Joj potvrdila, že pri Dobrom ráne nechce staviť len na spravodajstvo a informačne nasýtené bloky, ale aj na lifestylové či zdravotnícke témy a silnú interakciu s divákmi.
Televízia bude magazín vysielať z priestorov River Parku, kde si na ôsmom poschodí postavila nové kulisy. Z rovnakého miesta už Joj vlani vysielala napríklad živé prenosy Vyvolených. Novú reláciu nechce ukotviť len do interiéru, ale naopak – pri priaznivom počasí sa bude využívať aj terasa a nábrežie Dunaja s kaviarňou a okoloidúcimi.
Televízia potvrdila „párovanie“ moderátorských dvojíc – Pavel Bruchala bude vysielať s Lenkou Čvirikovou-Hriadelovou, Milan „Mimo“ Ambróz s Kristínou Guštafíkovou.
Spravodajcami budú Mária Ölvedyová, Juraj Hajdin a Adam Zavřel, ktorí sa budú v jednotlivých dňoch striedať. Súčasťou relácie budú aj meteorológovia Peter Jurčovič, Miriam Jarošová a Michal Hazlinger. Správy o počasí budú mať pritom podľa televízie „absolútne nový rozmer“.
Režisérmi formátu sú Alan Bezák a Branislav Ramacsay. Hlavou projektu je z pozície producentky Eriky Kresťanková, ktorá dlhé roky pracovala ako dramaturgička Telerána na Markíze, kde skončila len koncom vlaňajška.
Vyše dvojhodinový blok vyplní Joj popri spravodajstve a informáciách o počasí štúdiovými príspevkami a dokrútkami z terénu.
Obsah správ má byť pozitívny a podobne ako zvyšok relácie naštartovať ľudí do dňa. Aj v rámci správ si budú moderátori pozývať hostí vyjadrujúcich sa k aktuálnym témam. V relácii budú mať priestor aj politici, na začiatok pozvanie k téme 10. výročia vstupu Slovenska do EÚ prijali Monika Flašíková-Beňová a Eduard Kukan.
Súčasťou formátu budú pravidelné rubriky ako cvičenie s trénerkou, ranný beh pri Dunaji, okno pre zdravotnícke témy či detský blok po 7:00 so súťažou pre najmenších divákov. V relácii bude aj divácka súťaž o knihy a finančnú odmenu, ako i varenie, na ktoré sa podujmú okrem profesionálov v strede týždňa moderátori a v pondelok, utorok a štvrtok tiež diváci.
V čase štartu Dobrého ráno je v strehu aj Markíza, ktorá súťaž pre divákov Vstávaj a vyhraj spustila ešte v polovici apríla. Vyžrebovaných divákov navštevuje u nich doma a ak správne odpovedia na otázku o Teleráne, získavajú tisíc eur. Markíza zároveň od tohto týždňa upravila scénu Telerána, ktorú modernizovala a vymenila interiérové doplnky.
E. Kresťanková: Nechceme neprehľadný mix, z ktorého sa točí hlava
Erika Kresťanková Teleráno na Markíze moderovala a neskôr bola jeho dramaturgičkou v tíme Tamary Cho. Koncom vlaňajška sa rozhodla prikývnuť na ponuku z TV Joj. Dobré ráno má byť podľa nej relácia, ktorá osloví mestského diváka v produktívnom veku aj vďaka zaujímavým témam a vhodnému rytmu.
S akým konceptom prichádzate v Dobrom ráne, v čom má byť relácia iná?
Na slovenskom trhu je trochu anomáliou, že tu existuje len jeden ranný formát. Keď sa pozrieme do okolitých krajín, skoro každá stanica má vlastný ranný magazín - je to podobné ako so spravodajstvom. Vychádzame z formátu, ktorý bol vymyslený dávno a jeho úlohou je skĺbiť informácie užitočné pre divákov, ktoré sú schopní vnímať v rannom rytme, teda medzi kúpeľnou, raňajkami a odchodom do práce. Musí to byť pútavá skladačka cez viaceré oblasti života, v ktorej budeme ponúkať novinky, kvalitné informácie a pomôžeme divákom zorientovať sa vo veciach, ktoré sa ich týkajú.
Hovorí sa aj o pozitívnom naladení divákov do dňa. Ovplyvní to priamo obsah správ?
Samozrejme, budeme sa snažiť ľudí naštartovať, keďže relácia bude zrejme to prvé, čo v ten deň v televízii uvidia. V správach sa nechceme venovať tragédiám, nebudeme ani kopírovať večerné Noviny. Chceme viac vyzdvihnúť osobnosti moderátorov, pri čom sme sa trochu inšpirovali Amerikou, kde sú spravodajcovia regulárni spolumoderátori rannej šou.
V prípade nešťastia či vrážd sa týchto tém v ranných blokoch úplne zrieknete?
Nie, budeme sa im venovať, ak budú spravodajsky relevantné, ale musíme nájsť formu. Vychádzame z toho, že sme prví, ktorí môžu o dôležitých veciach informovať na začiatku dňa, takže ich musíme ponúknuť, no našťastie u nás nie sú tieto udalosti zas až také frekventované. Na druhej strane musíme zohľadniť aj to, v akom sme časovom slote a že vysielame bez piktogramu, čiže pre všetky vekové skupiny vrátane detí, takže aj to ovplyvňuje výber tém.
Správy pôjdu každú polhodinu?
Nie, zvolili sme systém mercedesovej hviezdy, teda pôjdu v 20. a 40. minúte v hodine. Počas jednej relácie odvysielame tri spravodajské bloky, každé vydanie bude mať celé na starosti jeden spravodajca. O celej a o pol pôjde počasie.
V Dobrom ráne bude aj detský blok. Atraktívny slot po 7:00 mu bude patriť vždy?
Áno, prieskumy potvrdzujú, že vtedy tam detského diváka máme. Tiež mám deti a vidím, čo pri televízii robia, preto chcem, aby sme boli interaktívnejší a vrátili sa k tomu, čo tu už tiež bolo – teda zaujímavé detské súťaže, ktoré najmenších divákov motivujú zapojiť sa. Dáme im teda napríklad jednoduchú úlohu, ktorú môžu vyriešiť telefonicky. Teda nielen pasívne sedenie a čakanie, kým mama uloží veci do umývačky a ide sa do školy.
Aké typy príspevkov prinesiete z terénu?
V spravodajstve budeme spolupracovať s našimi regionálnymi redaktormi, čo sa týka ostatných vstupov, chceme vyraziť na Slovensko a priniesť z neho zaujímavé reportáže. Ukážeme tie veci, ktoré doma máme, povedzme farmy, tipy na víkendy, ľudí, ktorí majú príbeh a napríklad nemôžu vycestovať do Bratislavy.
Z pravidelných blokov sa spomína varenie, súťaž o knihy a peňažnú odmenu či cvičenie. Čo ešte bude v štruktúre stabilné?
Vo štvrtok sa budeme venovať najmä zdraviu, chceme sprostredkovať pohľad odborníkov, ktorí majú čo povedať. Zameriame sa na oblasti zdravia, ktoré trápia najviac divákov – teda onkológiu, kardiológiu, stomatológiu či alternatívnu liečbu. Pondelky budú cvičiace, chceme využiť priestor na nábreží a skraja týždňa si zabehať s profi trénerom. V stredy budeme tancovať a aj zvyšné dni budú dosť o pohybe, necháme si priestor na ďalšie trendy ako cross fit a podobne.
Postavili ste priestranné štúdio na vrchnom poschodí River Parku, no k dispozícii máte aj exteriér. Budete prostredia kombinovať?
Chceme sa „tlačiť“ čo najviac k ľudom dolu k Dunaju a využívať aj našu terasu v štúdiu. Vnútri budeme len pri zlom počasí. Je výhoda, že sme v strede mesta v krásnom prostredí, ktoré chceme naplno využiť.
Ako si predstaviť bloky s hosťami, pôjde skôr takisto o zachovanie dynamiky a najmä kratšie vstupy alebo viacero vstupov na pokračovanie?
Ak už sem dostaneme zaujímavého hosťa, ktorý má čo povedať, tak to využijeme. Aj jednotlivé vstupy budú trochu dlhšie, aby sme tému napríklad v prípade rozhovoru mohli dobre uchopiť. Ďalšia téma však zas bude naopak živšia, odľahčenejšia – chceme to správne skladať a nestrácať temporytmus. Máme priamo v štúdiu kaviareň, ktorá je úplne funkčná, divák tak môže prísť na kávu a so zaujímavým hosťom sa osobne porozprávať.
Porovnávaniu s Teleránom sa sotva vyhnete, navyše ste ho sama dlhé roky robili. V čom má byť Dobré ráno iné oproti Markíze?
Každý sa na to pýta, ale ako som naznačila - ranná relácia nie je duševným vlastníctvom Markízy, len je to momentálne na Slovensku jediná televízna ranná šou, ktorá dokázala prežiť. Formát je vymyslený dlho, samozrejme, sme pripravení na to, že divák bude porovnávať. Budeme sa snažiť oproti konkurencii upratať a naskladať témy inak, striedať tempo, ale nechceme z toho veľký neprehľadný mix, z ktorého sa divákovi zatočí hlava. Je to alternatíva k tomu, čo tu je a čo divák pozná. Je na ňom, ako sa rozhodne, ale podľa mňa je dobre, že bude mať na výber medzi dvomi formátmi.
Nie sú diváci až príliš zvyknutí na Teleráno? Joj v minulosti v slote neuspela ani s populárnymi tvárami Adely a Sajfu či rannou spravodajskou reláciou.
Nie som prorok, keď začneme vysielať, uvidíme, či náš koncept divákov zaujme, alebo zostanú verní konkurencii. Bola by som ale blázon, ak by som investovala čas a energiu do niečoho, čomu by som neverila.
Vidíte konkrétnu cieľovú skupinu, v ktorej môžete „vziať“ Teleránu divákov?
Chceme sa určite zamerať na mestského diváka v produktívnom veku.
Teleráno sa pomerne často skloňuje v súvislosti s náznakmi skrytej reklamy či okatého product placementu. Takýmto veciam sa vyvarujete?
Budeme sa tomu snažiť vyhnúť, treba ale pri tom naozaj odlišovať umiestňovanie produktov, ktoré je už dnes na slovenskom trhu povolené a bežné. Aj v prípade Telerána ale bola skrytá reklama napadnutá za posledné roky asi len raz. Divák to, myslím, nečíta tak zle ako vy.
Akvizície nebudú mať v dvojhodinovom bloku miesto?
Nie.
Ako ešte zapojíte divákov do vysielania?
Môžu u nás variť, prísť osobne do kaviarne, na prvý mesiac máme pripravené asi tri súťaže, ktoré sú interaktívne. V hre, v ktorej odpovedajú cez web na otázku, môžu vyhrať 100 eur a balík kníh. Možno budeme pokračovať aj v súčasnom formáte, ktorý sa vysiela večer po Krimi, kde divákom plníme dobré rána.
Prestup z Markízy do Joj ste brali ako novú výzvu?
Samozrejme, pretože 14 rokov byť na jednom mieste v rovnakej relácii je veľa. Teleráno je nastavený formát, ktorý funguje výborne, ale aj ja mám nejaké očakávania od tém a keď ich neviete zmeniť a príde v správnej chvíli ponuka, bolo by hlúpe ju nevyužiť.