Keď v roku 1996 prišla na trhu televízia Markíza, okrem jedného dňa začínala hlavné večerné vysielanie o 19:30 vždy filmami – napríklad v utorok ponúkala komédie, v stredu sci-fi a v piatok rodinné snímky. V roku 2002 mal vtedajší nováčik Joj medzi 20. a 23. hodinou filmy každý deň, Markíza a STV 1 päťkrát do týždňa. Dnes je podiel filmov vo večerných časoch historicky najnižší. Stúpa len počas sviatkov alebo v reklamne slabých obdobiach sezóny.

Stále potrebné. Zdôvodnenia televízií, prečo už filmov nie je v prime-time toľko ako kedysi, sú v mnohom zhodné a v niečom odlišné. Markíza verí výpravným šou typu SuperStar, Got Talent alebo Let's Dance, ktoré podľa programovej riaditeľky Martiny Liškovej posilňujú imidž stanice a sú atraktívne aj pre obchodných partnerov. Pôvodný seriál Ordinácia v ružovej záhrade zasa vytvára dlhodobý divácky návyk. Riaditeľ programovej divízie TV Joj a Joj Plus František Borovský tvrdí, že stavať štruktúru prime-time celoplošnej televízie primárne na filmových oknách by nebolo šťastné. Tie sú z jeho pohľadu nestabilné, najmä z dôvodu nedostatku titulov: "Nemôžete si dovoliť dávať 52 týždňov také filmy, aby ste udržali konštantný výsledok. Ak máte napríklad filmy v piatok, sobotu aj nedeľu a k tomu ešte druhopásmové cez víkend, tak hovoríte o piatich filmoch v čase medzi 20:00 – 24:00, ktoré by mali byť istotou v cieľovej skupine 12-54, celoročne sa však bavíme o vyše dvoch stovkách filmov – to nemáte šancu pokryť." Zmysluplnejšie je podľa neho znížiť počet filmových okien, k čomu aj Joj smeruje. "To však neznamená, že prestaneme nakupovať. Iba budeme ešte viac nakupovať cielene, bez nutnosti nabrať do knižinice čokoľvek, len aby to nemala konkurencia."

Jednotka spúštala “nový začiatok” Richarda Rybníčka filmom A.I. Umelá inteligencia, no dnes ako jediná nemá o 20. hodine priestor pre kinofilmy – vysiela iba v pondelok romantickú televíznu produkciu. Nedeľné kino podľa programového riaditeľa Romana Liptáka Jednotka zrušila z dvoch dôvodov: reagovala na to, že akvizície už nemajú taký výkon ako kedysi, a snaží prispôsobiť sa príjmovej časti rozpočtu. Podľa Liptáka sa v budúcnosti zníži podiel filmov v prime-time: "Ukazuje sa, že diváci uprednostňujú pôvodnú tvorbu, a v nej osobitne domáce programy."

Aj keď objem filmov v prime-time klesá, z programu komerčných staníc úplne nevymiznú. Blockbustery budujú ich brand najmä u mladých divákov – čo sa po zmene predaja reklamy na cieľovú skupinu 12-54 hodí ešte viac. A filmy či akvizície ako také nemožno kompletne nahradiť, pretože ich výmena vlastnou tvorbou by vyšla rádovo drahšie.

Pár z tisícok. Nákup filmov sa realizuje rôznymi spôsobmi, pričom dôležitú úlohu zohrávajú veľtrhy MIPTV a MIPCOM v Cannes a stredoeurópsky Discop v Budapešti. Tam sa stretnú všetci relevantní vysielatelia a distribútori a predávajú svoj obsah buď formou tendrov alebo nadviazaním ďalšej spolupráce so svojimi partnermi v danom teritóriu.

V špecifickej situácii na veľtrhoch je STV, ktorá obmedzila nákup akvizícií a s veľkými spoločnosťami ako MGM, CBS Studios, NBC Universal, Disney ABC či DreamWorks už nové zmluvy neuzatvára. "Nemáme toľko finančných prostriedkov, aby sme v akvizíciách súperili s komerčnými televíziami." Momentálne operuje s menšími balíkmi a keby aj mala peniaze, podľa Liptáka by viac než o filmy prejavovala záujem o seriály.

Samotný nákup prebieha pri rôznych distribútoroch vždy inak, od prípadu k prípadu. Aj keď filmy možno kupovať po kusoch, spravidla sa predávajú balíkovo. Pri malých predajcoch môže nastať problém: "Pokiaľ v balíku nie je minimálne 50 až 70 percent filmov použiteľných v čase medzi 20. hodinou a polnocou, radšej sa tohto dealu zriekneme," hovorí Borovský. V Joj to riešia plánovaním: zrátajú, čo môže ísť napríklad v piatok po Paneláku, čo cez víkend o ôsmej a čo ostane na off-season off-time. Pokiaľ výsledný pomer nie je výhodný, nekupujú: "Ak si zrátate, že napríklad za 700-tisíc eur by ste mali štyri filmy do prime-time, jeden s prížmúrenými očami o 22:00 a zvyšných x filmov rozložíte akože do noci, deal je absolútne neefektívny. Naše náklady na vysielanie v čase medzi 01:00 – 10:00 musia byť čo najbližšie sume 0 eur."

Iná situácia nastáva pri veľkých štúdiách, kde si stanice vyberajú z množstva titulov a problém nájsť vhodné kúsky odpadá. Obchod s nimi má isté pravidlá. Ako vysvetľuje Borovský, balík je veľmi zjednodušene povedané rozdelený do niekoľkých skupín – nové blockbustery, ktoré sú zvyčajne dané, potom takzvané re-runy alebo reprízy, ktoré už na Slovensku vysielané boli. Tretiu množinu tvoria staršie filmy rozdelené podľa desaťročí. Stanica má nárok na určité množstvo z každého stupňa: môže si vybrať istý počet zo skupiny re-runov a niekoľko starších filmov. Plus dostane blockbustery – tie ohodnotí distribútor, pričom cenu vyráta podľa celosvetových tržieb v kinách. Aj na Slovensku sa za free-TV premiéru úspešného amerického filmu platí od 50-tisíc eur vyššie. "Každá kategória má svoju cenu a na konci sa máte celý deal s ročnou sumou, ktorú platíme," dodáva šéf programu Joj a Joj Plus.

Pre Markízu sú podľa Martiny Liškovej rozhodujúce teritoriálne premiéry kinohitov. "Na základe ich atraktivity sa rozhodujeme, či vstúpime do rokovania o konkrétny balík. Selekciu v ostatných kategóriach ovplyvňujeme do maximálnej možnej miery."

Miliónové obchody. Ak chcú komerčné televízie dostatočne naplniť svoju knižnicu, len z veľkých dealov s topdistribútormi to neutiahnu. "Z jedného určite nie. Potrebujete mať veľké dealy a zopár menších. Menších v ponímaní do milióna dolárov ročne. Veľké znamená, že platíte minimálne násobky uvedenej sumy za každý," vyratúva Borovský. Filmy samozrejme netvoria jedinú zložku – väčší podiel majú seriály. Balík podľa neho nemusí byť drahý, pokiaľ je efektívne zložený dohromady. To znamená čo možno najlepšie využiteľný v reklamne dôležitých časoch.

Na krajine nezáleží. Keďže STV si nemôže dovoliť nakupovať od najväčších distributérov, rokuje s menšími. Zaujímavé sú pre ňu aj ruské, ázijské či juhoamerické produkcie, pozdávajú sa jej i české filmy. Medzi tradičných partnerov patrí Granada, Beta Film alebo BBC Worldwide, kde však podľa Liptáka filmy netvoria hlavnú časť – ide skôr o seriály a dokumenty. Pre STV sú dobré i minisérie, dávajú totiž možnosť väčšej variability pri nasadení do programu. Z hľadiska žánrov považuje programový riaditeľ Jednotku za orientovanú skôr na rodinného diváka, a ponúkajúcu alternatívy ku komerčným staniciam. Akčné a hororovo-trilerové žánre netvoria dominantu programu. "Divák Jednotky by uvítal najširšiu ponuku filmov, ale musíme sa prispôsobiť našim možnostiam. Slovenská televízia napríklad priniesla na trh žáner romantického príbehu, ktorý je pre nás tiež istou alternatívou," reaguje Lipták na žánrovú ponuku a posledné filmové okno v pondelok o 20:15.

Súkromná stanica Joj sa nechce vyčleňovať teritoriálne a neuprednostňuje iba americkú produkciu. "Máme len jednu preferenciu: divácku akvizíciu. A je jedno, či z Nemecka alebo Poľska," hovorí Borovský. Ani európska produkcia nemusí byť vždy najlacnejšia – cena môže vyskočiť na 50-tisíc eur. Žánrovo a typovo Joj vie, čo nechce: "Muzikál je pre nás z hľadiska sledovanosti smrť, takisto staré čiernobiele filmy, všetky vyrobené pre rokom 1990 – to musí byť veľký individuálny hit, aby sme ho zobrali. Takisto do rodinných filmov sa na JOJ nehrnieme. Sci-fi je rovnako problém, dá sa však nájsť slušný sci-fi horor. Životopisné a intelektuálne zameranie tiež nie – tie by koniec-koncov mala vysielať Dvojka." Z blockbusterov naposledy Joj uviedla Casino Royale. Potvrdzuje kúpu titulov na rok 2010 ako Diabol nosí Pradu, Doba ľadová 2, Noc v múzeu, Indiana Jones a Kráľovstvo krištáľovej lebky alebo Borat.

Televízia Markíza nehodnotí potenciál podľa žánru – podľa Liškovej ich diváci obľubujú rôzne typy – komédie, akčné a dobrodružné filmy, trilery, rozprávky, animované veľkofilmy a tiež romantiku. "K tým menej komerčným z nášho pohľadu patria drámy, sci-fi a horory, ale ani to neznamená, že nemôžu byt úspešné. Veľmi záleží na téme a spôsobe spracovania." Takisto nevidí priamu úmeru medzi úspechom v kine a televízii: "Často je neznámy televízny film s dobrým príbehom a dynamickým spracovaním úspešnejší ako blockbuster."

Najsledovanejšie filmy v roku 2009
zdroj: PR oddelenia televízií

 

Markíza

názov – vysielanie – žáner
1. Lúpež po taliansky - piatok 2. január, 20:00 - akčný
2. Záhada bermudského trojuholníka - nedeľa 4. január, 20:12 - akčný
3. Prekliatie hrobky kráľa Tutanchamóna - nedeľa 11. január, 20:16 - dobrodružný
4. Slnko, seno, erotika - nedeľa 28. jún, 20:14 - komédia
5. Slnko, seno a pár faciek - nedeľa 21. jún, 20:13 - komédia
6. Tajomný let - nedeľa 8. február, 20:14 - triler
7. Flynn Carsen: Návrat do baní kráľa Šalamúna - nedeľa 1. február, 20:11 - dobrodružný
8. Flynn Carsen: Honba za kopijou osudu - nedeľa 25. január, 20:09 - akčný
9. Princezná so zlatou hviezdou - utorok, 17. november, 16:57 - rozprávka
10. S čerty nejsou žerty - štvrtok 1. január, 17:17 - rozprávka

 

Doma (od 31. 8. do 7. 12. 2009)

názov – vysielanie – žáner
1. Priateľ pod stromček - sobota 5. december, 21:50 - romantický
2. Rosamunde Pilcherová: Plameň lásky - sobota 5. december, 20:00 - romantická dráma
3. Rosamunde Pilcherová: Jesenná láska - sobota 12. december, 20:00 - romantický
4. Volanie o pomoc - sobota 3. október, 21:54 - triler
5. Šialená exmanželka - sobota 5. december, 23:32 - triler
6. Zradná myseľ - sobota 14. november, 21:51 - triler
7. Prvotný strach - sobota 24. október, 21:53 - triler
8. Rosamunde Pilcherová: Istota srdca - sobota 28. november, 20:00 - romantická dráma
9. Román pre ženy - nedeľa 11. október, 20:00 - komédia
10. Rosamunde Pilcherová: Melódia lásky - sobota 5. september, 20:00 - romantický

 

Joj

názov – vysielanie – rating – počet divákov – share 12+
1. Sám doma 3 - štvrtok 1. január, 20:10 - 14,7 % - 674-tisíc - 31,9 %
2. Van Helsing - nedeľa 21. jún, 20:17 - 11,9 % - 560-tisíc - 29,8 %
3. James Bond: Casino Royale - sobota 28. november, 20:17 - 11,2 % - 528-tisíc - 27,6 %
4. Piráti Karibiku: Truhlica mŕtveho muža - sobota 7. november, 20:25 - 11,1 % - 522-tisíc - 29,0 %
5. Kuriér 2 - piatok 22. máj, 20:55 - 10,8 % - 510-tisíc - 31,9 %
6. Fantastická štvorka - sobota 7. marec, 20:20 - 10,7 % - 493-tisíc - 26,9 %
7. Lovci pokladov - sobota 21. november, 20:27 - 10,6 % - 500-tisíc - 28,3 %
8. Ladies Night Out Collection - štvrtok 25. jún, 22:30 - 10,5 % - 497-tisíc - 31,9 %
9. Eurotrip - pondelok 12. január, 20:09 - 10,2 % - 466-tisíc - 24,5 %
10. Princezná Samuraj - nedeľa 30. august, 20:21 - 10,1 % - 478-tisíc - 29,2 %

Cieľová skupina 12-54 (rating/share v percentách): 1. Sám doma 3 (16,2/38,2), 2. Van Helsing (13,8/37,1), 3. Fantastická štvorka (12,5/36,8), 4. Piráti Karibiku: Truhlica mŕtveho muža (12,5/36,2), 5. Eurotrip (12,2/35,2), 6. Lovci pokladov (11,8/36,0), 7. Ladies Night Out Collection (11,7/41,5), 8. James Bond: Casino Royale (11,6/32,9), 9. Kuriér 2 (11,6/41,4), 10. Späť v hre (11,5/33,2)

 

Joj Plus

názov – vysielanie – rating – počet divákov – share 12+
1. Malý unavený Joe - pondelok 16. november, 19:58 - 3,0 % - 142-tisíc - 7,3 %
2. Copak je to za vojáka - nedeľa 22. február, 20:03 - 2,7 % - 123-tisíc - 6,2 %
3. Dvaja machri medzi nebom a peklom - štvrtok 17. september, 19:58 - 2,3 % - 110-tisíc - 5,6 %
4. Banánový Joe - štvrtok 10. december, 20:20 - 2,3 % - 109-tisíc - 5,5 %
5. Dvaja policajti - nedeľa 22. november, 16:56 - 2,3 % - 109-tisíc - 6,4 %
6. Kto nájde priateľa, nájde poklad - štvrtok 15. október, 19:59 - 2,2 % - 104-tisíc - 5,1 %
7. Policajt v Afrike - štvrtok 19. november, 19:58 - 2,0 % - 95-tisíc - 4,7 %
8. Choď na to! - nedeľa 25. október, 17:04 - 2,0 % - 95-tisíc - 6,2 %
9. Policajt drábom - štvrtok 5. november, 19:59 - 1,9 % - 92-tisíc - 4,5 %
10. Superpolicajti z Miami - štvrtok 8. október, 19:58 - 1,9 % - 88-tisíc - 4,5 %

Cieľová skupina 12-54 (rating/share v percentách): 1. Copak je to za vojáka (2,4/6,7), 2. Dvaja machri medzi nebom a peklom (2,0/5,9), 3. Malý unavený Joe (1,9/5,6), 4. Kto nájde priateľa, nájde poklad (1,7/4,8), 5. Ten svetr si nesvlíkej (1,7/4,3), 6. Zrelé víno (1,7/6,7), 7. Banánový Joe (1,6/4,6), 8. Dvaja policajti (1,5/5,0), 9. V mene lásky (1,5/4,3), 10. Rodná zem (1,4/3,4)

Cieľová skupina 40+ (rating/share v percentách): 1. Malý unavený Joe (5,0/9,1), 2. Dvaja policajti (3,8/7,9), 3. Banánový Joe (3,6/6,4), 4. Kto nájde priateľa, nájde poklad (3,4/5,7), 5. Policajt v Afrike (3,2/5,6), 6. Copak je to za vojáka (3,2/5,8), 7. Dvaja machri medzi nebom a peklom (3,2/5,7), 8. Rodná zem (3,1/5,2), 9. Choď na to! (3,1/7,0), 10. Superpolicajti z Miami (3,0/5,4)

 

Jednotka

názov – vysielanie – žáner – rating – počet divákov – share 12+
1. Cez palubu - nedeľa 15. marec, 20:15 - komédia - 11,0 % - 505-tisíc - 26,3 %
2. Pretty Woman - pondelok 5. január, 20:03 - komédia - 10,5 % - 483-tisíc - 24,1 %
3. Rok do svadby - pondelok 12. október, 20:15 - romantický - 10,5 % - 493-tisíc - 23,6 %
4. Krása všedných dní - pondelok 30. marec, 20:15 - dráma - 10,2 % - 470-tisíc - 24,8 %
5. Danielle Steelová: Príď láska k nám - pondelok 10. august, 20:15 - romantický - 10,1 % - 477-tisíc - 30,8 %
6. Danielle Steelová: Kaleidoskop - pondelok 3. august, 20:15 - romantický - 9,8 % - 464-tisíc - 30,2 %
7. Život s Helenou - utorok 6. január, 20:04 - romantický - 9,8 % - 451-tisíc - 22,3 %
8. Utkaná láska - pondelok 19. január, 20:15 - romantický - 9,6 % - 439-tisíc - 24,5 %
9. Danielle Steelová: Ocko - pondelok 20. júl, 20:15 - romantický - 9,5 % - 448-tisíc - 27,9 %
10. Lovci pokladov - nedeľa 19. apríl, 20:15 - dobrodružný - 9,5 % - 448-tisíc -22,5 %

 

Dvojka

názov – vysielanie – žáner – rating – počet divákov – share 12+
1. Bičianka z doliny - štvrtok 8. január, 20:00 - dráma - 5,0 % - 231-tisíc - 11,9 %
2. Čenkovej deti - nedeľa 8. november, 17:19 - dráma - 4,0 % - 189-tisíc - 11,1 %
3. Tisícročná včela* - piatok 2. január, 19:58 - dráma - 4,0 % - 181-tisíc - 9,2 %
4. Kamenný chodníček - pondelok 13. apríl, 18:23 - veselohra - 3,8 % - 179-tisíc - 12,5 %
5. Zuzanka Hraškovie - nedeľa 15. marec, 12:55 - dráma - 3,8 % - 173-tisíc - 14,5 %
6. Zločin a pokánie - sobota 3. január, 16:57 - dráma - 3,6 % - 166-tisíc - 12,0 %
7. Nepokojná láska* - nedeľa 19. júl, 16:07 - dráma - 3,6 % - 168-tisíc - 18,3 %
8. Ľudská láska - nedeľa 29. marec - 13:10 - rozprávka - 3,3 % - 152-tisíc - 12,5 %
9. Ja milujem, ty miluješ - nedeľa 2. august, 20:04 - tragikomédia - 2,8 % - 134-tisíc - 8,3 %
10. Zlatý hlas - pondelok 13. apríl, 11:49 - rozprávka - 2,8 % - 133-tisíc - 15,4 %
* v prípade filmovej minisérie uvedený najlepší diel