Digitalizácia zvýšila dopyt po set-top-boxoch a satelitoch. Na juhu chcú aj MPEG-4

Najväčšie siete obchodov s elektronikou v prieskume Mediálne.sk zhodne opisujú, že v čase postupujúcej digitalizácie televízneho vysielania zaznamenávajú zvýšený záujem zákazníkov o set-top-boxy, ako aj o satelitnú techniku. Dopyt po jednotlivých možnostiach príjmu digitálneho signálu sa však v rámci reťazcov líši. 

Spoločnosť Nay podľa vedúceho marketingového oddelenia Františka Vámošiho registruje nárasty predajov už od prvých správ o digitalizácii, respektíve od spustenia prechodu z analógu na DVB-T vysielanie minulý rok. "Kategória satelitov a set-top-boxov v medziročnom porovnaní 2010/2009 rástla až o 88 % v hodnote. Prirodzene, v ostatných mesiacoch, ako sa vypína analógový signál, sa záujem ešte viac zvyšuje a zaznamenávame ďalší nárast, doteraz v medziročnom porovnaní 2011/2010 pri set-top-boxoch na úrovni približne dvojnásobku, pri satelitoch ešte väčšom," povedal pre Mediálne.sk Vámoši.

"Aj z tohto porovnania vidieť, že väčšina zákazníkov už situáciu využila, a buď siahla po satelitnom signále, alebo po novom televízore so zabudovaným televíznym tunerom, aj keď veľa zákazníkov, samozrejme, stále kupuje set-top-boxy ako najlacnejšie riešenie prechodu," dodal.

Digitalizácia zvýšila dopyt po set-top-boxoch a satelitoch. Na juhu chcú aj MPEG-4
Zdroj: Matt Rourke



V sieti predajní Datart, aj všeobecne na slovenskom trhu prevažuje podľa marketingovej manažérky Jany Choroušovej záujem o príjem DVB-T vysielania.  "Môžeme potvrdiť, že vďaka digitalizácii televízneho vysielania narástol predaj DVB-T prijímačov a rekordérov medziročne rádovo o stovky percent. Digitálne satelitné vysielanie má síce ešte lepšie pokrytie, ale vstupné investície na zadováženie satelitného kompletu sú vyššie, než u DVB-T prijímača," skonštatovala.

Ako každoročne, aj teraz podľa jej slov došlo po januárových výpredajoch k očakávanému poklesu záujmu zákazníkov o nákupy. "Ako pravidelne v tomto ročnom období sa momentálne zákaznícky záujem sústreďuje na cenovo dostupnejšie výrobky, a to v podstate rovnomerne vo všetkých produktových kategóriách," dodala. 

Väčší záujem o set-top-boxy než o satelitné komplety zaznamenáva aj sieť Planeo Elektro. "Nárast predaja satelitných kompletov v súvislosti s vypínaním analógového signálu môžeme počítať rádovo v jednotkách percent. Čo sa týka predaja set-top-boxov, tam je nárast predaja niekoľkonásobný, to znamená, že ho môžeme počítať v stovkách percent. Nárast predaja set-top-boxov v prvej polovici marca naznačuje, že marcový predaj oproti februáru bude približne päťnásobný," uviedol zástupca reťazca Tomáš Volek.

Keďže DVB-T vysielanie bolo v niektorých mestách spustené v skúšobnej prevádzke už počas minulého roka a prijímače sa predávali priebežne, tak nákupná horúčka nebola podľa Voleka taká silná ako v susednom Česku, kde väčšina dotknutých zákazníkov čakala so zakúpením zariadenia na príjem DVB-T až do chvíle, kým analógové vysielanie v ich regióne nebolo reálne vypnuté. "Hlavným problémom našich zákazníkov je, že sami nevedia, aký typ prijímača potrebujú a čo všetko musia urobiť, aby mohli digitálny signál prijímať na starších televízoroch, ktoré nemajú zabudovaný digitálny tuner," vysvetlil.

Zákazníci podľa jeho slov preferujú set-top-boxy, pravdepodobne z dôvodu nižšej ceny, ale hlavne preto, lebo jeho inštalácia si nevyžaduje odbornú montáž. "Záujem o rôzne typy set-top-boxov je odlišný aj v závislosti na regiónoch. Väčšina Slovenska si vystačí s DVB-T prijímačmi, ktoré prijímajú signál vo formáte MPEG-2, no v pohraničnej oblasti s Maďarskom ľudia žiadajú viac prijímače schopné prijímať signál vo formáte MPEG-4 HD, keďže tri maďarské vysielače, ktoré majú pokrytie aj na juhu Slovenska vysielajú až osem voľných programov, z ktorých dva su najsledovanejšie maďarské programy," dodal.

Jednotlivé reťazce podporujú predaj zariadení na príjem digitálneho televízneho signálu aj vlastnými marketingovými aktivitami. Nay svoju ponuku komunikuje v produktovom letáku, televíznej kampani, printoch či na webovej stránke. V sieti Planeo Elektro zas prebieha kampaň na podporu predaja DVB-T výrobkov.