Už po šiesty krát sa prízemie výškovej budovy STV v Mlynskej doline zaplnilo takmer stovkou divákov STV z celého Slovenska: obdarovaní suvenírami s logom STV aj tento krát vyjadrovali svoj názor k otázkam, ktoré im položil manažment. Diváci sa vyjadrovali aj k týmto otázkam: Je STV úspešná firma? alebo Viete o tom, že komerčné TV môžu vysielať 5x viac reklamy? V nasledujúcej diskusnej časti diváci s vedením preberali kauzu SuperStar vs. komerčné televízie, STV vs. ČT, hospodárenie STV, či potrebu dvoch kanálov STV. Mediálne.sk vám prináša kompletný materiál o priebehu a výsledkoch stretnutia manažmentu STV s koncesionármi.
V „nie veľmi prívetivom prostredí“ privítala moderátorka podujatia Andrea Vadkerti divákov z celého Slovenska spolu s manažmentom v projekčnej miestnosti na prízemí budovy STV. Vzorku 90. vybratých divákov tvorili vekové extrémy, predovšetkým to boli mladí alebo starší ľudia.
Aké boli otázky, ktoré divákom položil manažment televízie prostredníctvom moderátorky? V skratke vám ponúkame výsledky diváckeho hlasovania.
Diváci opäť hlasovali prostredníctvom zeleného a červeného papiera, zeleným vyjadrili stotožnenie sa s vyjadrením, prípadne reagovali kladne na otázku. Zdvihnutý červený papier samozrejme znamenal opak. V súvislosti s niektorými otázkami by bolo naozaj zaujímavé zistiť, čo ich položením manažment sledoval. Posúďte sami.
100% prítomných divákov je s programom STV spokojných viac ako v minulosti. Na otázku, či má STV pokračovať v nastolenom trende programových zmien, alebo sa radšej vrátiť k programu, ktorý produkovala pred tým, reagoval jeden divák v neprospech súčasného manažmentu, ostatok by zmenu späť neprivítal.
Ďalšia otázka znela: Sledujete SuperStar? (že by v manažmente spochybňovali výsledky peoplemetrového merania?) Okrem divákov, ktorí sa k sledovaniu priznali sa 10 z nich s vetou nestotožnilo. Moderátorka niekoľko zdvihnutých červených lístkov okomentovala svojsky: „Neverím vlastným očiam...“. Aj nasledujúca otázka sa týkala toho istého programu: Páči sa vám Slovensko hľadá SuperStar? 6 divákov odpovedalo záporne, 77 kladne. Podobne 55 divákov neposiela hlasy svojim favoritom, 30 z nich to naopak každý piatok robí.
Prekáža Vám SuperStar na STV, resp. fakt, že súťaž vysiela verejnoprávna televízia? Pri hlasovaní sa však zistilo, že mnoho divákov otázku nechápe, pretože nemajú celkom jasno s pojmom „verejnoprávna televízia“. Po krátkom vysvetlení však vysvitlo, že 87 diváci sú spokojní so súčasným stavom, traja nie. Menej jednoznačné to už bolo pri ďalšej otázke: „Prekážajú Vám krátke prestávky v programe Slovensko hľadá SuperStar?“. Tu sa ukázalo, že 30 by radi prestávky nevideli, 44 sú s nimi spokojní.
Ďalšie otázky sa už netýkali len programu Slovensko hľadá SuperStar, prvá z tohto bloku podnietila menšiu diskusiu: „Viete o tom, že STV môže venovať reklame len 3% z denného vysielacieho času?“ 70 diváci o tomto obmedzení nevedeli, 16 boli informovanejší. Ďalšia otázka sa viazala na tú predchádzajúcu: „Viete o tom, že komerčné televízie môžu vysielať 5 – krát viac reklamy ako STV?“ – spýtala sa Andrea Vadkerti s patričným pobúrením v hlase. Vedomostná základňa o mediálnej legislatíve sa v tomto prípade ukázala medzi diváctvom ešte chabejšia, o takomto, ako poznamenala A.V. nepomere vedeli len 3 z 90. opýtaných.
Ďalšia otázka vyvolala taktiež potrebu vymedziť pojmy: „Je podľa Vás ohrozená verejnoprávnosť Slovenskej televízie?. Jedenásť divákov si myslí, že ohrozená je, 69 v žiadnom prípade. Nasledujúca otázka postavila divákov pred ťažkú voľbu: „STV sa snaží hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom, resp. bez vytvárania dlhov. Preferujete zvýšenie koncesionárskych poplatkov alebo navýšenie povoleného podielu reklamy na dennom vysielaní?“ Ukázalo sa, že len 6 diváci by si radšej priplatili, 76 by naopak radšej sledovalo viac reklamy.
Vedenie stále neprestávalo zisťovať povedomie divákov o STV: „Viete, že STV pripravuje od septembra pôvodný 17 dielny seriál?“ Výsledok nebol príliš pozitívny: 35 o skutočnosti vie, 55 naopak nevie.
Ďalšia otázka sa týkala športu: „Sú komentátori športových udalostí v STV nestranní, alebo preferujú konkrétny klub?“. Podľa 12 sú komentátori v tomto smere v poriadku, naopak 13 diváci si myslia, že komentátori nie sú objektívni.
Ďalšia sada otázok určite podporila ego každého z členov manažmentu: „Je STV podľa Vás úspešná firma?“ Zelený papierik zodvihlo 71 ľudí, 4 zodvihli červený. Robí manažment STV dobre svoju prácu? bolo znenie ďalšej otázky: na tú reagovalo 68 ľudí kladne. Z nich sa 22 zdržalo.
Tradičná posledná otázka, na ktorú sa dostaví vždy tá istá jednoznačná odpoveď: „Je podľa Vás dobré, že manažment STV počúva názory verejnosti a organizuje podujatia ako Divácke fórum?“ Papierik zodvihlo 82 ľudí, všetci však tú istú farbu: zelenú.
Ďalšou časťou fóra bola voľná diskusia, kedy dostali diváci možnosť spýtať sa manažmentu zoči-voči presne to, čo majú na srdci pri sledovaní STV. Tentoraz sa však okruh členov manažmentu, ktorí boli ochotní odpovedať drasticky zúžil: pokiaľ pri prvom sedení boli prítomní okrem p. Zahradníka, Kernera a Borovského aj p. Miklánek a p. Gavačová, tentoraz sa okruh zúžil dokonca aj o riaditeľa STV p. Rybníčka, ten totiž operatívne riešil záležitosti okolo p. Miklu. Odmenou prítomným však boli čerstvé informácie o medializovanej udalosti.
Prvá otázka sa týkala sťahovania, ktoré vedenie avizuje v podstate od začiatku svojho pôsobenia. Postoj manažmentu k tejto otázke je už jednotný: nadstavba k existujúcej budove a predaj nepotrebných objektov. Proces by mal byť dokončený do dvoch rokov.
Ďalej sa divák spýtal na výsledok hospodárenia STV v minulom roku: manažment potvrdil snahu hospodáriť vyrovnane, STV podľa p. Zahradníka ukončí rok 2004 s miernym ziskom, prehratý súdny spor však bilanciu dostane na úroveň červených 41 miliónov.
Pri tematike sporov diváci zostali, zaujímala ich situácia s podaním podnetu na Radu pre vysielanie a retransmisiu ohľadom prerušovania finálových večerov SuperStar reklamou zo strany súkromných televízií. „Markízu úspech SuperStar zaskočil... pravá situácia je taká, že sme si istý, že prípadný spor vyhráme,“ zdôraznil Zahradník. Borovský doplnil tému SuperStar a TV Markíza krátkou poznámkou: „Jedna televízia raz tvrdila, že SuperStar nepatrí na obrazovku rodinnej televízie, táto televízia zaspala na vavrínoch...,“ povedal a odkázal na reláciu Mojsejovci, čo spôsobilo u prítomných pobavenie. Toho istého diváka zaujímalo, prečo na fóre nie je prítomný nikto z Rady STV, odpoveď z vedenia bola jednoduchá: dvere nezatvárajú pred nikým.
Tematický okruh diskusie sa dostal na úroveň polemiky o potrebe dvoch kanálov STV: „Je to veľmi citlivá otázka...,“ poznamenal p. Zahradník „...my sa držíme pôvodného projektu p. Rybníčka, s ktorým bol zvolený do pozície riaditeľa STV.“ Členovia manažmentu dodali, že podľa ich názoru je veľmi ťažké zabezpečiť plnohodnotnú verejnú službu len na jednom kanáli, pričom sa opierajú aj o skúsenosti zo zahraničia. O tlaku na zmenu legislatívy v súvislosti so zúžením ponuky na jednu stanicu by manažment uvažoval v prípade, že by sa súčasný model ukázal ako nevýhodný a nesystémový, zatiaľ sa však potvrdil skôr opak. Súčasný model je podľa vedenia ústretový pre menšinové skupiny divákov, vo všeobecnosti majú diváci možnosť väčšieho výberu: „...zároveň my ale nie sme David Copperfield, aby sme vedeli uspokojiť každého jedného diváka...,“ dodal jeden z členov manažmentu.
V tejto súvislosti zaujímavú analógiu vysvetlil prítomným divákom intendant Dvojky Jaroslav Kerner: STV je podľa neho neustále porovnávaná s ČT, dodal, že je potrebné sa na vec pozrieť aj z pohľadu rozpočtu týchto dvoch organizácií, konkrétne, ČT má takmer 3x viac koncesionárov ako STV, čo sa podľa neho výrazne odzrkadlí na rozpočte televízie a následne na výslednom produkte. Riešenie pre STV vidí buď vo zvýšení možného podielu vysielanej reklamy počas dňa, alebo v zvýšení koncesií (prípadne v úprave legislatívy, resp. dôslednejšom vyberaní poplatkov a účinnejším mechanizmom voči neplatičom). Podľa Kernera STV ročne stráca na koncesiách kvôli neplatičom 400 mil. korún, pričom výroba programu v súčasnosti pre obe stanice stojí ročne 500 mil. korún: „Určite chápete, ako by sa tých 400 miliónov odrazilo na úrovni programu...,“ dodal p. Zahradník.
Diskusia sa venovala pokrytiu nákladov na SuperStar (podľa manažmentu jednoznačne vyriešená otázka), námetov na nové formáty (môže ich poslať každý, je ich ale veľa, sú to väčšinou zábavné formáty a mnoho z nich nedosahuje potrebnú úroveň), presunu Správ STV na 19:15 (príliš riskantný krok). Divákov zaujímal aj počet lístkov, ktorý má vyhradený riaditeľ STV v hľadisku Národného tenisového centra. Je ich 50, avšak drvivá väčšina putuje politikom a poslancom: do výberu pozvaných sa často dokonca nezmestia ani príbuzní riaditeľa STV.
Fórum opäť skončilo chlebíčkami, preplácaním cesty a vyplácaním honorárov prítomným divákom: diváci spokojne diskutovali o úrovni programu STV a zásluhách manažmentu aj na chodbách prízemia výškovej budovy. Na záver prikladáme otázky, ktoré manažment položil divákom prostredníctvom papierového dotazníka, ktorý mali prítomní vyplniť počas hlasovania a diskusie.
1. Ktoré relácie STV sledujete najčastejšie: napíšte 3
2. Ktoré relácie STV považujete za najhoršie: napíšte 3
3. Aký typ relácie Vám na obrazovkách STV chýba?
4. Ktorý moderátor STV sa Vám páči najviac?
5. Ktorý moderátor STV je podľa Vás najhorší?
6. Aká filmy Vám najviac na obrazovkách STV chýbajú?
7. Ak sledujete Dvojku, konkrétne ktorú reláciu?
8. Čo Vám chýba v teletexte STV?
9. Čo Vám chýba na webovskej stránke STV?
10. Sú informácie o reláciách STV v denníkoch a týždenníkoch dostatočné?
11. Odkiaľ najčastejšie získavate informácie o programoch?
12. Napíšte mená členov manažmentu STV okrem riaditeľa Rybníčka, ktoré ste poznali pred konaním tohto Diváckeho fóra
13. Podnety a kritiky