Posledné týždne boli z pohľadu čísel obdobím vzmáhania sa Markízy, úpadku Jednotky a bezradnosti TV JOJ. Markíze sa podarilo úspešne nasadiť nový denný bulvárny magazín, s menším úspechom sa podobné dialo aj na TV JOJ. Jednotka Slovenskej televízie (STV) má problém vytýčiť si programové priority a neustále zužuje kvantitu svojej ponuky. To sa prejavuje aj na výsledkoch, ktoré sú v ostatnom týždni najhoršie od októbra 2005 - obdobia pred spustením SuperStar.
Markíza je od konca februára 2006 televíziou, ktorej off-time vyrába najväčšie podiely na Slovensku vôbec. Programy ako Teleráno, Komisár Rex, Pokušenie či podvečerné telenovely alebo spravodajstvo si pomerne stabilne zapína viac ako 40 % divákov zo skupiny obyvateľov prítomných pri obrazovkách. Len nastavenie programu mimo hlavného vysielacieho času dokáže Markíze bez problémov zabezpečiť podiel nad 30 %. Problémy jej v dennej štruktúre v off-time robí predovšetkým teleshopping, vysielaný napoludnie, seriál Pobrežná hliadka a občas aj nestabilné Doma s Markízou. O ukončení tohto dlhodobo problémového programu sa zatiaľ nehovorí.
Úspešným ťahom bolo pre Markízu aj opätovné prevzatie piatku pod svoju značku po skončení SuperStar na STV. Vďaka Neveste pre milionára totiž 40-percentné podiely nedosahuje Jednotka, ale Markíza. Vzhľadom na to, že Markíza je silná aj bez piatkového prime-time, štandardne vysoký denný priemerný podiel spolu s úspešným titulom v prime-time urobil z Markízy napríklad v piatok, 5. mája, televíziu s podielom tesne nad 40 %. Samotný titul Nevesta pre milionára a jej hlavný formát si po premiére koncom apríla získal obrovskú divácku priazeň (share 28. apríla 56,2 %). Premiéra dokázala presvedčiť na sledovanie pokračovania až 50,1 % z prítomných divákov.
Sledujte vývoj sledovanosti titulov TV Markíza
Starosti Markíze môže robiť napríklad Sito (posledný rating / share - 6,7 % / 27,2 %), seriál Námorný vyšetrovací úrad (10,8 % / 29,9 % ) či slabnúca Nákupná horúčka (11,0 % / 28,4 %). Divák skôr odchádza ako prichádza aj od Nočnej show, ktorá patrí pod franchise Nevesty pre milionára. V stredu desiateho mája dalo relácii prednosť o takmer dva percentné body menej divákov ako pred týždňom (podiel 28,5 %).
V prípade Jednotky a jej off-time sa dá hovoriť o nešťastí. Jej programový manažment môže rýchlejšie vymenovať tituly, ktorým sa nedarí ako úspešné tituly. Napríklad, celé popoludnie po 15:30 Jednotka výrazne prehráva, do 19:30 si Jednotku vyberá asi 12 % divákov. Posledným úderom do sledu neúspešných titulov bol novonasadený Komisár Rex na Markíze, ktorý zabil Jednotke popoludňajší film. Podiel titulov Pasadena, Kriminálka Kolín, Zákon a poriadok, Blesk či Simpsonovci sa pohybuje okolo desiatich percentných bodov. Jednotke fungujú reprízy seriálov Medicopter 117, Modrý Pacifik a telenovela Tiene hriechu. Divákov má aj poludňajší film alebo Ranný magazín. Táto druhá úspešná skupina titulov generuje asi dvojnásobné podiely.
Alarmujúca je sledovanosť množstva prime-time titulov, s ktorými Jednotka bezradne čaká na lepšie časy. Tie však neprichádzajú a podiel zostáva nižší ako je štandard pre trojku na trhu. V prime-time sa to týka seriálových titulov ako Červené barety (obvyklá úroveň podielu je 13 %), Zákon a poriadok: špeciálna jednotka (12 %), Utečenec (13 %) alebo Buffy (13 %). Prestáva sa dariť aj Reportérom, ich podiel klesol o viac ako tretinu na úroveň 13 %, mimo prime-time nefunguje ani filmový magazín Popcorn (8 %), dobré čísla sa mu darilo získavať len vtedy, keď tvoril prestávku medzi reprízami SuperStar. Žiadny ošiaľ nespôsobuje ani kontaktný formát Odpovede z obrazovky (15 %).
Sledujte vývoj sledovanosti titulov STV
To, čo prime-time a celkový týždenný podiel drží STV na akceptovateľných hodnotách, sú predovšetkým tituly ako Niečo za niečo (26 %), SOS (25 %), Pošta pre Teba (31 %) a s veľkou istotou sú v stredu vysielané romantické filmy (28 %). Podľa kvality a proma k filmu sa darí aj nedeľnému kinohitu.
Jednotka zvykne v posledných týždňoch generovať 14- až 19-percentné podiely, zriedka priemerný denný podiel stúpne nad 20 %. V prime-time sa jej už nad túto hranicu vyskočiť darí a to v stredu romantikou, v sobotu najmä vďaka Pošte pre Teba a v nedeľu, kedy vysiela kinofilmy. Najhoršie je na tom v utorok, štvrtok (vlastná tvorba) a piatok, kedy v prime-time generuje podpriemerné 13– až 14-percentné podiely.
Denne vysielané tituly TV JOJ majú problém predovšetkým popoludní. Zatiaľ čo tesne popoludní jej programu škodí STV s filmom, neskôr jej škodí Markíza s Komisárom Rexom a s telenovelami. Čas od 12:00 do 18:00 je preto pre JOJ problémom, v týchto časoch si ju zvolí priemerne len 13 % divákov. Svetlým miestom s asi 17-percentným podielom je advokát Matlock. Repríza Dallasu sa po počiatočnom nadšení zmenila na jeden z najväčších neúspechov štruktúry, na ráno presunutý seriál oslovuje asi 12 % z divákov starších ako dvanásť rokov práve sledujúcich televíziu.
V prime-time sú ťahúňmi nemenne oba seriály CSI (23 %), VyVolení (21 %), Inkognito (24 %) a donedávna klesajúci Nezvestní (19 %). Nový Ovládač ani nerastie, ale ani neklesá (17,5 %). Nedarí sa diskusnému ringu BOX (12,5 %), ani klasickej nedeľnej diskusii Sedmička (11 %). Týždenník Črepiny mal vážne problémy už od začiatku roka, po poslednom presune v rámci pondelkovej štruktúry stúpol asi o desať percentných bodov, nad 20 %.
Sledujte vývoj sledovanosti titulov TV JOJ
Programový manažment JOJ deklaroval záujem udržať si 17-percentnú hranicu, nedarí sa mu to však vždy. Aj ona občas padá na 13-percentný denný podiel, častejšie sa však drží v tolerancii 1,5 % nad 17,5 % podielom. V prime-time sú výsledky veľmi rôznorodé a extrémy viac vyhranené. V konkurencii Nevesty pre milionára vie JOJ v piatok zaujať len o málo viac ako 11 % divákov, so silným Inkognitom však ide aj nad 20 %. V rámci týždenných priemerov však podiel s hodnotou vyššou ako 17 % televízia JOJ nedokázala vygenerovať ani raz.
Štart nových denných bulvárnych magazínov minulý týždeň na TV JOJ (Črepiny Plus) a TV Markíza (Reflex) najviac ovplyvnil záujem o Noviny JOJ a Správy STV. Televízia Markíza s Reflexom postupne preberala divákov hlavného spravodajstva TV JOJ. Okrem trendu vyvíjajúceho sa v prospech Reflexu sa objavila aj časť divákov, ktorí odišli od Novín a plošne znížili výsledky hlavného spravodajstva TV JOJ. Ide o približne 100-tisíc divákov. Títo znížili aj podiel Novín zo štandardných 34 až 37 % na 30 až 33 %.
"Pasca" na konkurenciu, ktorú nachystala TV Markíza v podobe štartu magazínu Reflex o 19:25, teda pred hlavnými spravodajstvami konkurencie, zatiaľ efektívne nefunguje. V rámci samého priebehu relácie Reflex je trend za posledné dni skôr klesajúci - divákov je na konci oveľa menej ako na začiatku.
Ubudlo aj divákov Správ STV, na úbytku ich sledovanosti však nie je badateľný a výrazný postupný trend. Priemerne odišlo od Správ v porovnaní s minulými obdobiami približne 100 000 divákov, podiely oslabili z 27 - 30 % na 23 - 26 %.
Črepiny Plus najviac ovplyvnili konkurenčné Televízne noviny v deň ich premiéry a záujem o ne postupne opadal, pričom hlavné spravodajstvo Markízy sa koncom týždňa dostalo do svojej normy (približne 75-percentný trhový podiel). Kvôli oslabeniu začiatkom týždňa je však ich celkový priemerný týždenný podiel približne o štyri percentné body slabší. Vzhľadom na nadchádzajúce svetové hokejové majstrovstvá však nebude možné skutočný záujem o magazíny objektívne posúdiť.