V rozhovore pre Mediálne.sk R. Dírer povedal aj to, že v RTVS by rád zaviedol online Trojku, Marian Kotleba by od neho pozvánku do diskusie nedostal, lebo nemá témy a keď bol v Ta3 šéfredaktorom od Ivana Kmotríka žiadne tlaky necítil.
Čo sledujete kandidatúrou na šéfa RTVS, myslíte si, že máte reálne šance stať sa riaditeľom?
Pôsobím v médiách už 21 rokov a myslím si, že pomerne úspešne. O tom hovoria aj moje výsledky. Hoci už nepracujem v tejto oblasti, o médiá sa stále zaujímam. A ak bolo Rádio Twist mojou rozhlasovou školou, tak mojou televíznou bola práve STV, ku ktorej som si vypracoval vzťah. Mám tú inštitúciu rád, sledujem ju, poznám mnohých redaktorov a myslím si, že RTVS má potenciál, ktorý nie úplne využíva. Dnes viem, čo RTVS z môjho pohľadu potrebuje a to by som chcel presadiť.
Jedna vec je vaša ambícia a druhá pomery v parlamente, kde zatiaľ nepatríte medzi favorizovaných kandidátov. Stretli ste sa s niekým z koalície? Aká je možnosť, že vás zvolia?
Všetci, vrátane poslancov a politikov, ktorí budú napokon riaditeľa RTVS voliť, si ma pamätajú ako nestranného a profesionálneho novinára, ktorý nie je napojený na žiadnu politickú stranu. Verím, že všetkým ide o to, aby RTVS plnila svoju funkciu a politici sa budú rozhodovať na základe kvality projektu.
Prečo si myslíte, že RTVS má rezervy a nevyužíva potenciál? Pod súčasným vedením dosiahla inštitúcia najlepšie čísla sledovanosti za poslednú dobu a zlepšili sa aj ďalšie parametre.
To ja nepopieram, napísal som to aj do projektu. RTVS zažíva najlepšie obdobie z celej histórie, aké mala. Na druhej strane, boli vytvorené predpoklady, aby sa RTVS rozvíjala. Keď si pozriete zmluvy so štátom, ktoré RTVS uzavrela s ministerstvom kultúry, za posledné roky získala dodatočných 140 miliónov eur na svoj rozvoj. Išli na autodopravu, rekonštrukciu štúdií, mediálne systémy, IT technológie. Dostala ďalšie financie, lebo je finančne podvyživená a to je v poriadku. Ale tieto peniaze išli do celkovej obnovy, či už z programovej a obsahovej stránky alebo na modernizáciu.
Verím, že všetkým ide o to, aby RTVS plnila svoju funkciu a politici sa budú rozhodovať na základe kvality projektu.
Áno, ale peniaze nie sú zárukou kvality. Stačí sa pozrieť, ako STV míňala v období mečiarizmu, aké dlhy vyrobila a čo vyprodukovala. Takže nie je to najmä vec manažmentu?
Samozrejme, RTVS bola aj programovo dobre nastavená. Ale takúto televíziu sme tu mali mať už pred rokmi. Trh je už niekde inde.
Je podľa vás súčasný riaditeľ RTVS Václav Mika preceňovaný?
Nerád by som hodnotil jednotlivých kandidátov.
Premiér Robert Fico opakovane zaútočil na RTVS, že je protivládna. Čo si o tom myslíte?
Vzhľadom na to, že RTVS je citlivou témou v spoločnosti, aj pre historický vývoj, nepovažujem vyjadrenia politikov, ktoré sa miešajú do vysielania verejnoprávneho média, za šťastné.
SNS zase tvrdí, že spravodajstvo nie je objektíve. Je kritika správ oprávnená?
Spravodajstvo by mohlo byť objektívnejšie, inovatívnejšie a sledovanejšie.
Chce online Trojku
Je podľa vás v poriadku, že riaditeľa verejnoprávneho média na Slovensku, ktoré by malo slúžiť občanom, volia politici?
Tak je to legislatívne nastavené. Politici sú predsa zástupcami občanov v rozhodovacom procese.
Z vyjadrení vládnych politikov, ktorí budú riaditeľa RTVS vyberať, je už teraz jasné, že majú od neho isté očakávania. Ako si dokážete udržať nezávislosť?
Dôležitým faktorom bude, koľko hlasov nový riaditeľ vo voľbe dostane. Tu by som rád znovu zopakoval, že ma nielen koaliční, ale aj opoziční poslanci poznajú ako nestranného novinára. Preto si myslím, že moje meno by bolo prijateľné pre koalíciu aj opozíciu. Pri mne by mohol nastať prienik medzi koaličnými a opozičnými klubmi.
Zdroj: Miroslava Spodniaková
Čo by ste robili, keby ste sa stali riaditeľom RTVS?
Jedna vec je financovanie. RTVS by nemala byť napojená len na štátny rozpočet, ale mala by zostať verejnoprávnym médiom. Moja predstava je
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?