Keď po rokoch zmizla z obrazoviek Markízy podvečerná dvojporcia telenovely a namiesto toho začali správy, babky museli neveriacky búchať palicou po televízoroch. Nedá sa nič robiť.
Sladké podvečery sú preč. Televízny trh, ktorý južanské romantické seriály dostal do podvečerného vysielania, bol úplne iný ako ten súčasný. Sympatická cena za skvelú sledovanosť, silný divácky návyk, stabilne vysoká sledovanosť. Dnes už pre televízie nemôže byť kritériom len lacné vyplnenie vysielacieho času. Potrebujú správne zloženie diváka. Najmä v časoch, od ktorých závisí, koľko zarobia.
Telenovelám pomaly odbíjalo už od nástupu peoplemetrov, vtedy, keď sa televízie mohli začať zaujímať o zloženie diváka. Poloprázdne reklamé brejky v podvečerných telenovelách s užším profilom promovaného tovaru s drogériou a pracími práškami boli dôsledkom toho, že telenovely zaujímali predovšetkým staršie ženy z malých miest. Necielia na ne banky, automobilky, čiastočne mobilní operátori. Zloženie divákov, ktorí sledujú telenovely, je užšie a ťažšie predajné.
Z týchto a iných (aj na Mediálne.sk) často spomínaných dôvodov je jasné, že telenovelám na komerčných televíziách v časoch od podvečera do noci odzvonilo. Zostanú v skorších časoch, najmä dopoludnia, kedy je zbytočné priveľmi investovať do pôvodnej tvorby alebo priveľmi hľadať špecifickú cieľovú skupinu. Na rozdiel od večera, kedy sa dá hrať s neobsadenými segmentmi trhu, kedy môže byť masová Ordinácia v ružovej záhrade alternovaná krimiseriálom tak, aby bolo úspešné oboje, dopoludnia počas pracovných dní je zužitkovateľný divák iba jeden.
Ak vyškrtneme nezamestnaných, na ktorých zadávatelia necielia, zostanú dôchodcovia a matky. Posledná spomínaná zložka spôsobuje, že dopoludnia nájdeme pred televízormi prevažne ženy. Toto bude dobré miesto pre telenovely na komerčných televíziách. Najmä pre Markízu, Joj sa žánru po objavení krimiseriálov vzdala. Ale toto nie je jediné miesto, kde telenovely prežijú.
Verejnoprávna romantika. Fenomén, ktorý sa ťahal na Slovensku desať rokov, odštartovala v roku 1995 STV 2 so seriálom Jednoducho Mária. Na konci zlatých telenovelových časov zostala podvečerná dvojica epizód telenoviel práve na Jednotke. Napriek tomu že verejnoprávna televízia sa snaží presviedčať, že telenovelám sa chce a bude pri nákupoch vyhýbať, je to len pekne znejúca PR veta. Aktuálne vysiela nemeckú telenovelu Sila lásky, ktorú nazýva romantický seriál. Sama ZDF, nemecká verejnoprávna televízia a producent seriálu, hovorí o telenovele.
Jednotke vyhovuje, že ide o úspešný seriál, ktorý jej na vyše 90 minút denne poriadne nadvihne priemery a pomôže naplniť kvóty na európsku produkciu. Seriál vysielaný denne významne pomôže, najmä ak sa k nemu priráta nočná repríza, ktorá čísla zdvojnásobí. Napriek všetkému, v aktuálnej zlej finančnej situácii ide zo strany STV o dobrú taktiku.
Aj v budúcnosti sa STV bude telenovelového okna vzdávať ťažko. Komerčné televízie jej staršieho diváka s radosťou prenechávajú už teraz. Ak naňho STV zacieli podvečer telenovelami, významne to pomôže jej sledovanosti. Keď treba šetriť na každom kroku, takéhoto efektu sa vzdáva ťažko. Všetko závisí od toho, kedy bude STV v takej situácii, že si bude môcť dovoliť na ľahko získanú sledovanosť rezignovať a pokúsiť sa popri tom aj plniť si svoje poslanie. Dovtedy bude stiahnutie telenoviel len veľmi drahý PR krok.
Slovenský Facundo. Nemecko zažilo v posledných rokoch telenovelový boom a vyprodukovalo množstvo lokálne úspešných titulov. Tak ako slovenský či najmä český trh po úvodnom seriálovom boome chce postupne skúšať prípadné nové žánre ako sitcom alebo kriminálka, prišlo Nemecko neskôr po roku 2000 k žánru telenoviel. Je to žáner s prísnymi zákonitosťami tak isto, ako každý iný. Tie si nemecké produkčné spoločnosti preniesli k sebe s čo najmenšími obmenami, aby nemenili nič na tom, čo funguje.
Česká komerčná dvojka sa odvážila, prinesie licencovanú telenovelu modifikovanej bližšie k žánru komediálneho seriálu Škaredá Betty. Aj u nás budú televízie jednotlivé žánre postupne skúšať. Po rokoch srdcervúcich príbehov s hispánskymi predstaviteľmi sa môže objaviť telenovela, v ktorej bude hlavnou intrigánkou Zdena Studenková. Všetko bude závisieť od toho, či sa nájde ekonomický model, ktorý produkciu na lokálnom mikrotrhu unesie.