Akú známku by ste dali roku 2011?

Jednotku s hviezdičkou - za vyjasnenie osobných aj obchodných pozícií. Pochopili sme, že kríza nie je sezónna móda. Bude u nás bývať minimálne desať rokov. Polovicu trestu máme za sebou a nedostaneme pardon za dobré správanie.

V geopolitike Slovensku kríza pomohla. Ukotvila nás definitívne v Európe. Pred niekoľkými rokmi by som neveril, že v tej ekonomicky disciplnovanejšej Európe. Toto je z dlhodobého hľadiska hlavným prínosom roku 2011.

Ivan Hronec: Budúcnosť televízie? Trošku platenia, trošku sponzoringu

Film Europe je mediálnou spoločnosťou, ktorá v kinách, na VOD a vo vlastných televíziách distribuuje európsky film. Po roku 2011 už nemusíme promovať zmysel nášho snaženia. Cez národnú európsku kinematografiu ponúkame vkusovú alternatívu k majorite mimoeurópskej filmovej produkcie, ktorá sa hrá v kinách a televíziách. 

Cez filmy zároveň ponúkame poznanie európskych hodnôt, chápaní, motivácií a emócii. Prečo sa Grék správa inak ako Nemec. Prečo je Maďar vlastne rovnaký ako Slovák - a podobne.

Po roku 2011 už Film Europe nie je iba o kultúre a filmoch, ale aj - či hlavne - o podstatných pnutiach európskej ekonomiky, politiky, spoločnosti. Ponúkame živý a na štátnych dotácíách nezávislý projekt distribúcie európskeho filmu v kinách, na VOD a vo vlastných televíziách. 

Ponúkame projekt, za ktorý sa nemusíte hanbiť.

Aký bol najpozitívnejší moment pre vašu prácu v posledných 12 mesiacoch, čo patrilo naopak k menej príjemným udalostiam?

Rozhodne spustenie tematíckého televízneho kanálu Film Europe Channel. O ôsmej večer - 17. novembra 2011. Dátum, ani čas neboli náhodné. 22 rokov od Novembra 1989 sme oslávili televíznym zhmotnením jedného z hesiel revolúcie: "Poďte s nami do Európy". Rozhodli sme sa nesťažovať sa, prečo sa veci nedajú, ale ukázať, ako sa môžu. Spustili sme prvú prémiovú platenú filmovú televíziu, ktorá ponúka výlučne európsky film.

Znie to neuveriteľne, ale na svete nie je podobná televízia. Odštartovali sme v Česku a na Slovensku. Za menej než dva mesiace máme nad 100-tisíc domácností. Denne musíme odpovedať na maily. Hlavne od klientov Digi TV a UPC. Tieto spoločnosti ešte neoznámili termín zaradenia Film Europe Channel do svojej ponuky.

Za posledných 10 rokov sme postavili 15 televíznych kanálov pre viaceré krajiny. V prípade Film Europe Channel však ide o prvú televíziu, ktorej koncept bol "predaný" skôr, než sme projekt spustili. Po niekoľkých dňoch vysielania mi prišla ponuka urobiť verziu Film Europe Channel pre Portugalsko a Bulharsko. Jednáme o stratégii pre Nemecko a hlavne, pripravujeme sa na našu prvú prezentáciu v Číne.

Ak všetko pôjde ideálne, Film Europe Channel promujem v januári v Paríži na Unifrance, potom v Terste na festivalovom panely When East Meets West, vo februári na Berlinále, v marci na Filmarte v Hong Kongu, v apríly na kongrese Českej asociacie elektronických komunikácii v Prahe, v máji na festivale v Cannes, v júni opäť v Prahe na prestížnej konferencii Digital TV in Central Europe.

Tieto pozvania prišli, lebo sme Film Europe Channel spustili s konceptom, ktorý je aj aj mimo našich krajín považovaný za jedinečný. Cítim, že sme na správnej ceste.

K menej príjemným rozhodnutiam patrilli personálne zmeny. Nové výzvy nezvládli všetci. Musel som sa rozlúčiť s časťou teamu Film Europe. Niektorí, po zvážení, odišli sami. Je celkom legitímne, keď niekto preferuje menší, lokálny, jednoduchší, na Bratislavu a Slovensko orientovaný projekt. Niektorí museli odísť, pretože sa nároky zvýšili a hlavne, totálne sa zmenila kultúra spoločnosti.

Dnes sa do Film Europe Media Company denne hlásia špičkoví profesionáli zo Slovenska aj zo sveta. Team a pozície sa postupne stabilizujú. Za všetkých "nových" spomeniem Zuzanu Aichovú, Director of Film Europe Sales and Acquisition. Zuzana vymenila statické istoty veľkej komerčnej televízie a niekoľko dobrých ponúk z rovnakého prostredia za vzrušujúce dobrodružstvo svetovej výzvy - vo Film Europe Channel. Toto si veľmi vážim. A zároveň - je to pre mňa veľká zodpovednosť.

Nezvládol by som ju bez profesionality a oddanosti teamu Film Europe. Štúdiových, programových a servisných in house managerov, ale aj externých spolupracovníkov - ako team grafikov okolo Martina Hudáka z Orea. Pracujú 24/7. Schvaľovačky mávame štandardne v nedeľu večer. Toto sa nedá iba za peniaze. Film Europe Channel je pre nich osobným projektom. A preto si to vážim a nezabúdam.

Ani na tlačovkách v Prahe a Bratislave, ale ani na markete v Hong Kongu. So sloganom Film Europe Channel designed by Oreo ich hrdo vypromujem tak, ako si zaslúžia.

Nový projekt by som určite nespustil bez Silvie Hroncovej - Managing Director of Film Europe Media Company. Riadiť nasadenie a výkonnosť teamu, zavádzať kultúru prejavu, povyšovať správanie a komunikáciu firmy na obchodnú stratégiu, dbať na prehľadnosť ekonomických tokov zvládla už na predchádzajúcich riaditeľských postoch. Posledne na monštruóznom a nakoniec slabšou stranou nešťastne ustrihnutom projekte SND. Národ môže ľutovať premárnenú šancu vybudovať moderné národné divadlo, ale ja sa teším. To dobré, čo si z neho odniesla, je dnes v našej spoločnosti - jej team, ktorý pracuje pre Film Europe a hlavne - "diamantové" profesné priateľstvá so špičkami kultúrneho života doma aj v zahraničí. Toto sú presne Film Europe Channel diváci a zároveň naši dôstojní Film Europe Channel ambasádori.

Základom nášho image je vkus, nadšenie, znalosť filmov zo svetových fimových festivalov a hlavne dôraz na eleganciu a detail. Toto je Silviina zásluha a pre mňa najpozitívnejší moment z roku 2011. Toto poteší doma a zabezpečí úspech vo svete. Do štátnej správy a politiky by som ju vrátil za milión euro mesačne.

Žartujem.

Za dva.

Aká udalosť mimo vašej spoločnosti patrila z pohľadu biznisu, v ktorom pôsobíte, k zlomovým/ najzaujímavejšíim / znepokojujúcim?

Zásadným zlomom bolo komerčné spustenie "connected TV". Teda prepojenie klasickej televízie a internetu. Dobrým príkladom je Samsung a koncept Smart TV. Televízny set priniesol veľkosť a ostrosť obrazovky, lineárne tradičný televíziny program, drahé správy, veľké formáty, veľké filmy a dominantné, "oltárne" postavenie televízie v obývačkách. Internet ponúkol neuchopiteťnosť, slobodu, nekonečnosť, rýchlosť, kvantitu a interaktivitu.

Prečo je internet conected TV prelomovým počinom? Pred rokom ste mi dali rovnakú otázku. Odpovedal som, že televízny operátor, ktorý ponúkne možnosť nakomponovať si kôš programov, bez povinných balíkov - bude víťazom. Pozrime sa, čo sa za ten rok stalo. Ani jeden veľký IPTV, káblový ani satelitný operator to neurobil. Nezvládli problém objemu a ceny satelitnej a káblovej kapacity. A tak bolo hlavnou stratégiou nanucovanie balíkov a nepovolenie individuálneho výberu jednotlivých platených televízií.

Kde sa traja bijú, štvrtí víťazí. Telcooperarátori, káblisti aj satelitné platformy v starom roku prehrali. Víťazom sú výrobcovia televíznych obrazoviek. Budúcnosťou individuálneho predaja lineárnych aj interaktívnych služieb budú aplikácie, ktoré sa na obrazovkách mobilov, notebookov, televízorov zobrazia ako ikona, ktorá vás za poplatok vpustí tam, kam túžite. Napríklad do denného, týždenného, mesačného, ročného sledovania Film Europe Channel alebo jeho on-demand služieb.

Ale nie ako dnes - cez priekupníka ako satelit a kábel, ale priamo - cez ponuku samotného producenta projektu, teda Film Europe Media Company. Študujte Samsung Smart TV prezentaciu na webe a uvidíte, o čo ide.

Ďalej predpovedám veľký "kontrarevolučný" návrat novej generácie programových odborníkov. Dvadsať rokov internetu bolo o potláčaní dramaturgov, programistov, šéfredaktorov, pretože sme sa tešili z necenzurovaných, needitovaných možností.

Kvantita nás ale začína dusiť. A tak prosíme o pomoc search engines, aby nám vygooglili, čo treba. A pôjde to ďalej. V prípade Film Europe Channel má každý možnosť získať akýkoľvek Film Europe film aj iným legálnym alebo pirátskym spôsobom. Prečo to ale väčšina nerobí? Pretože obyčajne nevie, čo si má vybrať. Ponúk sú tony.

A tak zachraňuje - "TRUSTED EDITOR" - teda niekto, kto na základe zadania alebo vlastného konceptu urobí KVALIFIKOVANÝ PREDVÝBER. Tak ako encyklopedické heslo alebo dobrý filmový festival alebo elegantný - FILM EUROPE CHANNEL - ktorý SELEKTUJE - v našom prípade iba európske filmy. Ocenené, zaujímavé, kvalitné.

Film Europe Channel je dnes hodnoverným (TRUSTED !) referenčným bodom európskej filmovej kvality. Navolíte si ju Googlom alebo Smart TV alebo tradične cez IPTV, satelit, kabel a necháte sa vo vybranej téme prijemne dovzdelať.

A čo ma znepokojuje?

Už tradične oblasti, ktoré neprešli poriadnou reformou. Štátom riadené umenie a jeho inštitúcie a posledne aj štrajkujúce zdravotníctvo. Priepasť medzi efektivitou a kultúrou ľúdí a manažmentu týchto inštitúcií a ideálom fungujúcich producentských alebo servisných spoločností je monumentálna. Pomôckou, ako identifikovať štátom riadený podnik, je, že HO diváci, návštevníci, pacienti, poslucháči, študenti - teda KLIENTI - neživia - ale otravujú.

Čo ma znepokojuje je hrubosť v komunikácií, ktorá sa tu chápe ako sila.

Hrozné.

Prognózy vývoja reklamného trhu v budúcom roku nie sú veľmi optimistické. Aký dopad na váš biznis a segment môže mať štvrtý rok pokračujúceho poklesu na trhu?

Neobviňujme krízu za pokles reklamného trhu. Aj v konjuktúre by sa veľké televízie sťažovali. Ich dominancia je pasé. Diváci sa segmentujú. Máme vyššiu sledovanosť tematických televízií. Teenage zapne televíziu iba ako doplnok iných distribučných médíí. Televízia už nie je synonymom jednej veľkej obrazovky s Let´s Dance alebo večernými správami.

Renesancia pojmu aj obchodného modelu televízie bude preto podmienená kooperáciou najmenej štyroch obrazoviek. Sloganom Samsung Smart TV je: Watch, Chat, Surf, Share. Divák reklamy bude v jednom čase a jednom priestore POZERAŤ - na veľkej "izbovej" obrazovke, DISKUTOVAŤ - cez notebooky, PREHLIADAŤ - na tablets a ZDIEĽAŤ - na mobiloch.

Tento FOUR SCREENS MODEL prevráti reklamný trh. Nejde teda o pokles, ale o matematické "delenie štyrmi".

Zároveň - zadávatelia reklamy nechcú platiť za rating sledovanosti, ale za efekt predajnosti svojich produktov. Prirodzene cítia, že reklamný break berú diváci doslova. Čiže prepnú, alebo vypnú.

Ide aj o etiku. Sociálne siete nás naučili, že ak je výrobca tovaru zároveň zadávateľ reklamy, o svojom tovare zle nepovie. A tak sa mu nedá veriť. Dôverujeme viac náhodnému spotrebiteľovi, pretože tovar vyskúšal a až potom, úprimne-naivne a celkom neveľkolepo na Facebooku "zdieľal".

Nakoniec - ja som posledný, kto by sa na pokles reklamy na trhu sťažoval. Film Europe divák si zaplatí lístok v kine, Film Europe zákazník si kúpi film na VOD, Film Europe domácnosť si prémiové televízne kanály KinoCS, MuzikaCS, DokuCS a Film Europe Channel predplatí aj preto, ŽE NECHCE VIDIEŤ REKLAMY.

Toto je budúcnosť. Platené televízne služby, soc network marketing a keď reklama, tak nová asociatívna reklama. Kráčame k novému hybridnému monetarizačnému modelu. Trošku platenému a trošku sponzorovanému.

Takýto model pripravujeme pre roky 2012-2013.

Cítim, že sme na dobrej ceste.


Prečítajte si ďalšie odpovede v seriáli MEDIÁLNI LÍDRI 2011

Ivan Hronec: Budúcnosť televízie? Trošku platenia, trošku sponzoringu