Vysielať Mojsejovcov, to znamená mať pre prípad núdze pripravenú aj rýchlu náhradu. Máte?
Nie. Žiadnu. Rátam, že spolupráca bude fungovať.
Prečo ste stále ich fanúšik?
Stále priťahujú toho diváka, ktorého chceme. Mimochodom, teraz som bol na prvom nakrúcaní a bola to paráda. Mojsejovci položia takú otázku, na ktorú iný moderátor ide obrovskou okľukou a nakoniec dá na to ešte mašľu. Oni sa spýtajú priamo: Načo si sním liezla do postele?!
Takže z Mojsejovcov bude moderátorský talent?
Najväčšiu šancu dostať daily-talk má dnes na Slovensku Mojsej.
Najväčšiu šancu dostať daily-talk má dnes na Slovensku Mojsej. A úplne si za tým stojím. Aj keď v diskusiách napíšu, že ma môžu hneď odviesť na psychiatriu.
Aká je ambícia na čísla? Chcete dlhodobo nejak ukrojiť Susedom?
Tam nejde o ohrozenie Susedov, Markíza ma nezaujíma. Chceme tam dvadsať percent share. To je celé.
Napriek tomu sa Mojsejovcom naposledy príliš nedarilo.
Poznámka: Otázka aktuálne doplnená 11. septembra po výrobe rozhovoru 28. augusta.
Markíza využíva zbrane, ktoré som tam zaviedol ja a nasadila oproti premiéry Susedov. Pre nás je podstatné, že stále držia napriek tvrdej konkurencii priemer stanice, to nedokázal v pondelok o 20:00 ani Pročko, ani Earl, ani reprízy C.S.I. Viem, že by ich najradšej niektorí pochovali, ale teraz si musia nájsť iný terč. Ak bude nutná úprava vysielacieho času, pristúpime k nej, tak ako sa to bežne robí všade na svete.
Zdá sa, že po krku idete Jednotke. V nedeľu má blockbustery, idete proti nej tým istým. Priznávate, že je to priamy útok?
Úplne otvorene. Jednotku chceme dať postupne v nedeľu bokom. Markíza je pre nás teraz nepodstatná. Tá príde v nedeľu na rad o rok.
Vtedy máte zadanie byť dvojkou na trhu?
Je to skôr vec dlhodobejšieho charakteru. Tento rok stabilizujeme okná, budúci rok pridáme niekoľko zábavných programov. Už teraz máme absolútne jasno, aké. Nemôžete mať hneď všetko. Nemôžete za chvíľu dobehnúť niečo, čo sa dlhodobo zanedbalo.
Čo sa tu zanedbalo?
Povedzte mi päť nových relácií, ktoré začali minulý rok a na ktorých sa dá stavať v budúcom roku. Vynechajme noviny a publicistiku.
Možno Mafstory. Vedeli ste však, do čoho idete.
Ale samozrejme. Ja sem nechodím znechutený, naopak, baví ma to.
Joj hovorí o mladom, aktívnom divákovi. Majú takého diváka Mojsejovci?
Ten je síce fajn, ale nepredáva sa iba on. Predávate dvanásť plus, potrebujete aj staršieho diváka. Keď ho nemáte, tak je problém.
Prečo ste teda stiahli napríklad Inkognito?
Markíza je pre nás teraz nepodstatná.
Tam bolo starých divákov priveľa. Potom keď zistili, že beží Milionár, celé sa to zrútilo. Bez dvanásť plus nevyžijete. Pri Inkognite boli však aj iné problémy a preto má teraz prestávku.
C.S.I. má ten správny divácky mix?
Pozerám čísla za včera. U starších mala Kriminálka Miami podiel 15 %, u mladších 17,5 %. Keby mala u starších 8 %, nemá šancu. Keby však už teraz rátame podiely len 12 až 54-ročných, sme za vodou. Tam má Joj tento týždeň v prime time 19,3 %, Markíza vyše 39 a Jednotka 16,0 %. Keď však vezmete staršieho diváka, pozícia Joj a Jednotky sa vymení. Ale je to aj v pokrytí, Jednotka má signál aj v malých obciach, kde žijú hlavne ich starší diváci.
Ak sa prejde na 12 až 54 ročných, Jednotka bude mať väčší problém.
Prechod sa očakáva u Markízy v roku 2009. Mladý divák tým pádom zostane nám a Jednotke nádherný fešný starý divák. Skočí to tak ako v Nemecku. Zoberiete si 14 až 49, tam je RTL čistá jednotka. Ale zoberiete si celonemecké prvé miesto a tam sa o prvé miesto bije s ARD a ZDF. Mladých má však ARD toľko, koľko ja vlasov na hlave. Tak to bude aj s Jednotkou.
Joj, ktorú sme poznali do konca minulej sezóny, skončila pokorená Celebrity Campom. Má Jam Film v Joj teraz zatvorené dvere?
U nás nikto nemá zatvorené. Chceli urobiť to najlepšie, čo sa dalo. Stále je to o tom, kam vás pustí televízia.
Skončil čas drahých šou? Tvrdo sa tlačí na znižovanie nákladov.
Bývalý košický rozhlasový spíker a moderátor TV Global František Borovský začínal v TV Naša. Pri akvizícii Globalu Novou si ho všimol Vladimír Železný a dostal miesto programového riaditeľa Joj. Krátko na to si ho však bývalý riaditeľ Joj a úspešný kandidát na riaditeľa STV Richard Rybníček zobral do STV, kde od januára 2003 pôsobil ako intendant Jednotky STV. V roku 2005 na jar dostal ponuku na návrat do Joj, zotrval v nej do decembra. Začiatkom roka 2006 zareagoval na ponuku Václava Miku a stal sa programovým riaditeľom Markízy. Po osobných sporoch s Mikom sa Borovský do Joj vrátil začiatkom leta 2007 tretíkrát.
Možno nie. Teraz však na to nie je ten správny čas. Chceme byť nastavení tak, že bežné tituly budú mať rozumne nastavenú cenu a raz za čas si budeme môcť dovoliť nejakú drahšiu. Ale, čo je to drahé? Ordinácia alebo Susedia, to sú slušné peniaze. Ďalší rok nebudeme mať určite žiadny zábavný program program nad sto miliónov, ako je teraz Superstar za údajných 107. Ja teraz nemám ani jednu reláciu cez 50 miliónov. Ideme do vecí, ktoré stoja rozumné peniaze a majú šancu na návratnosť. Aj za predpokladu, že čísla nebudú vysoko nadpriemerné.
Aj v Joj chcete seriál. Tu bude pondelok a streda?
Seriály chceme rozhodne a už aj vieme aké. Teraz je však potrebné maximálne stabilizovať okná, ktoré sú k dispozícii a nehýbať s tým, čo je úspešné.
Úspešné je C.S.I., ktoré obsadilo asi všetky seriálové sloty. Kedy budete vysielať ostatné zakúpené veľké seriály?
Nemám ani ambíciu skúšať nejaké neisté nové seriály. Tie budú v iných časoch, mimo prime-time. Tento polrok Numbers a Prison Break, budúci rok Jericho.
Cez leto padli aj nejaké overené.
Leto ma netrápi. Dali sme miesto nich film a zarobili to, čo sme chceli. Problém vyriešený po týždni. Dôležitá je jeseň, tam nebude žiadne experimentovanie.
Tým zakúpeným seriálom neveríte?
Pozeral som napríklad Jericho, nie je to zlé... Ale keď to dopozeráte, akoby vám niečo chýbalo. A rozhodne sa musia vysielať dve časti po sebe. Nemôžete vynechať diel. Takýto seriál, to nie je naša cesta. Zhodli sme sa na tom viacerí.
C.S.I. ale nemôže mať donekonečna tak veľa slotov.
Dielov je dosť. Osem sérií Miami, šesť Las Vegas, štyri New York. Zo všetkých vznikajú nové diely a všetky môžete reprízovať.
Nezunuje sa to divákovi?
Vyzerá, že nie. Slováci dookola pozerajú na Rexa. Dáte Kobru, sledujú Kobru. Zopár seriálov tu nadobudlo taký status, že ak stanici nešibe a nezačne s tým hádzať hore dolu, tak to funguje.
Aký zmysel má denné spravodajstvo o jedenástej v noci?
Jednoducho využiť ten potenciál, čo to spravodajstvo má, v nákladoch, ktoré sú znesiteľné. Prinesie ďalší dlhodobý a stabilný slot a reklamou pred a po. Filmy vám kolíšu, pravidelné veci nie.
Chcete spravodajstvo dlhodobo využívať aj na viacerých miestach tak, ako Markíza?
Zopár seriálov tu nadobudlo taký status, že ak stanici nešibe a nezačne s tým hádzať hore dolu, tak to funguje.
Áno. Ide o to nájsť dieru v ponuke konkurencie a zastabilizovať to.
Dá sa vôbec niečo stabilizovať v prostredí, keď napríklad Jednotka ponuku stále mení?
Preto chceme naše okná stabilizovať.
Oplatí sa to cez deň?
Náklady na vlastnú tvorbu sú identické s tým, čo tam máte s akvizíciou. Je to o tom, ako si nastavíte štruktúru. Pozriem sa, koľko mám okien, koľko peňazí tam miniem. Dám viac na spravodajstvo, ale menej na akvizície. Síce miniem viac na vlastnú tvoru, ale spravodajstvom či magazínom budujete návyk diváka účinnejšie, ako seriálom. Seriál skončí, potom sa ďalší päťsto rokov rozbieha... Preto nadávam na to, že som stabilizované a vždy účinné seriály vykúpil, obrazne povedané, na stovky rokov v každej televízii, v ktorej som bol.
Preto napríklad Skutočné príbehy o ôsmej ráno namiesto seriálu?
Napríklad. Keď to však nebude mať dlhodobo žiadne čísla, pôjde to preč. Dáme tam seriál, ale bavíme sa o tých istých peniazoch.
V tom formáte budete robiť nejaké veľké zmeny?
Teraz sa riešia skôr vizuálne. Vnútorne veľa zmien nechceme... Otázkou sú ale moderátori. Či je príbeh smutný, alebo vtipný, potrebujete okolo toho urobiť šou.
Pozerali ste niekedy jedným okom na Mária Toráča z Nautiku?
Ale áno. Neuveriteľný zjav. Z nejakých nepochopiteľných príčin chce zostať tam, kde je.
Vizuál Jojky sa teraz trochu posunul, pôsobí jemnejšie.
Vizuálnu stránku až tak neposudzujem. Síce to patrí podomňa, ale kreatívci vám v 250-tisíc vetách povedia, že prečo to má byť takto a prečo nie inak. Vizuál nie je produkt, ktorý vám reálne prinesie ratingy a shary, hoci to mnohí neradi počujú. Myslím si však, že teraz máme na kreatíve najlepších ľudí na trhu.
Profesionálna televízia rieši profesionálne aj vizuál. RTL napríklad grafikou hovorí len to, že toto je RTL, sme príjemní a toto uvidíte zajtra. Na Markíze ešte za vás ste fungovali zázračné gule, romantické vtáky a podobne. To vám tiež vyargumentovali kreatívci?
Povedali, že toto tam chcú mať kvôli týmto a týmto dôvodom a basta. Markíza je príjemná, rodinná, všetko bolo živé, hravé, farebné. Nevadí vám to. Okrem niekoho, kto sa aktívne venuje grafike. Tomu to môže liezť na nervy. Ale kto povie či je to dobre, alebo zle.
Prieskumy.
Ale iste. Lenže nie, keď prídete do televízie v máji a v septembri idete so všetkým von.
Nechcete sa viac priblížiť k stavu, že to nielen grafika, ale aj program bude podchytený prieskumami?
Ale samozrejme. My sme sa tým nechválili, ani sme to nekomunikovali, ale veľa vecí čo sme mali prichystaných na september, sme dali na testing. Prepadli a bol koniec. Takto skončili asi tri programy. Radšej dáte 200-tisíc korún na prieskum, než aby ste potom dali 10 miliónov do nejakej vtákoviny.
To ste robili aj v Markíze?
Ordináciu v ružovej záhrade. To bol prvý prieskum.
Čo môžete prieskumom zistiť?
V seriáli napríklad, že nejaká úloha by mala dostať menej priestoru lebo ľuďom, teraz to zjednoduším, vadí. Alebo dialógy pôsobia nedôveryhodne. Cieľom je robiť veci takto.
V Markíze ste urobili prestávku aj na január a február, pretože tam sa toho veľa nedá zarobiť. Bude aj na Joj?
U nás áno. Je však dosť možné, že naše dve konkurenčné televízie sa zbláznia a budú aj v takýchto mesiacoch veselo investovať, ako napríklad počas leta.
Prečo sa zbláznia?
Boj medzi televízia je už celý osobný. Teraz treba Borovskému dokázať, že je úplný somár.
Lebo ten boj je už celý osobný. Teraz treba Borovskému dokázať, že je úplný somár. Mne to je úplne jedno. Ja mám svoje zadanie a či Markíza bude mať podiel na trhu 35 alebo 40, to je síce strašne fajn pre nich, ale pre mňa je to nepodstatná informácia.
To vy ste začali s formátmi s novinkami cez leto.
To, že Markíza začala robiť minulé leto nejaké formáty, nebolo preto, že sme televízia, ktorá nemá čo robiť, má peniaze a preto ideme vysielať letné formáty. Bolo to o tom, že Markíza bola pred rokom po Big Brother v takých problémoch, že musela ukázať, že má nielen na Reflex a Nevestu pre milionára. To boli len dve relácie. Agentúry nám neverili. A pozrite sa, bez toho, aby na to bol dôvod, všetci teraz v lete chytili paniku a išli investovať. Načo? Pre nás je to úplne zbytočné. Čo ja mám z toho, že tam miniem 10 miliónov na nejaký formát. Nič viac nezarobím. Preto si môžem nechať kaziť celodenný share Letnou výhrou, lebo keby som tam mal tri časti Derricka po sebe s 30-percentným podielom, zarobím asi desatinu z toho, čo mi zarobí Letná výhra. Ľudia tam volajú ako by išlo o život.
Teraz vám nebude ten audiotext chýbať?
Dá sa to uhrať v noci. Rozmýšľame ešte nad tým, ak by sme to mali niekedy okolo jednej ráno. Nech tam ľudia hádajú, z koľkých slov je zložené slovo guláš. Už vám to neberie reklamný čas a ešte aj zarobíte nejaké peniaze navyše.
Ak by ste tu bol pred rokom, investovali by ste toľké peniaze do nového spravodajského štúdia a do toho celého nového produkčného reťazca?
Nebola to chyba. Ale otázka je, či to bolo nutné. Prioritná je vždy otázka, či je v tom roku je takáto investícia presne to, čo potrebujete. Čo sa stane bez nej? Spravodajstvu Jojky nič. Tak to šlo aj so spravodajstvom Markízy.
Bola v Joj tento rok nejaká správna investícia?
Čo ja viem... Napríklad, že ľudia tu už môžu normálne sedieť, je tu ďalšie poschodie, priestorovo máme viac miesta. Správna investícia bolo aj to, že Joj kúpilo J&T. Ak to kúpi partner, ktorý vidí v televízií čisto ekonomický zmysel a nastaví tomu normálne pravidlá, tak je to pozitívum. Konečne nemusím riešiť kamarátov a partičky, ktorým niekto niečo sľúbil a vy strácate čas v nezmyselných debatách o reláciach na ktoré by neboli zvedaví ani v Indonézii.