Ak niekde existuje súťaž najamatérskejších reklamných kampaní sveta (napríklad Hrdzavý šrób), Slovenská republika by sa mala so svojou Telkou Anténkou okamžite prihlásiť. Ak zmysluplnosť prvej fázy informačných aktivít k prechodu na DVB-T spred roka bola otázna, pretože kampaň oznamovala jeho príchod bez akéhokoľvek dátumu (pretože žiadny nebol známy), súčasné informačné aktivity sú už iba zlý vtip.

„Na základe oznámenia Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Vám oznamujeme, že z dôvodu zrušenia analógového televízneho signálu a prechodu vysielania televízneho signálu na Slovensku na digitálny dôjde dňa 25. 10 2010 k zastaveniu analógového vysielania staníc STV2 a TV Markíza. Nový digitálny signál začne vysielanie dňa 8. 11. 2010.“

To je oznámenie váženým spoluobčanom na oficiálnom webe obce Medzev, ktorá bude vôbec prvá, kde sa analóg vypne. Vypne sa tento pondelok, 25. októbra. Oznam vyšiel... v stredu.

Nebola to však vina mesta, že sa o tomto kroku dozvedelo iba pred pár dňami. Kampaň sa spustila iba minulý týždeň (keďže naša redakcia sídli v Bratislave, jej údernosť posúdiť nevieme), oficiálny štátny infoweb copy-pasteol zoznam lokalít, kde sa má vypnúť analógové vysielanie, iba tento týždeň – po tom, čo si spravodajské servery všimli aktualitu na webe Towercomu.

Keď sa redaktor Mediálne.sk informoval, prečo nám táto tlačová správa neprišla do redakčnej pošty, odpoveď operátora bola, že si máme zapnúť RSS feed webu Towercomu. Podľa prevádzkového povolenia je Towercom povinný zabezpečiť informovanosť odbornej i laickej verejnosti o harmonograme spúšťania digitálneho terestriálneho vysielania aj termíne ukončenia analogového vysielania. Zavesiť niečo niekde na web a spoliehať sa, že si to snáď niekto všimne, nie je zabezpečním informovanosti.

RSS feed si možno nezapli ani na ministerstve dopravy, ktorému je Towercom povinný reportovať plán prechodu na digitál. Otázne je, či tak operátor urobil už skôr a zaspali iba úradníci na ministerstve a reklamná agentúra B.M.A., zodpovedná za komunikáciu prechodu, alebo informácia o termíne prechodu skutočne vyšla 15. októbra. Pred niekoľkými mesiacmi totiž ešte neoficiálne platilo, že tento rok sa nič vypínať nebude.

Ak zodpovední vedeli už skôr, kedy sa začne vypínať analóg, miera amaterizmu je ešte vyššia ako to vyzerá už beztak teraz. Lokálne aj celoštátne médiá mohli už dávno rozbehnúť (bezplatné) informačné aktivity pre svojich čitateľov, divákov, poslucháčov. Predajcovia si mohli nachystať nákup zariadení a marketingové aktivity, satelitní operátori mohli nasadiť lokálnu komunikáciu. A domácnosti v bytovkách, ktoré prijímajú televíziu cez anténu, mohli objednať technika na upgrade spoločnej antény. Tá totiž po prechode na DVB-T len tak fungovať nebude.

Takto o prechode vedel iba jeden subjekt – Towercom, ktorý zhodou okolností predáva aj satelitnú službu Skylink. Ostatné štyri konkurenčné subjekty asi nie sú veľmi potešené.

Tam sa amaterizmus, ktorý zaváňa účelovosťou, nekončí. Hoci už budúci pondelok sa vypne analógové vysielanie, štát nestihol pripraviť dotačnú schému pre sociálne slabšie skupiny, pri ktorých je najväčší predpoklad, že prijímajú televíziu cez anténu.

Tým, že vďaka neznámym termínom prechodu sa zrejme ešte nestihol rozpútať konkurenčný boj predajcov set-top boxov či operátorov, ceny zariadení zrejme nie sú tak atraktívne, ako by mohli byť (ako napríklad pred niekoľkými mesiacmi box za 20 eur od jedného z reťazcov). Štát tak nielenže svojou nečinnosťou nijak neprispel k zníženiu nákladov na prechod na trhovom princípe, ale nesplní včas ani ten záväzok, ktorý dal voči menej majetným skupinám.

Digitálne fiasko

Zdroj: cta