Jakub Kroner z produkčnej spoločnosti InOutStudio je spolutvorca slovenského "South Parku" Lokal TV, ktorý pôvodne vysielala TV Joj. Druhá séria sa vlani dočkala iba štyroch vydaní, ktoré televízia odvysielala v upravenej verzii počas dvoch dní v neskorých hodinách. Dôvodom podľa TV Joj bolo, že pôvodná verzia prekročila akceptovateľné hranice humoru, ale aj časový sklz dodania seriálu. Tvorcovia následne Lokal TV presunuli na web, kde má vznikať nový obsah.

Lokal TV sa z televíznej obrazovky presunul na internet, je to definitívny stav?
Áno, na webe sme zverejnili všetky doterajšie diely seriálu v necenzurovanej podobe. Posledný premiérový diel sa vysielal na Vianoce, okrem toho zverejňujeme videá a ďalší obsah v nových rubrikách.

Neponúkli ste seriál po konflikte s televíziou Joj inej televízii?
Nie, nemáme na to dôvod. Televízia ako médium pre mladého diváka podľa mňa už dávno nefunguje. Internet je vďaka svojej flexibilnosti, dostupnosti a rozšírenosti pre tento seriál tá najprirodzenejšia cesta k divákom. A tí na stránke stále pribúdajú. V tejto chvíli máme za necelé dva mesiace viac ako štyri milióny kliknutí a 800-tisíc divákov na stránke.

Jojka odvysielala nové časti seriálu počas jedného víkendu, vedeli ste o tomto zámere televízie?
Joj sa nedokázala vyjadriť do konca októbra, kedy bude vysielať nové diely. Ani my sami sme tak nemohli – nezávisle od televízie – promovať výsledok našej celoročnej práce. Až týždeň pred vysielaním som sa z upútavky dozvedel, že nové časti Lokal TV pôjdu cez víkend a všetky štyri naraz. Keď som sa snažil zistiť prečo, povedali mi, že je to vhodne zvolený čas a dobrý nápad – pustiť to všetko za 48 hodín. Výhoda mala byť v tom, že to šlo po Česko Slovensko má talent. O pol dvanástej v noci.

Jakub Kroner: Lokal TV sa bude mať na webe lepšie

Zdroj: TV Joj

Televízia k úprave dielov uviedla, že posledné epizódy už prekračovali hranicu toho, čo boli ochotní uniesť ako humor. Vám sa nezdali posledné diely predsa len o čosi tvrdšie?
Nemyslím si. Pre mňa sú všetky časti na jednej úrovni. Je to rovnaký druh humoru a paródie ako na začiatku, ale možno sa dotkol pre Joj citlivejších tém ako prvé štyri epizódy. Alebo možno pre televíziu už nebola spoločenská satira, stále jediná na našom televíznom trhu, výhodná...

Prezentovali ste, že Joj menila obsah dodaných dielov. Koľkokrát a akým spôsobom?
Zamestnanci televízie videli každú časť v dostatočnom čase vopred. Právnici televízie aj naši takisto pozerali každú epizódu, riešilo sa kopec vecí a vždy sme Jojke vyhoveli. Mal som pocit, že práve na to boli tie schvaľovania, aby sme sa vyhli zbytočným komplikáciám. Ale nakoniec som až vo vysielaní videl, že nám celé pasáže vystrihli a diel tak často nedával obsahovo zmysel. Najprv som mal pocit, že som sa vrátil v čase do minulého režimu, ale potom si uvedomil, že to vlastne nie je jediná televízia, ktorá je postavená na „pravde“ jedného človeka. Aj preto bol prechod späť na internet pre seriál nevyhnutný a správny.

Ozývali sa vám aj niektorí z tých, z ktorých ste si robili žarty? Napríklad po diele, v ktorom ste si na paškál zobrali homosexuálnu orientáciu niektorých verejne známych osôb. 
Ozvali sa. Boli medzi nimi herci aj speváci, o niektorých, čo sa urazili, som si ani nemyslel, že sú homosexuáli. Mnohí sa na tom ale iba pobavili a dokonca prejavili ochotu, že sa v budúcnosti sami nahovoria. Myslím, že ten diel mal u divákov úspech a to je pre mňa dôležité.

Jakub Kroner: Lokal TV sa bude mať na webe lepšie

Ako prebieha výroba seriálu? Koľko ľudí je zapojených do celého procesu a aké sú náklady?
Najprv vznikne námet, scenár a dialógy, ktoré píšem ja. Potom sa k tomu pridá herecká improvizácia a tiež každý animátor prinesie do epizódy nejaké vlastné obrazové „fóry“. Takže vo výsledku je to veľmi tímová práca. Na jednej epizóde pracuje sedem animátorov, jeden storybordista, dvaja zvukári, päť až sedem hercov. Z toho vyplýva, že je to, samozrejme, náročné aj po finančnej stránke, konkrétne čísla je asi zbytočné teraz vyrátavať.

Postavy z Lokal TV sa čoskoro po uvedení do života stali tvárami značky Funfón. Bolo to pripravované vopred alebo ste svojich kreslených hrdinov iba „prepožičali“?
Oslovila nás agentúra Wiktor Leo Burnett, ešte v roku 2011. Chceli, aby sme pre nich na úvod spravili tri spoty s Pištom Lakatošom. Nakoniec ich bolo viac a skončilo sa to tak, že sme doteraz vyrobili asi 20 spotov a kampaň na Funfón vyhrala dva strieborné klince a cenu EFFIE za rok 2011. Samozrejme sme netvorili postavy primárne pre reklamu, ponuka agentúry vyplynula z ich popularity medzi mladými. Obsahovo sme to riešili rovnako ako pri seriáli, teda najprv zvuk a potom obraz. Agentúra najprv zadala tému, napríklad vianočné kapry alebo valentínsky song, a potom Marián Čekovský vymyslel počas nahrávania zvuku celý obsah aj pointu spotu. My sme pridali vizuál, obrazové fóry, a takto vznikli všetky spoty na Funfón.

Jakub Kroner: Lokal TV sa bude mať na webe lepšie

Zdroj: Lokal TV

Kedy pribudnú nové diely Lokal TV?
Dvadsaťminútové epizódy sú viac televízny formát, ako internetový, a preto ich nateraz neplánujeme vyrábať, ale v budúcnosti to nevylučujem. Momentálne pribúda obsah na stránke denne, pridávame množstvo nových, jeden- až dvojminútových videí, ako napríklad Pištovo spravodajstvo pod názvom Pištoviny, interaktívnu šou Zapál Rytmausa a ďalšie. V nedávno spustenej Reného talkšou kombinujeme animáciu so živými postavami. Na podobnom princípe fungujú aj skeče, v ktorých bude Petra Polnišová cvičiť s Oblinou. Postupne chceme dopĺňať mikrorelácie tak, aby sme „v malom“ kopírovali skladbu plnoformátovej televízie.

Zmení sa nejako charakter po prechode do slobodnejšieho internetového prostredia?
Stále je to v prvom rade spoločenská satira, takže sa budeme venovať najmä spoločenským témam, nielen mediálnym. Hlavné postavy zostávajú a epizódne budú, samozrejme, pribúdať.

Jakub Kroner: Lokal TV sa bude mať na webe lepšie

Zdroj: Lokal TV

Ako si chce projekt na seba zarobiť? Plánujete spoplatniť content na webe, prípadne pridať reklamu?
Obsah na stránke momentálne neplánujeme spoplatniť. Pribudol internetový obchod, v ktorom budú v ponuke rôzne produkty s našimi obľúbenými postavičkami. Začali sme tričkami s Pištom a Oblinou. Finančne sa zatiaľ zabezpečujeme sami a rokujeme s investormi. Nevylučujem ani reklamu na stránke, všetko sa momentálne rieši.

Webstránku vám technicky zabezpečuje agentúra Made by Vaculik, čo konkrétne spolupráca zahŕňa?
Agentúra má na starosti internetový obchod, ale aj celkové zabezpečenie webu po technickej stránke. Dodávajú nám tiež celý support v oblasti PR a reklamy. Spolupracovali sme s nimi aj na aplikácii Lokal Band, určenej pre iPhony, ktorá je už k dispozícii v AppStore. Obsah a bonusové materiály na našom webe si pripravujeme sami.

Jakub Kroner: Lokal TV sa bude mať na webe lepšie

Zapál Rytmausa Zdroj: Lokal TV

V akom štádiu sú vaše ďalšie projekty? Po Bratislava filme a snímke Love ste avizovali nový projekt s názvom Kerolayna 69 a tiež pripravovaný film spojený s témou väznice v Leopoldove.
Scenár Kerolayny 69 mám dokončený od začiatku minulého roka. Žiadal som o grant Audiovizuálny fond, ale nedostal som nič. Asi sa im nepáčil film Lóve... Projekt sa aj vďaka tomu spomalil a v kombinácii s Lokal TV som to nestíhal riešiť. V tomto roku však chcem začať nakrúcať, momentálne je to skôr otázka času. Stále však verím, že premiéra bude v roku 2014. Čo sa týka druhého filmu, má byť o vzbure a hlavne o úteku z leopoldovskej väznice. Na tomto projekte robím so skvelým scenáristom Stanom Dančiakom mladším, pre ktorého to bude filmový debut, a mám z tejto spolupráce veľkú radosť. Ide o realizačne aj finančne náročnejšiu vec, takže to ešte asi chvíľu potrvá, kým sa dostaneme do produkčnej fázy. Film riešime už v tejto chvíli ako česko-slovenskú koprodukciu.