Najlepšie to dokumentuje počet filmov natočených ženami, o ktorých sa tento rok v médiách písalo a hovorilo. Viaceré z nich navyše výrazne miešajú aj karty v koncoročných bilanciách kritikov, čím ašpirujú na významné filmové ocenenia. Po prvýkrát v 91-ročnej histórii amerických filmových cien Oscar sa dokonca môže stať, že v kategórii najlepšia réžia budú nominované dve ženy naraz: Greta Gerwig a Dee Ress. A každá navyše inej farby pleti.
Vysoké rozpočty
Tento rok bol výnimočný aj tým, že druhý komerčne najúspešnejší film roka (v USA) Wonder Woman, ktorý len v Spojených štátoch zarobil cez 412 miliónov dolárov, natočila žena. Film podľa komiksu o superhrdinke, ktorý režírovala Patty Jenkins, navyše dobre prijali aj kritici. Náklady na jeho výrobu dosiahli „len“ 149 miliónov dolárov. Do konca roka pravdepodobne vytlačí Wonder Woman z druhého miesta rebríčka najnovší diel ságy Star Wars: Poslední Jediovia.
Wonder Woman Zdroj: Continental Film
Rozpočet 34 miliónov dolárov odkleplo štúdio režisérke Kathryn Bigelov, jedinej držiteľke Oscara za réžiu za film Smrť čaká všade (The Hurt Locker). Jej aktuálny film Detroit hovorí o rasových nepokojoch z roku 1967 v tomto priemyselnom meste na severovýchode Spojených štátov.
Herečka a režisérka Angelina Jolie natočila za 24 miliónov dolárov kambodžskú drámu podľa skutočnej udalosti Najprv zabili môjho otca (First they killed my father) o genocíde národa pod taktovkou Červených Khmérov. Historickou fikciou je film Úkryt v zoo (The Zookeeper's wife) o záchrane Židov vo varšavskej zoologickej záhrade, ktorý režírovala Niki Caro a stál 20 miliónov dolárov.
Najprv zabili môjho otca Zdroj: Netflix
Miláčik kritikov aj brandže
Najvyšším počtom cien udeľovaných rôznymi americkými asociáciami kritikov sa spomedzi filmov natočených ženami môže zatiaľ pochváliť snímka Lienka (Lady Bird), režisérsky debut herečky Grety Gerwig. Sčasti autobiografická komédia je o vzťahu rodičov a detí a o dospievaní v hlavnom kalifornskom meste Sacramento. Snímka s rozpočtom desať miliónov dolárov dosiaľ zarobila už vyše 26 miliónov, pričom jej púť po amerických kinosálach sa ešte neskončila a výraznejšie môže bodovať aj po vyhlásení nominácií na Oscara v januári.
Lienka Zdroj: Scott Rudin Ent.
Vysoké hodnotenia kritikov získala tento rok aj černošská dráma Mudbound od Dee Rees, ktorú ocenili ako najlepšiu tohtoročnú réžiu online kritici z New Yorku. Film vznikol podľa rovnomenného románu Hillary Jordan a hovorí o dvoch mladých veteránoch 2. svetovej vojny, ktorí sa vrátia do rodného Mississippi, kde jeden z nich čelí rasizmu a druhý posttraumatickej stresovej poruche.
Mudbound Zdroj: Art Image Entertainment
Ďalšia afroamerická režisérka Margaret Betts vo svojom filme Noviciát (Novitiate), ktorý sa odohráva v šesťdesiatych rokoch minulého storočia, zase sleduje vnútorný boj mladej mníšky s otázkami viery, meniacej sa cirkvi, ako aj vlastnej sexuality.
V súvislosti s filmovými cenami sa často spomínajú aj snímky Súboj pohlaví (Battle of the Sexes) a Oklamaný (The Beguiled). Prvý z nich natočila manželská režisérska dvojica Valerie Faris a Jonathan Dayton, ktorá stála pred jedenástimi rokmi za úspešným filmom Malá Miss Sunshine (Little Miss Sunshine). Ich aktuálny film je rekonštrukciou slávneho tenisového duelu z roku 1973 medzi Billie Jean Kingovou a Bobbym Riggsom.
Pod filmom Oklamaný, ktorý sa odohráva počas Americkej občianskej vojny v dievčenskej škole, je podpísaná známa režisérka a scenáristka Sofia Coppola. Film stál 11 miliónov dolárov, ktoré si na seba už aj zarobil, a to len v Spojených štátoch.
Muzikálová komédia Pitch Perfect 3, ktorá sa dočkala už tretieho dielu, a ktorú režírovala režisérka a herečka Elizabeth Banks, zase stála 45 miliónov dolárov.
Oklamaný Zdroj: CinemArt
Ženy točia aj v Európe
Dôkazom toho, že rok 2017 prial aj režisérkam na starom kontinente, je bez debaty maďarský víťaz medzinárodného filmového festivalu v Berlíne O tele a duši (Testről és lélekről), v ktorom hrá hlavnú ženskú úlohu herečka slovenského pôvodu Alexandra Borbély. Ide o ľudský príbeh zbližovania sa dvoch stratených duší, ktorý citlivo natočila maďarská režisérka Ildikó Enyedi.
O tele a duši Zdroj: Film Europe
S menšou účasťou slovenských producentov vznikol aj ostatný film veteránky európskej kinematografie, Poľky Agnieszky Holland. Cez kosti mŕtvych (Pokot) je mysteriózny, trochu feministický príbeh z hôr, v ktorých dochádza k záhadným vraždám, ktoré akoby spáchali zvieratá.
Výrazné režisérske výpovede priniesol tento rok aj slovenský film. Mariana Čengel-Solčanská režírovala Únos, film inšpirovaný únosom syna exprezidenta Michala Kováča a Tereza Nvotová pripravila pre kiná film Špina, ktorý rozprúdil debatu na tému znásilnenia.
Režisérka Marta Ferencová je podpísaná pod najúspešnejší slovenský film tohto roka a tretí najúspešnejší slovenský film celej éry našej samostatnosti Všetko alebo nič. Romantickú komédiu videlo len v našich kinách 337-tisíc ľudí.
O ďalších slovenských režisérkach, najmä dokumentárnych filmov, ani nehovoriac.
Únos Zdroj: Continental Film
Írka Nora Twomey natočila vlani animovaný film Živiteľ rodiny (The Breadwinner) o tvrdohlavom dievčati z Afganistanu, ktoré sa vydáva za chlapca, aby sa mohlo postarať o svoju rodinu. Spolurežisérkou filmu S láskou Vincent (Loving Vincent), ktorý prostredníctvom maľovaných obrazov rekonštruuje život a smrť Vincenta van Gogha, je poľská režisérka Dorota Kobiela. Oba filmy získali nomináciu na cenu Zlatý glóbus v kategórii animovaných filmov.
Aby sme nevynechali ani Spojené kráľovstvo, to reprezentovali tento rok v kinách aj filmy ostrieľaných režisérok Sally Potter Večierok (The Party) a Lynne Ramsey Nikdy si tu nebol (You Were Never Really Here), ktoré si odniesli aj ceny z medzinárodných filmových festivalov v Berlíne a Cannes. Veľmi dobré prijatie kritikmi mala aj írsko-kanadská biografická dráma Maudie o insitnej maliarke Maudie Lewis, ktorú fenomenálne stvárnila Sally Hawkins a zrežírovala Aisling Walsch.
Výpočet tohtoročných filmov, pod ktoré sa podpísali ženy režisérky, nie je týmto sumárom zďaleka definitívny. Dosť dobre však poukazuje na to, že vnímanie a postavenie žien v tejto kedysi výsostne mužskej profesii sa radikálne mení.