte nemala vlastné priestory, kam by sa dekorácia takýchto rozmerov pomestila. Relácia Riskuj! (spočiatku Risk) má na obrazovkách českej TV Nova dlhú tradíciu, vysiela sa takmer od jej počiatkov, už osem rokov a ako plynuli vystriedalo sa v nej niekoľko dekorácii a moderátorov. Úloha moderátora u nás po konkurze "pripadla" skúsenému hercovi, členovi Činohry Slovenského národného divadla Štefanovi Bučkovi.
Princíp Riskuj! je veľmi jednoduchý, je takmer presnou kópiu slávneho amerického kvízu Jeopardy! spoločnosti Sony Pictures Television. Televízia Nova sa kvôli tomuto údajnému plagiátorstvu dostala svojho času dokonca do súdnych sporov. Jeopardy! vymyslel človek menom Merv Griffin už v roku 1964 v jedálni svojho domu. Počas vysielania pozbierali množstvo ocenení vrátane cien Emmy.
Samotná relácia začína zvítaním moderátora s divákmi a vyslovením jedného z nekonečnej zásoby trefných prísloví a porekadiel, ktoré má Štefan Bučko v zásobe. Nasleduje predstavenie 3 nádejných výhercov a začína sa samotný boj. Súťaž, ako ju dnes poznáme z obrazoviek TV JOJ, pozostáva z troch kôl. Prvým z nich je Trio, tu si súťažiaci vyberajú zo 6 tematických okruhov po 6 otázok, pričom si môžu zvoliť bodovú hodnotu, ktorú za správnu odpoveď získajú. Väčšinou tu platí priama úmernosť, čím vyššia bodová hodnota, tým ťažšia otázka. Bodové hodnoty sa pohybujú od 1000 do 5000 korún, pričom schované sú tu aj 3 bronzové tehličky, kedy sa body pripíšu súťažiacemu na konto bez námahy. Po vyčerpaní otázok z určitého tematického okruhu, je súťažiacemu k dispozícii ešte tzv. prémia, po ktorej úspešnom zodpovedaní sa musí rozhodnúť, či chce radšej body, ktoré môžu byť často rozhodujúce pre postup do ďalšieho kola, alebo peniaze, ktoré si súťažiaci určite zoberie domov, ide o sumu 2000 korún. Po vyčerpaní všetkých otázok vypadáva ten, kto nahral najmenej bodov. V druhom kole, v Dueli sa stretávajú už len dvaja najzdatnejší súťažiaci, vyberajú si striedavo z 36 otázok s bodovými hodnotami od 1000 do 36000 korún. Opäť môžu naraziť na 2 tehličky, tentokrát strieborné. Do finálovej zmenárne sa dostáva hráč, ktorý má na konte najvyšší počet bodov. Tu musí svoju nahratú sumu premeniť, alebo aj nie, na skutočné peniaze. Vyberá si maximálne 3 z 9 otázok, skrývajúcich sa pod názvami finančných mien krajín Európy. Opäť sa tu skrýva tehlička, tentokrát iba jedna a zlatá. Výherca sa napokon musí rozhodnúť či si domov zoberie peniaze, alebo príde aj do ďalšieho kola, v tom prípade musí obetovať polovicu z nahratej sumy. V súťaži je možné za ideálnych okolností vyhrať až 5 000 000 korún.
Milionár
Súťažná relácia Milionár svojim jednoduchým, ale pritom dômyselným prevedením donedávna lámala rekordy sledovanosti takmer po celom svete. Slovensko, aj keď už tradične medzi poslednými krajinami, nebolo výnimkou. Reláciu u nás vysiela TV Markíza a napriek tomu, že jej periodicita bola okresaná z dvoch dielov týždenne na iba jeden, stále sa stretáva s vysokým záujmom divákov. V piatok bola kvôli lepšej konkurencieschopnosti so SuperStar na Jednotke nahradená reprízami Uragánu, vo vysielaní tak ostala už iba v utorok.
Moderátorom je od začiatku až dodnes Martin Nikodým. Relácia počas svojej existencie neprešla žiadnymi výraznejšími zmenami, čo jej, samozrejme, ani neumožňujú prísne licenčné podmienky. Všetky obmeny tejto relácie po celom svete sa tak líšia iba v drobných detailoch, či už je to osoba moderátora, kvalita dekorácie, výška maximálnej možnej sumy, ktorú možno vyhrať, či dokonca samotný názov.
Ako sme už spomínali, Milionár je licencovaný formát, konkrétne spoločnosti Celador productions, s originálnym názvom Who wants to be a millionaire? Vo svojej rodnej Veľkej Británii sa súťaž vysiela od roku 1998. Z jej moderátora Chrissa Tarranta urobila jednu z najznámejších osobností v Anglicku. V Česku má program názov Chcete být milionářem?, v Rakúsku Die milionen show... atď.
Atraktivita súťaže je z veľkej časti založená na atmosfére napätia, ktoré je dosiahnuté spojením dômyselného štúdia, zneisťujúceho moderátora, atmosférickej hudby a samotných pravidiel. Poďme sa ne pozrieť bližšie.
Súťažiaci sa do vytúženého horúceho kresla musí dostať pomocou dvojnásobného šťastia. Tým prvým je jeho samotný výber po prihlásení sa pomocou audiotexu, druhým byť úspešný v hre rýchle prsty priamo v štúdiu a najrýchlejšie spomedzi 9 súperov postláčať v správnom poradí tlačidlá. V samotnom horúcom kresle môže potom hráč dostať až 15 otázok, k dispozícii má známych troch žolíkov a dve garantované hranice, pod ktoré nespadne. Náročnosť otázok sa, samozrejme, s narastajúcou finančnou hodnotou stupňuje. V ideálnom prípade je možné nahrať 5 miliónov korún, čo sa však ešte nikomu nepodarilo. Stalo sa tak iba vtedy, keď ešte maximálna možná výhra bola "iba" 1 milión.
Relácia sa nakrúca v priestoroch pri továrni Istrochem v Bratislave, prevedenie nášho štúdia by znieslo určité vylepšenia, týkajúce sa najmä svetelnej výbavy a kvality dekorácie. Stačí sa pozrieť napríklad na nemeckú verziu programu, kde sú tieto elementy o triedu kvalitnejšie. Ani tieto nedostatky však nič nemenia na tom, že Milionár je mimoriadne úspešným programom na slovenských televíznych obrazovkách. V časoch svojej najväčšej popularity podľa denníčkových prieskumov dokonca pravidelne porážal "neporaziteľné" Televízne noviny.
SuperKvíz
Slovenská televízia (STV) v rámci svojho nového začiatku na Jednotke uviedla vedomostnú súťaž, nápadne sa podobajúcu na úspešného Milionára, vysielaného na TV Markíza. Opäť sa jednalo o titul z licenčnej databanky spoločnosti Maya. SuperKvíz uvádzal Peter Kočiš. Od začiatku sezóny 2004/2005 STV súperila o sledovanosť s vysielaným kvízom na TV JOJ (Páli Vám to?) a svoj konkurenčný boj prehrala. Zhodou okolností, práve Peter Kočiš sa po stiahnutí SuperKvízu od nového roka stal moderátorom tejto relácie, v ktorej nahradil Michala Dočolomanského.
Uvedená spoločnosť produkuje obsahovo rovnaký kvíz aj na českom televíznom trhu. Na TV Prima sa ešte stále vysiela KvízShow s moderátorom Vladimírom Čechom, ktorý na TV Nova uvádzal českú obdobu Milionára. Podľa posledných informácii sa však aj vysielanie českej verzie chýli ku koncu. Obidva kvízy majú spoločné pravidlá. Otázky sú náhodne žrebované z takmer 30-tich tém a mapujú rôzne okruhy ľudských znalostí. Každým stupňom v hre pribúda aj počet možných odpovedí k otázke. Súťažiaci má možnosť staviť peniaze na otázku a zdvojnásobovať si tak nahrané konto. Hra je konštruovaná tak, že každý súťažiaci si po skončení môže odniesť inú výhru. Najväčšou možnou výhrou môže byť až 1 milión korún, čo sa však nikomu nepodarilo a už ani nepodarí.
Okrem tejto vedomostnej súťaže STV vysielala rovnakú obdobu aj pre detského diváka. Zakúpenú licenciu zapracovala do súťažného programu SuperKvíz - Junior, čím si STV vyriešila problém aj s detským programom. Bol to veľmi dobrý ekonomický ťah, pretože sa nemusela ďalej starať o scenár, novú scénu, produkciu a ďalšie investície. Dnes už na obrazovkách ostala iba práve táto detská verzia SuperKvízu, ktorá dostala po odchode Petra Kočiša nového moderátora Jána Gorduliča, známeho ako "poštára Jana" z relácie Pošta pre Teba. Keďže licencia na podobné formáty sa nakupuje na obdobie niekoľkých rokov, STV ju zrejme chcela aspoň takouto čiastkovou formou naďalej využívať.
Páli vám to?
Táto súťažná hra má tiež zaujímavú históriu. TV JOJ ju uvádza na základe zakúpenej českej licencie. Ide o originálny a v zahraničí už osvedčený formát. Vyčítať by sa mu dal iritujúci zvukový obal a jednotvárnosť samotnej súťaže, divákom to však, zdá sa, neprekáža. Páli vám to? totiž dokázalo konkurovať STV a "porazilo" v rovnakom čase vysielaný SuperKvíz. Pôvodným moderátorom TV JOJ v Páli vám to? bol Michal Dočolomanský, ktorého od nového roku nahradil Peter Kočiš, ktorého sme už spomínali v súvislosti so SuperKvízom. V hre medzi sebou súperia traja súťažiaci, ktorí postupne hádajú slová na základe odkrývania náhodných písmen a indície. Každým odkrytým písmenkom stráca súťažiaci 1000 korún. Za uhádnuté slovo sa mu na jeho konto pripíše suma podľa počtu písmen v slove a tisícka navrch. Písmenka odkrýva počítač a to v náhodnom poradí.
Po prvom kole je známy finalista, ktorý nahral najviac bodov. Ten potom do "horúceho" kresla zasadne po druhýkrát a svoje body si môže zdvojnásobiť a premeniť ich tak na skutočné peniaze. Písmenká vo finále sa odkrývajú v určitom časovom intervale a každá takáto pomôcka má cenu určitého mínusu z možnej výhernej sumy. Aj v tejto zábavnej hre je celková výška výhry rôzna. Záleží na nahranom počte bodov po prvom kole. Maximálne môžu súťažiaci vyhrať nižšiu sumu v porovnaní s podobnými formátmi - 170 000 korún. Tento kvíz patrí medzi najjednoduchšie, predpokladá sa dobrá slovná zásoba a pohotovosť, nie sú potrebné výnimočné vedomosti z rôznych oblastí.
Špeciálne nás zaujímala aj otázka, akým spôsobom sú do televíznych kvízov pripravované otázky. Niekto ich predsa musí vymýšľať a nemali by sa opakovať. "Otázky pre súťažiacich relácie Riskuj!, podobne ako pri relácii Páli vám to?, pripravujú pod dohľadom dramaturgov predmetných relácií externí lektori, ktorí sú odborníkmi na predmetné oblasti", uviedol pre Mediálne.sk hovorca TV JOJ Ľudovít Tóth.
Slovenský divák je súťaživý, dokazuje to množstvo relácii tohto formátu na našich obrazovkách, ako aj ich pomerne vysoká sledovanosť a trvalá obľúbenosť. Každý zo spomínaných titulov je svojim spôsobom jedinečný, ich spoločným menovateľom však je to, že pri ich sledovaní si divák rozširuje svoj poznatkový fond a často sa dozvie nové zaujímavé fakty. V tomto prípade ide teda zo strany televízií o "z núdze cnosť" a fakt, že kvízy istým spôsobom rožširujú vedomostný obzor pri skutočnosti, že cieľom je komerčná zložka posúvajú záležitosť do odlišnej roviny.
Redakčne pripravili: Matúš Kočiš a Lukáš Kočišek