Jedna z najväčších televíznych noviniek sezóny, reality šou Zradcovia, sa na Slovensku neuchytila. Napriek masívnej kampani a vysokým očakávaniam divácka odozva na svetovo úspešnú šou nebola priaznivá, čo napokon vyústilo do jej nenápadného presunu z hlavného do neskoršieho vysielacieho času. Naopak, v Česku formát zaznamenal solídny úspech, vďaka ktorému Prima potvrdila prípravu druhej série.
Veľkolepá výprava, slabá odozva
Formát, ktorý vychádza z holandskej šou De Verraders (Zradovia), je aktuálnym hitom v desiatkach krajín. Oslovili už divákov vo Veľkej Británii, USA či Nemecku. Jedinečnosť tejto reality šou spočíva v psychologickej hre, intrigách a taktickej komunikácii, ktoré sa odohrávajú v dramatickom prostredí stredovekého hradu.
Česko-slovenskú verziu pripravili spoločne televízie Prima a Joj. Formát sprevádzala dôkladná produkcia a odlišný prístup – šou sa vyhla povrchným konfliktom, alkoholu či nahote, na ktoré sú diváci zvyknutí z iných reality formátov. Napriek tomu, alebo práve preto, si slovenské publikum k Zradcom cestu nenašlo.
Finále odvysielali obidve televízie v nedeľu 8. decembra. Víťazkou zlatého pokladu v hodnote takmer jedného milióna českých korún (v prepočte 40-tisíc eur) sa stala 26-ročná modelka Nicole Šáchová, ktorá od začiatku patrila do tímu Zradcov. Získala celú výhru pre seba, pretože ju ostatní finalisti z tímu Verných nedokázali až do konca odhaliť.

Nedôvera Jojky a rýchly pád
Hoci televízia Joj investovala do propagácie šou, jej dôvera v úspech bola evidentne obmedzená. Prvú epizódu odvysielala na hlavnej stanici Joj, avšak ďalšie časti už presunula na menšiu Plusku. Divákom bola dostupná v predstihu na streamovacej službe Joj Play.
Nízke čísla sledovanosti sa ukázali byť oprávneným dôvodom na opatrnosť – úvodnú časť sledovalo iba 161-tisíc divákov v univerzálnej cieľovej skupine 12+, pričom podiel na trhu v cieľovke 13-55 dosiahol len 11 %. Zradcov však Jojka nasadila na nedeľu do vôbec najsilnejšej konkurencie – šou Pečie celé Slovensko, ktorá je aj vo svojej štvrtej sérii mimoriadne silným ťahúňom a nenachádza premožiteľa. Rovnako si Farma so svojimi vyraďovacími duelmi stále drží stálu divácku základňu.
Od druhej epizódy sa Zradcovia presťahovali na Plusku a nasledoval strmý pád nadol. Sledovanosť klesla na 72-tisíc divákov a padala ďalej. Televízia po polovici presunula Zradcov z hlavného do neskoršieho vysielacieho času, kde počet divákov klesol v priemere pod 50-tisíc aj po započítaní trojdňovej oneskorenej sledovanosti. Na finále šou bolo zvedavých iba 36-tisíc divákov. V obchodnej cieľovej skupine 13-55 zaznamenalo 12 epizód Zradcov priemernú sledovanosť 1,2 % a podiel na trhu 5,3 % po započítaní trojdňovej oneskorenej sledovanosti.

Český paradox
Kým Zradcovia na Slovensku bojovali o pozornosť, v Česku sa formát stal ťahákom jesennej sezóny na Prime. Pomohla tomu aj voľbou moderátora, ktorým sa stal charizmatický herec Vojtěch Kotek, a tiež veľkolepá výprava na tajomnom stredovekom hrade Křivoklát, kde sa reality hra nakrúcala.
Napriek tomu, že sledovanosť na Prime dosahovala priemerné hodnoty, česká televízia si pochvaľovala popularitu na sociálnych sieťach a svojej na platforme prima+, kde finále sledovala tretina predplatiteľov, čo zo Zradcov spravilo doposiaľ najúspešnejšiu premiéru v histórii tejto streamovacej služby. V televízii mala šou silný zásah na mladšie publikum 15-40 rokov, kde sa stala najsledovanejším jesenným programom komerčných televízií.
Prima podporovala šou aj viacerými špeciálnymi aktivitami. O sériu premietaní v kine bol enormný záujem, pri predpredaji na niekoľko hodín skolaboval rezervačný systém a všetky vstupenky boli aj po navýšení kapacity vypredané. Finále sprevádzali aj naživo prenášané rozhovory so súťažiacimi.
Prima formátu verí a vidí v ňom potenciál. Napriek nákladnej produkcii sa rozhodla pre nakrúcanie druhej série a vyhlásila už kasting na nových súťažiacich. Druhú sériu Zradcov uvedie na jeseň 2025.
Dostane druhú šancu aj Slovensko?
Jedným z problémov slovenského uvedenia bola česko-slovenská podoba súťaže. Slováci tvorili len zanedbateľnú časť účastníkov, čo mnohých divákov odradilo. Z dvoch slovenských súťažiacich jeden vypadol ešte pred vstupom do hradu, druhý vypadol v prvej polovici hry. Navyše, komplikovanejšie pravidlá a psychologické hry sú náročnejšie na pozornosť, čo kontrastuje s obľúbenými reality formátmi, ako sú Farma či Bez servítky, ktoré stavajú na jednoduchších konfliktoch a priamočiarej zábave.
Kým Prima jasne stavila na pokračovanie Zradcov, Jojka sa nám zatiaľ k ďalšej sérii nevyjadrila a do plánov na rok 2025 ich nezaradila. Na Slovensku tak Zradcovia spolu so Zlatou maskou zostávajú iba pripomienkou toho, že nie každá svetová šou dokáže prekonať hranice diváckych preferencií. Na druhej strane, úspech v Česku ukazuje, že nový formát má šancu, ak sa vhodne adaptuje.

Vianoce v STVR: Prevalcuje nová rozprávka Popolušku? Tešte sa aj na obľúbené klasiky

Nemilé prekvapenie pre Markízu: Slováci jej nedopriali hviezdnu bodku za dlhoročným seriálom

TOP mediálna kauza roka 2024: Horúce chvíle pripravili Markíze jej najväčšie hviezdy

Odchod bez diváckeho záujmu: Jojka ukončila vysielanie kľúčových programov

TOP mediálna udalosť 2024: Štrajky v STVR a otázniky okolo budúcnosti verejnoprávneho média

Supertajný seriál Jojky je odhalený: Bude to veľkolepé! Máme prvé zábery

Vianoce na Markíze: Opäť má v rukách tromf na Slovákov! Nechýbajú lákavé filmové premiéry
