Moderátorka sa síce posťažovala, že vysielanie sa začína bez kolegu Pavla Richtera, ktorý začiatok štúdia nestihol, no všetko bolo, zdá sa, vopred zinscenované.
„Prajem vám príjemné poludnie, dobrý deň, a mal ho priať aj Pavel Richter, ale niekde sa nám asi zdržal. Pred nami je dvojhodinové vysielanie, predpokladám, že išiel na malú desiatu,“ začala blok moderátorka Darina Vymětalíková.
Kamera si vzápätí bývalého hokejistu našla, ako spokojne kráča z priľahlej reštaurácie s typickou červenou táckou. Na nej mal základ Big Mac menu, teda sendvič a hranolky, a pollitrovú fľašu Coca-Coly. Tá naňho čakala aj na stolčeku v štúdiu, podobne ako moderátorku. Coca -Cola mala product placement zaplatený aj v hokejových štúdiách RTVS.
V prípade McDonald’s bola ale propagácia produktu vskutku okatá. Záber na reštauráciu, logo firmy, pojedanie pokrmu v živom vysielaní a dokonca pokus o kŕmenie moderátorky vyrušil aj divákov.
Česka Rada pre rozhlasové a televízne vysielanie v tlačovej správe zo štvrtka potvrdila, že sa inkriminovaným momentom z májového vysielanie stanice ČT Sport bude zaoberať.
„Komentátor ponúka hranolček kolegyni tak, že jej ho vkladá priamo pred tvár, čím ju donúti k tomu, aby moderovanie prerušila a zareagovala. Hoci nie je explicitne verbálne vyjadrené, o akú konkrétnu značku rýchleho občerstvenia ide, je táto skutočnosť dostatočne vykreslená prostredníctvom bohatej obrazovej zložky obsahujúce zábery na logá McDonald’s,“ konštatuje regulátor v úvodnom posudku, ktorým sa zaoberal aj web DigiZone.cz.
Podľa rady bola na produkt fastfoodu zameraná prílišná pozornosť, hoci s reláciou tematicky nijako nesúvisel. „V štúdiách sa spravidla vôbec potraviny nekonzumujú, nedošlo teda k tomu, že by bol bežne používaný produkt iba nahradený konkrétnou značkou,“ uviedol regulátor.
Podľa rady išlo o nepatričné zdôraznenie umiestneného produktu, predimenzované zábery, ktoré v spojení so scénkou o zmeškanom začiatku vysielania a ponúkaní hranolčeku moderátorke, ako aj slovným komentárom pôsobia nad rámec deja.
Za porušenie ustanovení zákona o product placemente hrozia českým vysielateľom sankcie. Umiestňovanie produktov v krajine upravuje zákon o prevádzkovaní rozhlasového a televízneho vysielania.
Pojem product placement pozná aj slovenská legislatíva, televízie môžu produkty či služby zadávateľov umiestňovať priamo do vysielania, teda mimo reklám, od decembra 2009. Platia však podobné ustanovenia, podľa ktorých musí byť produkt súčasťou deja a nesmie sa mu pripisovať neprimeraná dôležitosť.
Umiestnenie produktu nesmie zároveň priamo podporovať jeho nákup, predaj alebo prenájom ani byť priamou súčasťou príbehu. Produkty môžu byť použité ako kulisy a rekvizity, no takisto bez špeciálneho vyzdvihovania. Nepatričné zdôrazňovanie, či už verbálne alebo obrazové, napĺňa podstatu zakázanej skrytej reklamy.
ČT sa na príjmy z product placementu a sponzoringu začala spoliehať výraznejšie po tom, čo jej zákon v októbri 2011 zakázal vysielať reklamu a teleshopping na staniciach ČT1 a ČT24.