Dr. Ema má ambíciu osloviť svoju cieľovku – tridsiatničky až päťdesiatničky v mestách. Priama konkurencia: Farma na Markíze. Už prvým problémom Dr. Emy je tak nasadenie, bojovať so stále fungujúcou licencovanou reality šou, navyše pred jej piatkovým duelom je výzva. Vo Farme navyše nájdu diváci veľa z toho, čím sa ich snaží získať dramatický seriál Joj - vzťahové zápletky „skutočných ľudí“ a navyše aj aký-taký humor, plus prvok napätia. Ten je zároveň tým hlavným, čo seriálovej novinke chýba.
Sila Farmy a týždenné čakanie
Dr. Emu mohla Joj otestovať v sobotu v hlavnom vysielacom čase – tam ženské diváčky oslovuje síce Pošta pre teba na Jednotke, väčšina z nich je však vo veku 55+. Postaviť víkendový seriál proti romantike/komédii na Markíze by minimálne za pokus stálo.
Inou otázkou je, či ešte slovenskí diváci dokážu prijať seriál s týždennou periodicitou. V Amerike sa síce najúspešnejšie seriály vysielajú takto bežne, v prípade všetkých úspešných titulov ale bodujú buď nevynechateľnou zábavou, alebo napätím, ktoré fanúšikov sedem dní núti obhrýzať si nechty a hádať, ako bude dej pokračovať. Slováci si navykli na Búrlivé víno, Panelák či Chlapi neplačú, ktoré im ich obľúbené postavy predsúvajú štyri-päťkrát do týždňa a tak sa mnohí naučili tráviť s nimi čas.
Dobrí herci v príjemnom prostredí
Po obsahovej stránke má Dr. Ema pozitíva aj niekoľko negatív. Vydarené je herecké obsadenie, kde rola Eminej mamy sadla ako uliata Zuzane Kronerovej. Dobre sa polohy nekonfliktnej, rozvážnej psychologičky Emy zhostila aj Soňa Norisová. Natáliu Germániovú, ktorá je Eminou dcérou a avizovanou treťou hlavnou postavou, zatiaľ diváci videli len v počítačovom videorozhovore.
Zdroj: TV Joj
Osviežením v deji sú momentky, keď Dr. Ema píše články do časopisu, kde pravidelne prispieva. Vidno, že sa v nich zamýšľa aj nad vlastným životom. To, o čom píše, pri zábere na Emu rozpráva jej postava ako voice-over.
Celkom vydareným prvkom sú aj retrospektívne odbočky, ktorými sa znázorňuje a dopĺňa príbeh riešený terapeuticky v tej-ktorej časti. Flashbacky sú odlíšené farebnou štylizáciou obrazu – modrošedým filtrom aj odlišnou technikou snímania s „voľnejšou“ kamerou.
Po technickej stránke celkovo seriál znesie prísne kritéria, hoci dynamika záberov nemôže nahradiť často chýbajúcu dynamiku deja. Atraktívne prostredie veľkého bytu (v ktorom sa nakrúcal aj seriál Deň a noc) však dotvára príjemnú atmosféru.
Postavy v ňom žijú mestským spôsobom. Zasadenie v Bratislave potvrdzujú aj občasné prestrihy do prostredia mesta, kde tvorcovia použili obrázky zo slovenskej metropoly. Tie sú zároveň jedným z mála výletov do exteriéru. Doktorka Ema zatiaľ dve časti strávila najmä doma, raz bola v kaviarni. Je to však pochopiteľné, keďže ťažisko seriálu je v riešení vzťahových otázok v poradni. Do exteriérov sa herci častejšie dostávajú pri flashbackoch.
Obohrané problémy s rýchlym riešením
Seriál vsádza na vzťahové kontroverzie a partnerské nezhody, ktoré sú inšpirované skôr tradičnými krízami dvojíc než inovatívnymi problémami, ktorých riešenie by vyžadovalo komplikovanejší dej. Konflikty sú zobrazené skratkovito, keďže sa v každej epizóde rieši jeden, ktorý sa aj uzavrie. Aj preto sú príbehy oproti realite pritiahnuté za vlasy, aby konflikt a jeho riešenie patrične vyniklo. O protivnej svokre, ktorá chce vyhnať neobľúbenú nevestu od milovaného synáčika, či o substitúcii nenarodeného potomka domácim miláčikom určite diváci prvý raz nepočuli v Dr. Eme.
Zdroj: TV Joj
Podobne ako v seriáli HBO Terapia aj v Dr. Eme majú rozhovory v poradni väčšinový priestor v deji, v tomto prípade však nie sú zďaleka natoľko vťahujúce. Môže za to nepochybne aj spomínaná skratkovitosť, v Terapii sa problémy každého klienta riešili v deviatich častiach.
Dr. Ema tak nemá šancu zahrnúť problémy pacientov s viacerými linkami či zakorenené v rôznych súvislostiach, prípadne s nepriamymi prejavmi a postupným odhaľovaním faktov. Rovnako nie je možný väčší vývoj problému, ten Dr. Ema na konci vyrieši, vo fabule s klasickou krízou uprostred, ktorá sa naoko javí ako vyriešenie problému.
Konflikty sú tak priamo pomenované a jasne načrtnuté, čo môže byť aj cesta, ako nezaťažiť večerným posedením u psychologičky diváka až príliš.
Mame je vždy po ruke a všetko sama zažila
Jednotlivé epizódy boli zatiaľ vystavené podľa rovnakej schémy – po rannom rozhovore Emy s mamou nasleduje riešenie klientskeho problému, ktorý sa snaží Ema vždy poňať racionálne a odborne. Do deja zakaždým zasiahne aj Hela, Emina mama, ktorá naopak na problémy hľadí na základe svojich skúseností a „sedliackym“ rozumom.
Jej zapojenie do príbehu je zakaždým pomerne silené – na to, aby sa s klientmi stretla, musela v prvej časti prehnane dlho oprašovať poličky v predsieni pred poradňou, inokedy sa zas museli ísť postavy vyplakať mimo miestnosti či utekať zapiť lieky, aby sa s Helou „náhodne“ stretli a tá dostala priestor na svoje „neodborné“ rady.
Zdroj: TV Joj
Emina mama si problémy klientov dokáže zakaždým vysvetliť paralelami z vlastného života, čo pôsobí trochu prvoplánovo. Hela spomína na to, ako si kúpila tiež psa, keď sa rozišla s Otom. Na konci manželstva s Milanom zas mala nádchu a upchaté dutiny. Tvrdí, že to prešlo samo, keď sa rozviedli – aj klientka v druhej časti mala psychosomaticky podmienený vysoký tlak pre ťažké spolunažívanie so svokrou.
Keď psychológ potrebuje psychológa
Prvkom, ktorý uzavreté diely seriálu spája, je Emin osobný život. Tá rieši vlastné problémy s partnerom, ktorý ju podviedol a priznal sa k tomu. Tomášovo priznanie bolo dosiaľ zrejme najdramatickejšou scénou, keď svoju neveru Eme oznámil z ničoho nič holou vetou. Psychologička reagovala dlhým mlčaním, tvorcovia titulkami po prvej časti.
Práve Emino riešenie vlastných problémov je zrejme najatraktívnejšou súčasťou deja – je prirodzene zaujímavé sledovať, ako vzťahové problémy vo vlastnom živote rieši odborníčka na vzťahy. Ako vyplýva z ukážky ďalšej časti, vlastného psychológa má aj Ema (v podaní herca Pavla Višňovského). V Terapii to bolo v opačnom garde – hlavného hrdinu Marka Rodena „liečila“ Kamila Magálová.
To, čo Dr. Eme chýba najviac, je určite spomínaná dramatickosť. Ani linka s podvádzajúcim manželom a ani riešenie vzťahových kríz vždy nových klientov nie sú momenty, po ktorých si divák nutne povie, že o týždeň si musí seriál pozrieť opäť. Ak seriál neslúži pre niekoho ako poradňa pre riešenie vlastných podobných problémov v reálnom živote.
Dr. Ema vie telefonovať cez videoprehrávač
Z detailov, ktoré ešte zaujali, vyzdvihnime pracovný odev Emy – pestrú modro-červenú blúzku, ktorú si psychologička oblieka na sedenia v oboch dieloch. Zrejme jej prináša šťastie.
V prvej časti sa nedalo nevšimnúť si aj zadnú stranu časopisu Ella, do ktorého doktorka Ema prispieva odbornými článkami. Herečka ho čítala doširoka roztvorený, aby vynikla aj jeho zadná stránka. Inzerovalo na nej skutočné rádio Jemné. (vlastnícky nepriamo spojené s Joj).
Dr. Ema číta časopis Ella, v ktorom inzeruje rádio Jemné Zdroj: joj.sk
Technickým nedostatkom tvorcov bol rozhodne moment z prvej epizódy, keď Ema telefonovala cez Skype s dcérou v zahraničí. Priamo na notebooku bolo pri tom vidno, že v skutočnosti išlo o video pustené cez VLC player. Ak Joj cieli na mestského diváka v produktívnom veku, sotva môže očakávať, že si tento „detail“ nevšimne.
„Neurčujem diagnózu, hľadám podstatu ich problému, alebo sa snažím, aby na ňu prišli sami,“ pripomenula v prvom diele Ema náplň svojej práce mame. Na podstatu problému bude musieť prísť aj Joj. Zrejme pri tom nebude stačiť vyrobiť ešte kvalitnejší seriál než Dr. Ema, ktorá sa v televízii začala vyvíjať ešte za predchádzajúceho vedenia.
Nie vždy platí priamy vzťah medzi kvalitou a ratingami, čo sa potvrdilo neraz. Zaujímavé z tohto pohľadu bude sledovať, ako sa bude dariť seriálu Doktori na Markíza štartujúcemu ešte túto jeseň, ktorý má mať takisto týždennú periodicitu.
Miesto Joj pri súčasnom nastavení by však tak či onak mohlo byť skôr v alternatívnych zábavných programoch ako v dramatických seriáloch, kde si monopol ukoristila Markíza. Dobiehať dávno rozbehnutý vlak je ťažké, aj keď na vedľajšej koľaji vypravíte rýchlik. Čo, žiaľ, nie je prípad Dr. Emy.