V Barrandove má pod palcom nielen program, ale aj výrobu relácie Exploziv, ktorú pre televíziu dodáva Borovského firma FBC Media. V rozhovore pre Mediálne.sk hovorí, prečo v tom nevidí stret záujmov, ale aj či by chcel riadiť RTVS alebo urobiť vlastnú televíziu.
Na Barrandove ste najnovšie nielen programovým riaditeľom, ale aj dodávateľom programu. Nevidíte v tom konflikt?
Nie, Barrandov patrí pod súkromnú spoločnosť, ktorá si sama definuje podobu zmluvných vzťahov. Navyše od samého začiatku našej spolupráce fungujem na Barrandove ako firma. Zároveň je vylúčené, aby som robil niečo v štýle, toto sú „moje“ relácie a toto niekoho iného. Mňa zaujíma celok ako taký, pretože ak ten bude fungovať, uspeje televízia a to je podstatné. Čiže ak by naša nejaká relácia nefungovala, tak poletí ako hociktorá iná. Budem prvý, ktorý ju bude chcieť zostreliť.
Hovoríme konkrétne o dennom spravodajskom formáte Exploziv, ktorý začal Barrandov vysielať nedávno. Ak vyrábate reláciu a zároveň rozhodujete, či sa vôbec bude vysielať, zrejme sa to dá poňať ako stret záujmov.
O tom, či sa nejaký program vysiela, však nerozhodujem sám, to je podstatný rozdiel. Zoberte si modelovú situáciu – prídem na Barrandov v apríli a čo mám urobiť, zatvorím firmu? Potom o tri mesiace sa niečo stane a ja poviem čo? Super, teraz si tú firmu otvorím nanovo? Po odchode z Jojky bola a je pre mňa dôležitá miera voľnosti. Keď odídem z Prahy v stredu v noci, mám dôležitý priestor, že sa môžem venovať ďalším veciam. Mám zachovaný odstup, lebo tam nie som zavretý šesť dní v týždni po 15 hodín ako v Jojke. Tento priestor vám umožní sa na veci pozerať inak a tento model funguje.
Ešte inak – ak máte v programovej štruktúre vlastnú reláciu, logicky na ňu máte inú optiku. Prípadne ju môžete zaradiť do slotu, kde má predpoklad uspieť...
Tak to by som podľa tejto optiky nešiel do času, kde vysiela Prima a ČT svoje spravodajské relácie a denný seriál Novy ide do svojej druhej časti. Vedenie stanice povedalo – dobre, poďme to urobiť, skúsme spravodajskú reláciu, ktorú vieme urobiť inak a s menším rozpočtom.
V súvislosti s Explozivom sa na internete objavila zmluva, v ktorej ponúka vaša firma FBC Media tvorcom 70 eur za poslanie hotovej reportáže a 30 eur za videomateriál ako podklad na spracovanie príspevku. Nie sú to smiešne sumy, ak si zoberieme, že na reportážach robí redaktor, kameraman, strihač a že tá práca nejaký čas zaberie?
Zmluva je naša interná záležitosť a nie celkom rozumiem pripomienke, či je nejaká suma dostatočná alebo nie. My sme nikoho do spolupráce nenútili, firmy alebo jednotlivci, ktoré vyrábajú, môžu povedať – nechceme vaše peniaze, nechceme spolupracovať. Potom sú spoločnosti, ktoré povedali – dobre, ja aj tak niečo vyrábam, tak do toho idem. Zavolajú, povedia, čo natočili, spýtajú sa, či chceme niečo také a my povieme chceme – nechceme. Ak to vezmeme, zaradíme to do vysielania a autorom odchádzajú peniaze na druhý deň po odvysielaní. Ale opakujem, nikoho nenútim, aby pre nás dodával reportáže a už vôbec nie, aby si vytváral vlastný štáb, kupoval techniku, strižne. Tiež vás nikto nenúti, aby ste si kúpili Rolls-Royce za 450-tisíc eur.
Získate hotovú reportáž za 70 eur. Predpokladám, že Barrandov vám za ňu zaplatí viac, ako stála vás.
Vždy, keď podnikáte, chcete mať primeranú mieru zisku. Predpokladám, že aj váš vydavateľ pracuje s touto matematikou. Nejdeme šetriť na contente, to by sme išli sami proti sebe.
Český trh je zaujímavejší
FBC Media dodáva podobnú reláciu Víkend pre RTVS. Tam fungujete s vlastným tímom ľudí, ktorí vyrábajú?
Robia na tom naši a oslovení ľudia. Ťažko sa však porovnáva denná a týždenná relácia. V dennej sa stane aktualita a večer o nej vysielate minútu dvadsať. V týždenníku pripravujete reportáž, riešite to dlhšie obdobie, zháňate respondentov, natočíte to a reálne sa s tým v strižni nejakú dobu hráte. To sú iné parametre výroby.
Koľko ľudí pracuje na Víkende?
Máte tam redaktorov, kameramanov, strihačov, postprodukciu, to dáva do desať ľudí.
Máte vlastnú techniku?
Veci si outsourcujeme, nebudem blázon, ktorý príde a nakúpi techniku za 150 miliónov. Potom jedného dňa, ak tá relácia nebude, si tam čo - sadnem a budem si spievať?
RTVS vám platí za jednu časť 26-minútového magazínu 8 400 eur. Je to podľa vás primeraná suma?
Musíte si dať dole DPH. Na to sa môžete pozerať rôznymi spôsobmi, ja som videl rozličné relácie, ktoré stáli rovnako, a tiež neviem povedať, či to bolo OK alebo nie, ale ani nie je moja úloha to posudzovať.
Ako mimochodom hodnotíte verejnoprávnu televíziu so súčasným manažmentom?
Že to robia presne tak, ako to majú robiť. Viete, kritizovať sa dá všetko a to je aj také slovenské. Nespochybniteľný fakt je ten, že televízia má výsledky a to je podstatné.
Vás by nelákalo šéfovať RTVS?
Odpoveď platná pre rok 2015 je, že nie. Úprimne, nateraz je český televízny trh zaujímavejší.
Ak sa vrátime k Barrandovu - ako sa zrodila táto ponuka? Váhali ste, či do toho ísť?
Niekedy v apríli prišiel telefonát, či si viem predstaviť, že by som na Barrandove pomohol s programom. Išiel som na stretnutie, porozprávali sme sa, aké sú ich očakávania. Tým, že som mal ešte svoje aktivity, hovorili sme aj o tom, ako to skĺbiť. Dohodli sme sa, že tam budem tri dni v týždni a popritom si riešiť ďalej svoje veci. Plus sme si povedali, že si dáme nejaké obdobie, kedy obe strany zistia, na čom sú – či ja budem spokojný s tým, ako tam môžem fungovať a či to bude aj naopak. Tým, že to celé sadlo, som tam doteraz.
Zdroj: Milan David
Nastavil pre vás Barrandov konkrétne ciele, napríklad, čo sa týka sledovanosti?
Samozrejme, hlavný cieľ je zvýšiť sledovanosť, čo sa nám v podstate kontinuálne darilo od apríla až do konca leta. Rástli sme zakaždým o nejaké drobné, čo je milé, ale dôležité bude, čo sa udeje v sezóne, keď sa menšie stanice trochu schladia a veľké nabehnú so svojimi veľkými reláciami a šoukami. Napriek tomu si myslím, že Barrandov je teraz na jeseň vystavaný silnejšie ako pred rokom. Čiže predpokladám, že pokles tam bude, ale postupne by sme mali naberať ďalších divákov.
Barrandov nemá veľkolepé plány, ale chceme ho posunúť vyššie
Trh je v Česku relatívne stabilný so silnou trojkou Nova, ČT1, Prima. Má Barrandov potenciál dotiahnuť sa na tieto stanice?
Sú dni, keď si Barrandov v pohode ukrojí šesť – sedem percent a Prima sa hýbe okolo desiatich. Väčšiu stanicu drží hlavne spravodajská hodina, to je aj kľúčový slot, ktorý treba budovať. Dá sa v ňom však ponúkať alternatívu. Sú to aj prípady zo Slovenska, Krimi je žiarivý príklad, je to relácia, ktorá vstupovala do vyselania s päťpercentným podielom na trhu. Barrandov nemá nejaké veľkolepé plány, že by chcel dokonca roka preskočiť Primu či niečo podobné, o tom to nie je. Bavíme sa, že skupina vykazuje kumalatívne nejakú sledovanosť, s ktorou sa dá pracovať. Odstup, povedze od kumulatívnych čísel Primy, tam je, ale nevravím, že sa to nedá zmeniť. Snaha je posunúť skupinu Barrandov o niekoľko bodov oproti súčasnému výkonu.
Na hlavný kanál ste priniesli viacero noviniek – intuitívne alebo ste situáciu na trhu analyzovali dlhšie?
Vždy je to intuitívne, focus vám ťažko povie, že máte vysielať súdnu šou. Prvé, čo sme dali do programu bez focusu, bola práve Sudkyňa Barbara a tá postupne naberala divákov. Dnes je to veľmi slušný pilier sledovanosti v tom čase, keď sa vysiela. Takto sa bude ponuka nových programov roztvárať ďalej, no nechceme sekať veci, ktoré na Barrandove fungujú. Postupne doplníme nové programy a existujúce relácie vylepšíme, to je presne prípad správ, ktoré dostali nový vizuál, hudobný set, majú trochu inú dramatargiu a už vyzerajú dospelejšie.
Sudkyňa Barbara je obdoba Súdnej siene, Nikdo není perfektní je zas česká verzia Nikto nie je dokonalý z RTVS. To sú staršie formáty, ktoré u nás majú dlhoročnú históriu a zároveň najlepšie časy za sebou. Prečo sa teraz hodia na český trh? Nájdu si diváka?
Áno, sú to programy, ktoré viete na daný trh lokalizovať. Aj Farma vyzerá u nás inak ako napríklad v Slovinsku. Reláciu sa snažíte prispôsobiť naturelu divákov danej krajiny. Sudkyňa Barbara aj Nikdo není perfektní si v tejto podobe našli svoju cieľovku.
K Nikto nie je dokonalý má Barrandov licenciu od Olivera Andrásyho, no čo ostatné veci? Sudkyňa Barbara existovala aj v Nemecku, Svokru priniesla Markíza. Barrandov štartuje aj ďalšiu novinku Taxi, taxi, taxi, čo je zas obdoba Taxíka na RTVS, pôvodne formát britskej ITV. Máte tieto relácie licenčne ošetrené?
Pri každom jednom programe sa nájde inšpirácia vo svete, platí to pre reality šou, scripted formát, a tak ďalej. Vieme sa baviť o programoch, ktoré sme chceli licenčne zakúpiť, no nepodarilo sa to. Vždy hľadáte tú najlepšiu cestu pre vás, ako daný program dostať na obrazovku.
Má Barrandov perspektívne priestor, aby priniesol nákladnejšie projekty, prípadne veľké mainstreamové šou?
Televízia rozmýšľa trochu inak, navyše si nemyslím, že program typu Česko Slovensko má talent by niečo radikálne priniesol pre Barrandov. Snažíme sa to vyvážiť tak, aby televízia ponúkala nové, cyklické programy a zároveň to pre ňu nebolo veľmi zaťažujúce. Ak budeme mať niečo drahšie na jeseň, tak je to komediálny seriál, ktorého nakrúcanie teraz finišuje pri Prahe. Ten by mal ísť do vysielania od októbra.
Komunikujete priamo s majiteľom televízie Jaromírom Soukupom?
Samozrejme, pravidelne každý týždeň.
Hovoríte spolu aj o multikanálovej stratégii? Zapájate sa aj do týchto debát nad rámec programu?
Stratégia nových kanálov bola pripravená ešte predtým, ako som do Barrandova prišiel. Spúšťanie staníc bol rozbehnutý vlak, do ktorého som len nasadol. Dealy či šírenie boli dohodnuté, takže v tomto procese som nefiguroval. Môžem nateraz ovplyvňovať skladbu programu na vzniknutých staniciach.
Okrem práce pre Barrandov sa podieľate aj na projekte HN televízie vo vydavateľstve Mafra. Čo zahŕňa spolupráca?
Robil som koncept HN TV z hľadiska obsahu, dohadovali sme, aké typy rubrík budú na obraze, ktorí ľudia sa vo vysielaní objavia. Hľadáme témy, navrhujeme hostí. Stretávame sa každý týždeň a prejdeme si, čo by sa v danom mesiaci mohlo dostať na obrazovku. Sú to konzultačné veci, bavíme sa s tímom, ktorý na tom robí, čo je zaujímavé, aké majú návrhy, s čím vieme pomôcť my.
Vlastná televízia? Nikdy nehovor nikdy
V minulosti ste povedali, že svoju firmu ste si založili aj pre ďalšie mediálne projekty, ktoré chystáte...
Jasné, to je kvôli viacerým projektom.
O čo pôjde?
Viete, to je ten problém. Ja sa vlastne dostávam do situácie, že vysvetľujem, čo robím. Príde mi to scestné hovoriť, čím sa zaoberám a prečo to tak robím. Mohol som urobiť tradičný slovenský postup, že by som firmu napísal na sestru mojej mamy a mal by som svätý pokoj. Nevznikli by otázky, prečo sedím na Barrandove, dodávam programy a či robím toto alebo ono.
Náražame na to, či pripravujete aktuálne niečo na Slovensku. Neuvažujete napríklad o vlastnej televízii?
Chystám viacero vecí, ale po týchto skúsenostiach sa zariadim inak.
Čiže chystáte alebo nechystáte televíznu stanicu?
Nikdy nehovor nikdy.
Zdroj: Milan David
Vidíte u nás priestor na to, aby sa tu uživila ďalšia televízia? Možno podobná Barrandovu.
Pokiaľ by bola v rovine nákladov, ako to dokázal Barrandov, tak určite áno.
Sledujete televízne dianie u nás rovnako intezívne alebo oveľa menej ako predtým?
Mám prehľad o sledovanosti, ale neviem, akú odpoveď presne očakávate.
Prekvapilo vás niečo z toho, s čím idú do jesene slovenské televízie?
Markíza pripravila veľmi slušnú jeseň a zjavne ide naháňať ratingy v čase, kedy je to aj naozaj potrebné, čo je rozdiel oproti rokom predtým. Pri RTVS sa mi páči, že sa na jeseň postupne púšťa aj do riešenia ďalších slotov v programe a viac profiluje Dvojku. A k Joj sa nechcem vyjadrovať.
Horší produkt v slote vám diváci zrátajú
Doteraz ste sa konkrétnejšie nevyjadrili ani k okolnostiam odchodu z Joj. Prečo?
Keby som mal povedať pravdu, ako to celé bolo, tak tu spustíme nekonečný kolotoč – čo, kde, kto. A to nechcem. Jednoducho, mal som už niektorých ľudí plné zuby. Ale už je to dávno za mnou a nikoho to ani nezaujíma.
Markíza začala so šiestou Farmou, štvrtou federálnou Superstar, Joj spustila piaty Talent, vrátila Farmár hľadá ženu vo štvrtej sérii, ktorý ide navyše priamo proti Farme, čiže televízie opäť bojujú o toho istého diváka. Vy by ste to tiež robili naďalej takto, prípadne skúšali by ste nové veci?
Asi sa tomu nie vždy vyhnete. A bude aj siedma Farma a šiesty Talent. Čo sa týka doťahovania, to je bežné. Otázka je, či to s odstupom nejakých rokov má ďalej zmysel. Podľa čísel vidno, že skôr nemá. Nemôžete postaviť slabší produkt proti Farme, ktorá chodí každý rok na jeseň s dobrými ratingami. O šiestej príde Kukučka a bude vymaľované.
Ani vy ste si slotom o 18:00 nedokázali poradiť – skúšali ste Klan, Ochrancov, Súdnu sieň – vždy mala navrch Markíza. Je to aj o návyku divákov?
Z hľadiska lídra áno, to vidno aj v Česku. Ľudia sú viac zvedaví, čo prinesia najsledovanejšia televízia. Ak navyše vysielate horší produkt, diváci vám to zrátajú. My sme v čase, keď sa rozbiehali Chlapi neplačú, v podstate s Markízou búšili do seba non-stop. Počas leta Markíza neváhala, vytiahla milión eur a dala Farmu. Zároveň nový seriál na podvečer. Úplným víťazom ale nebola ani Markíza, ratingy síce mala, ale stačilo sa pozrieť na jej hospodárenie, koľko to stálo. Nezmeníte však skutočnosť, že jednotka a dvojka si nič nedarujú.
Keď ste z Joj odišli, televízia komunikovala, že sa vzdá niektorých „kontroverzných“ relácií, ktoré sa vysielali počas vášho šéfovania. Napríklad po farmároch, hoci v romantickej verzii, ale siahla opäť.
Ešte keď som bol v Jojke, boli tam rôzni ľudia, ktorí tvrdili všeličo, napríklad že už nemá zmysel robiť šouky s Fremantlom či romantický seriál a tak rôzne. Po roku máte vo vysielaní romantický seriál, vraj romantického Farmára, prípadne nahých ľudí, ktorí tam behajú naostro. No čo vám mám k tomu povedať?