Už len pár hodín a Slovensko

bude mať svoj prvý

verejnoprávny, viacmenej digitálny, širokouhlý,

kde-tu aj high-definition športový

kanál. Nadšenci olympiády s káblovým,

so satelitným či s IPTV príjmom televízneho signálu sa môžu tešiť na sedemnásť

dní nonstop vysielania športových

zápasov z komunistickej Číny.

Počas

nasledujúcich sedemnástich dní však musí športová redakcia už horlivo pracovať aj na poolympijskom programe.

A majitelia vysielacích práv na slovenské

športové ligy musia ešte horlivejšie

spracúvať manažment STV pri rokovaniach

o ich cene. Vďaka vyplatenej dotácii na športový kanál a reálnej vízii ďalších desiatok miliónov eur od ministerstva

kultúry športové zväzy nemusia mať obavy, že by v televízii nebolo čo vysávať.

Trhu sa neoplatí. Potrebujú diváci

na Slovensku vôbec lokálny športový

kanál? Na trhu sa dosiaľ takýto nezrodil a v ponuke káblových či satelitných

operátorov je dostatok zahraničných

staníc. Pravda, divácky dopyt

po športovom vysielaní existuje aj na slovenských TV kanáloch. Odhliadnuc

od takých perál ako medzinárodné futbalové alebo hokejové šampionáty, dokážu aj iné športy alebo domáce zápasy

prilákať zaujímavý počet divákov. Napríklad Formula 1 či tenisový Fed Cup boli pre Dvojku STV udalosti, ktoré pritiahli k obrazovkám vyše stotisíc ľudí a vyrobili nadpriemerné trhové podiely, ktoré sa, i keď len výnimočne, priblížili aj výsledkom prvého okruhu STV či TV Joj. Podobné publikum mávajú aj zápasy

domácej futbalovej ligy.

Súvisiaci text:
Líder z Trojky nebude

Životaschopnosť domácej športovej stanice znižuje niekoľko faktorov. Jedným

z najdôležitejších je otázka pokrytia.

Trojka STV bude pri svojom štarte pokrývať len okolo 60 percent domácností,

keďže v terestriálnom priestore, ktorý stále patrí k významným spôsobom

príjmu TV signálu, na nové projekty

nie je priestor. Nižšie pokrytie znamená

aj nižšiu dodávku ľudí, ktorí si pozrú reklamu, a teda o to menšie inzertné príjmy. Zanevrieť na ne môže Slovenská

televízia istená verejnými zdrojmi, nie však komerčný subjekt s nákladným športovým projektom.

Šancu na vznik nového TV kanála znižovali

do minulého roka aj prísne obmedzenia

krížového vlastníctva. Súčasní

súkromní vysielatelia do schválenia zákona o digitálnom vysielaní pred vyše

rokom nesmeli byť majetkovo previazaní

na žiadne iné celoplošné médium. Založenie tematického kanála je pre existujúcu televíziu výrazne výhodnejšia akcia ako vybudovanie nového projektu určeného pre obmedzenú cieľovú skupinu

na zelenej lúke.

Dojka Trojka

Najdôležitejší faktor, ktorý musel dosiaľ

odrádzať od investovania do slovenskej

športovej stanice, sú vysoké náklady na výrobu záznamov. Ak by sa nová športová televízia chcela zamerať výlučne na zahraničné akvizičné športy,

nemala by žiadnu konkurenčnú výhodu

oproti iným tematickým kanálom. V ponuke väčšiny domácich televíznych operátorov sú stanice ako Eurosport či Galaxie, ktoré majú českých, často aj slovenských, komentátorov vzhľadom na existujúci, aj keď peoplemetrami nezmeraný

záujem tunajších divákov.

Slovenský športový kanál sa môže odlíšiť

predovšetkým výrobou záznamov slovenského športu, ktoré musí vyrobiť vo vlastnej réžii. STV chce len za štyri mesiace po skončení olympiády minúť na výrobu domácich záznamov tri milióny

eur. V tejto sume, ktorú jej v prvom polroku poskytlo ministerstvo kultúry, nie sú započítané náklady na zahraničné

športy a nákup práv na domáce ligy. A tie sú najväčším odpudzovačom vzniku

súkromného športového TV kanála.

Dotácie od koncesionárov. Slovenské športové zväzy boli dlhé roky

navyknuté na atraktívny príjem z rozpočtu

Slovenskej televízie. Napríklad predajca vysielacích práv slovenského

futbalu Šport Progress dostával začiatkom

tejto dekády v prepočte podľa

konverzného kurzu ročne až milión eur za domácu ligu spolu s kvalifikačnými

zápasmi.

Cena sa pritom vzťahovala

len na možnosť vpustiť na štadióny produkčný tím a odvysielať zápas. Výrobu

záznamu platila opäť televízia. Spor o výšku ceny za vysielacie práva sa jednorazovo

vyostril v roku 2005, keď vtedajší

manažment STV odmietol za licenciu

zaplatiť a futbalová liga jednoducho

nebola. Kožená lopta sa síce pred dvomi rokmi opäť vrátila na obrazovku, ale už za viac než štvornásobne nižšiu cenu.

Obdobný vývoj cien bol aj pri slovenskej

hokejovej lige. Ak v roku 2005 STV zaplatila za licenciu na jednu sezónu

podľa konverzného kurzu približne 700-tisíc eur, o rok neskôr cena spadla na symbolických 33-tisíc eur.

Len na krátko. Minuloročný riaditeľ STV Radim Hreha podľa vlastných slov vykompenzoval

krátkodobý výpadok príjmov

Slovenského zväzu ľadového hokeja

a vlani televízia zaplatila za práva desaťkrát viac.

Vydierateľní. STV sa vracia do starých koľají. Po dvojročnom vyrovnanom

hospodárení sa v Mlynskej doline

od vlaňajška opäť stalo zvykom končiť

rok v stomiliónovej strate. A tradíciou

sa opäť majú stať aj bývalé sumy za vysielacie práva na exkluzívne slovenské

ligy.

Na minulotýždňovej tlačovej konferencii,

na ktorej vedenie STV predstavilo odpočítavanie pri štarte Trojky, sa intendant

okruhu Gabriel Kollár nevedel vyjadriť o výške cien za licencie. Pretože

STV mesiac pred štartom bežného

vysielania neuzavrela zmluvu zatiaľ so žiadnym slovenským predajcom vysielacích

práv. Verejnoprávni manažéri len prisľúbili, že domáce ligy na Trojke určite budú. Preto nepriamo vylúčili, že by sa nedokázali dohodnúť s majiteľmi športových licencií na cene.

Výlučne športovo zameraný okruh je, samozrejme, pod oveľa väčším tlakom priniesť ligové zápasy ako všeobecne zameraná Dvojka STV. Je len na rokovacích

schopnostiach súčasných manažérov,

či dokážu pri príliš rozšafných požiadavkách športových zväzov povedať

nie.

Podľa informácií TRENDU toho schopní

zrejme nebudú. Napríklad suma za dvojročný kontrakt na futbalovú ligu

sa má podľa predbežných rokovaní pohybovať okolo 2,3 milióna eur – len za vysielacie práva bez nákladov na výrobu.

Tie dotuje štát, ktorý na výrobu osemnástich zápasov tento rok poskytol

na základe žiadosti STV štvrť milióna eur. Štátna pomoc však nesmie putovať na licencie, ktoré televízia, počítajúca s tohtoročným deficitom najmenej šesť miliónov eur, musí zaplatiť z vlastného.

Dojka Trojka

Pri spočítaní výrobných nákladov a maximalistických

cien za licenciu môže jeden

futbalový zápas stáť STV viac než jeden diel Slovensko hľadá Superstar, ktorý má, pravda, neporovnateľne väčšie

publikum a tým aj tržby z reklamy.

Výnosnosť športových zápasov sa znižuje

aj tým, že reklamné podmienky si často diktujú majitelia vysielacích práv. Televízia napríklad nedostáva ani korunu

za sponzorské odkazy vysielané okolo reklamných brejkov.

No v televízii

po novom niekedy aj dobrovoľne zanevrú

na príjmy z reklamy. To bol prípad Eura 2008, na ktoré STV do poslednej chvíle nemala zabezpečené vysielacie práva. Televízii sa pri rokovaniach s majiteľom

práv Sport Five nakoniec podarilo

stlačiť cenu, ale s jedným háčikom – reklamný čas dostala pod svoju kuratelu

športová organizácia.

Rokovania o licenciách sa netýkajú len futbalu a hokeja. STV chce vyrábať záznamy aj z iných, menej zaujímavých, športov – z hádzanej, basketbalu či volejbalu.

Ani pri týchto ešte televízia neuzavrela

dohodu. Riaditeľ STV Štefan Nižňanský na minulotýždňovej tlačovke

nechcel odpovedať na otázku, či je alebo nie je ochotný platiť za vysielacie práva. Uviedol len to, že dohoda sa určite

nájde.

Športovci z menej zaujímavých disciplín pritom nie sú vo veľmi výhodnej rokovacej

pozícii. O ich zápasy je ešte menší

divácky záujem ako o mainstreamové športy. A preto môžu byť radi, že STV na vlastné náklady pôjde nakrútiť ich stretnutia, čím navyše zadarmo zviditeľní

sponzorov.



Dojka Trojka