Vysielanie Jojky odštartovalo pred 14 rokmi večer o 19:00 hlavnou spravodajskou reláciou Noviny. Moderovali ju Dana Roháčová a Braňo Ondruš, ktorý je dnes štátnym tajomníkom ministerstva práce (Smer-SD). Jeden z moderátorov spravodajstva Joj, ktorí boli pri štarte stanice – Ľuboš Sarnovský, je tvárou televízie doteraz. Od začiatku je v Joj aj moderátorka Športu Lenka Čviriková-Hriadelová.
Moderátor Ľuboš Sarnovský je v TV Joj od jej štartu Zdroj: TV Joj
O pol ôsmej večer ponúkla Joj divákom na úvod polhodinový strihák Práve začíname, v ktorom zhrnula kroky, ktoré predchádzali spusteniu vysielania. O 20:00 naň nadviazal prvý zábavný program Miss Universe Slovenskej republiky, ktorý Joj vysielala v tom čase sesterskou českou Novou. Tá dnes patrí do štruktúry CME spoločne s Markízou.
Prvým filmom na Joj bola akčná snímka Double team. Vysielanie prvého dňa pokračovalo erotickým filmom Túžby na sieti a uzavrelo sa dvomi časťami seriálu Afrodiziaká.
Prvým väčším vlastným projektom TV Joj bola 1. novembra 2003 šou IQ test národa 2003 a 11. septembra 2004 štartovala prvá reality šou na Slovensku – Dievča za milión. V septembri až decembri 2005 bola jednotkou na trhu v čase medzi 20:00 a 23:00 vďaka kontajnerovej reality šou VyVolení.
Česi ju vybudovali z TV Global
Joj vznikla zo siete regionálnych televízií TV Global. Na jeseň 2001 ju odkúpili vtedajší vlastníci českej Novy - Česká produkční invest zo skupiny MEF Holding. Za väčšinový podiel vtedy zaplatili 340 miliónov českých korún a do štartu Joj investovali ďalších 120 miliónov.
Už 19. júla 2002 do televízie vstúpila Grafobal Group podnikateľa Ivana Kmotríka a 25. novembra 2004 sa stala jej 90-percentným vlastníkom. Česká strana z projektu postupne odišla.
V januári 2007 do Joj vstúpila vtedajšia spoločnosť J&T Media Enterprises s akcionárom Petrom Korbačkom (dnes majiteľ Rádia Anténa Rock zo skupiny Radio Services patriacej rovnako ako Joj pod Joj Media House). I. Kmotrík sa následne začal angažovať v spravodajskej televízii Ta3, kde predtým figurovala práva J&T. Obe strany si televízie de facto „vymenili“, I. Kmotrík doteraz Ta3 vlastní.
Pri zrode televízie stále vtedajší šéf Novy Vladimír Železný, vymyslej aj názov Joj Zdroj: Profimedia
TV Joj patrí momentálne v štruktúre aktivít J&T pod akciovku Slovenská produkčná, ktorá je jediným vlastníkom Mac TV. Väčšinový podiel v Slovenskej produkčnej patrí manažérovi Richardovi Flimelovi prostredníctvom spomínanej spoločnosti Joj Media House. Tá okrem Slovenska podniká prostredníctvom bilbordových spoločností aj v Česku (BigBoard Praha) a Rakúsku (Epamedia). U nás jej patrí najsilenejší tuzemský hráč na poli vonkajšej a transportnej reklamy Bigmedia. V ďalšej mediálnej vetve Radio Services sú okrem Antény Rock ešte stanice Jemné, Rádio Vlna a Europa 2, pre všetky zastrešuje spoločnosť predaj inzercie a ďalšie aktivity.
Portfólio siedmich staníc
Mac TV momentálne patria okrem hlavnej stanice Joj licencie aj na kanály Plus, Wau, Senzi, RiK, Ťuki a Joj Cinema. Hudobnú stanicu Senzi prevádzkuje spoločnosť Senzi, a. s., v jej štruktúre už manažéri Joj nemajú zastúpenie, ale podľa obchodného registra patrí režisérovi Petrovi Núñezovi. Detský kanál RiK prevádzkuje Joj na základe licencie zo zahraničia. Ďalšiu stanicu pre najmenších divákov Ťuki postavila televízia na mieru operátorovi Slovak Telekom, ktorý ju má exkluzívne v ponuke len pre svojich zákazníkov. Pre platený filmový kanál Joj Cinema využíva skupina licenciu získanú v Českej republike cez spoločnosť Doneal.
Kohútik Ťuki, maskot detskej stanice, ktorú Joj pripravila na mieru Telekomu Zdroj: TV Joj, Telekom
Na čele televízie sa dosiaľ vystriedalo šesť riaditeľov. Súčasný Marcel Grega sa funkcie ujal vo februári 2014, keď nahradil Františka Borovského, momentálne výkonného riaditeľa českej TV Barrandov. Okrem nich ešte Joj viedli Richard Flimel, Matej Ribanský, Milan Kňažko a Richard Rybníček.
Profilovanie „rodinnej televízie“
Joj sa pod súčasným vedením chce profilovať ako rodinná televízia, čo vedenie viackrát dupľovalo. V tomto duchu sa vyjadruje M. Grega aj pri výročí spustenia Joj.
„Pred dvoma rokmi sme začali postupne budovať nový imidž a programovú ponuku televízií Joj Group. Mali sme mnoho plánov a vízií a s istou dávkou hrdosti môžem povedať, že sme všetky naplnili. S našou najsilnejšou stanicou Joj sme sa vydali cestou rodinnej televízie. Za týmto rozhodnutím si pevne stojím, o jeho správnosti napokon hovoria aj stúpajúce čísla sledovanosti,“ konštatoval M. Grega.
Marcel Grega Zdroj: TV Joj
„Rodinnosť“ hlavnej stanice mieni skupina posilňovať. „Svedčia o tom naše nové tohtoročné formáty, napríklad seriály Zoo či Naši, ale aj ďalšie pripravované novinky na tento rok, ktoré predstavíme našim divákom už čoskoro,“ pokračoval M. Grega.
Joj sa v sumári vlaňajších úspechov pristavila najmä pri fungujúcom access-prime. V podvečernom slote cez týždeň sa televízii v aktuálnej sezóne darí dominovať vďaka kulinárskej šou Moja mama varí lepšie ako tvoja. Tá pochádza zo Španielska a do sveta ju predáva FremantleMedia, s ktorou má Joj dlhodobú spoluprácu (Česko Slovensko má talent, X Factor, Inkognito, Farmár hľadá ženu, chystaná zoznamka Take Me Out a ďalšie formáty).
Joj si zároveň pochvaľuje sledovanosť spravodajstva. To televízii ratingovo stúplo práve vďaka dobrej nábehovej krivke z podvečernej kuchárskej gameshow. „Na dnešné štrnáste narodeniny sme si darovali výnimočný darček - naše spravodajstvo sa vo februári stalo najsledovanejším na slovenskom trhu,“ podotkol M. Grega.
Dlhodobá trhová dvojka
Čo sa týka rozloženia síl na televíznom trhu, Joj patrí dlhodobo pozícia trhovej dvojky za Markízou. Joj uvádza v tlačovej správe k výkonnosti celej skupiny (stanice zahrnuté v peoplemetrovom meraní - Joj, Plus, Wau) vlaňajší medziročný nárast. V obchodnej relevantnej cieľovke 12 – 54 si podľa dát televízie v minulom zlepšila trhový podiel o 1,5 percentuálneho bodu na 27,5 percenta. V 12+ rástla o 1,8 bodu na celodenný share 26,7 percenta.
Čo sa týka hlavnej stanice, v aktuálnej sezóne (31. august 2015 - 1. marec 2016) je Joj v cieľovke 12 - 54 na celodennom trhovom podiele 16,7 percenta. Vlani v rovnakom období mala share 15,9 percenta. Markíza má v tejto sezóne v rovnakej cieľovke zatiaľ priemerný trhový podiel 22,7 percenta, v predchádzajúcej sezóne bola na úrovni 25 percent.
V prime-time medzi 19. a 22. hodinou eviduje Joj v prebiehajúcej sezóne priemerný trhový podiel 21,1 percenta. Markíza dosahuje večer u mladšieho publika, pre ktoré obe komerčné televízie primárne stavajú programovú štruktúru, share na úrovni 24,3 percenta, čo je medziročne o štyri percentuálne body menej.
Menilo sa aj logo a vzhľad
Vizuálne sa Joj počas 14-ročnej histórie výrazne menila. V logu mala pôvodne celý názov „Joj“, ktorý, mimochodom vymyslel vtedajší šéf Novy Vladimír Železný. Neskôr začala Joj viac pracovať s charakteristickou špirálou ako najdominantnejším prvkom v logu. Celý vizuál menila televízia naposledy vlani v októbri, keď uviedla aj nový claim „Zážitok vidieť“. Predtým televízia používala varianty „Viditeľne tvoja“, „Viditeľne iná“ či „To musíte vidieť“.
Vývoj loga TV Joj (vrátane predchodcu TV Global)