rtvs_logo
Zdroj: logo
rtvs_logo

Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) už tretí mesiac nemá podpísanú zmluvu na získavanie dát od prevádzkovateľa prieskumu TNS Slovakia, ktorý ho realizuje pre objednávateľa PMT, firmu združujúcu televízie a mediálky. RTVS, ktorá chce dosiahnuť nižšiu cenu za meranie, údaje z merania nebude mať zrejme ani počas Majstrovstiev sveta v hokeji. Najväčšia športová udalosť roka je pre STV zároveň najväčšia tohtoročná šanca, ako zarobiť na reklame. Inzertný priestor bez peoplemetrov však predáva bez toho, aby vedela klientom zdokumentovať reálny zásah reklamy. Viacerých to odradilo, aby si reklamu vo verejnoprávnej televízii objednali.

„Najviac sa na túto situáciu, samozrejme, sťažuje Media RTVS (pozn. media representative RTVS), pretože mala pripravených klientov, ktorí ale vyžadujú výstupy z peoplemetrov,“ povedala na štvrtkovom zasadnutí Rady RTVS generálna riaditeľka inštiúcie Miloslava Zemková. Napriek tomu vo vedení vládne relatívny optimizmus a reklamné tržby by sa aj bez peoplemetrov nemali prepadnúť. „Príjmy z predaja reklamy oproti plánu by mohli byť mierne vyššie,“ povedal štatutárny zástupca RTVS Peter Ondro .„Nárast mohol byť ešte väčší, keby táto kauza nebola,“ dodala Zemková.

Výpadok z reklamy relativizuje tiež skutočnosť, že RTVS v súčasnosti za peoplemetre neplatí. Nejde pritom o nízku položku. Podľa plánu rozpočtu STV na rok 2010 bolo na služby PMT naplánovaných 730 266 eur.

Na hokej bez peoplemetrov
Zdroj: Martin Meissner

Problémy pri predaji reklamy, najmä krátko pred hokejovým šampionátom, sú dobrým vyjednávacím argumentom aj pre agentúru TNS, respektíve objednávateľa prieskumu PMT. „STV ako jediný vlastník vysielacích práv pre Slovensko má počas celého eventu podpísané množstvo sponzorských zmlúv, ale i klasických reklamných kampaní – a to je veľký balík peňazí,“ hovorí Juraj Lahučký z TNS Slovakia. Porovnáva to s minulosťou, keď STV Media, dcérska spoločnosť, ktorá pre televíziu predáva reklamný priestor, bola schopná počas šampionátu „vyrobiť“ obrat až 1,6 milióna eur. „Tieto peniaze však treba zobchodovať, dodať za ne GRPs (gross rating points), ktoré minimálne zodpovedajú tým odhadovaným. A to je bez dát PMT nemožné,“ hovorí J. Lahučký, podľa ktorého tak hrozí, že sa bude pracovať iba s odhadmi a televízia reálne príde o peniaze.

Majstrovstvá sveta sú poslednou možnosťou, kedy RTVS predáva reklamu na tri programové okruhy. Po MS v hokeji Trojka končí. Mediálne.sk požiadalo RTVS o sumu, aké príjmy z reklamy očakáva, zatiaľ neodpovedala.

Hľadajú alternatívu. V súčasnosti analytické oddelenie STV používa ako alternatívu údaje z prieskumu MML-TGI agentúry Median SK. Ten sa síce realizuje počas celého roka, no iba formou dotazníkov a so značným časovým oneskorením. Prieskum vyhodnocuje dáta po kvartáloch.

Dohoda zjavne v blízkom čase asi nebude, pretože vo vedení RTVS uvažujú nad alternatívnym riešením. „Uvažujeme nad náhradným riešením nejakého naozaj odborného detailného odhadu, ale samotné peoplemetre nevieme nahradiť,“ priznala počas včerajšieho rokovania Rady RTVS Zemková.

Dáta za tri programové okruhy Slovenskej televízie v súčasnosti nemá nielen STV, ale ani konkurenční vysielatelia a mediálne agentúry, ktoré spoločne financujú peoplemetre cez spoločnosť PMT. „Dáta produkujeme iba interne, nie sú doručované v ranných dátach PMT,“ povedal Lahučký. Všetky tri televízne stanice STV sa nachádzajú v balíčku „ostatných televízií“ a nemožno s nimi pracovať samostatne. „Agentúra TNS Slovakia, samozrejme, tieto dáta archivuje a v prípade dohody vieme vrátiť dáta do pôvodného stavu – teda pre každý kanál STV samostatné čísla. Bude to prácnejšie, keďže musíme spracovať dáta v tomto momente už za dva celé mesiace,“ povedal Lahučký.

Zemková trvá na nižšej cene. Do konca januára platila zmluva, ktorú podpísal ešte predchodca Zemkovej Štefan Nižňanský. RTVS má o údaje stále záujem. Napriek rokovaniam ani po viac ako dvoch mesiacoch nedošlo k dohode. "Snažíme sa dohodnúť so spoločníkmi, dúfame, že dôjde k nejakej dohode," povedal aj vo štvrtok Ondro.

Na hokej bez peoplemetrov

Zemková požaduje nastavenie iných podmienok vo vnútri spoločnosti, ale nie v zmysle zakladateľskej zmluvy, ale v zmysle realizačných zmlúv, s ktorými sa realizujú peoplemetrové merania. „Problémom je pre nás, samozrejme, cena. Spolupráca RTVS s PMT je potrebná, ale mala by byť vzájomne výhodná.“

M. Zemková sa pri nepodpísaní zmluvy odvoláva aj na rozpočtové provizórium a fakt, že státisíce eur na peoplemetre rozpočtom nie sú kryté. 

Rýchlu dohodu a opätovné zaradenie STV do prieskumu podporuje aj ďalší spoločník PMT, Asociácia mediálnych agentúr. „Trhová pozícia RTVS je významná a je v záujme mediálnych agentúr a ich klientov pracovať s relevantnými PMT dátami či už pre potreby analýzy trhovej pozície a výkonu staníc RTVS, alebo pri samotnom plánovaní a nákupe reklamného priestoru v RTVS pre agentúrnych klientov,“ povedal podpredseda asociácie Daniel Živica.

O čísla STV majú záujem aj komerční vysielatelia. Tak ako verejnoprávna televízia nemôže reálne vyhodnocovať úspešnosť svojich programov, ani komerčné stanice nevedia, ktorí diváci kedy „preletia“ na niektorý z okruhov STV.„Pokiaľ obyvateľ Slovenska strávi pri televízii priemerne denne 3,5 hodiny, starší ľudia takmer 5 hodín, malo by byť nielen záujmom, ale povinnosťou manažmentov televíznych organizácií vnímať priestor ich pôsobnosti,“ tvrdí vedúca oddelenia výskumu v TV Markíza Darina Kyselová.