Rodinné tajomstvá Slovenskej televízie si nenašli diváka, seriál Medzi nami v komerčnej televízii končí. Markíza si pripisuje na konto dobrú skúsenosť, seriálov sa ako líder nevzdáva. JOJ bude musieť s nimi začať skôr či neskôr, a súčasné vedenie STV už na seriály rezignovalo. Médiá pred rokom avizovali návrat pôvodných seriálov, dnes v podstate opäť nebeží žiaden reálne produkovaný titul s vyhliadkou na ďalšiu sezónu. Napriek tomu televízie vážne uvažujú o príprave ďalších seriálov.
V skutočnosti sa však nedeje nič zlé ani neštandardné. Známou skutočnosťou je, že Rodinné tajomstvá boli síce veľmi dobre zvládnuté vizuálne, ale chýbal im zreteľ na diváka. O tom, že iba ten nestačí, sa presvedčila Markíza so seriálom Medzi nami. Zo začiatku veľmi nekvalitne nakrútené epizódy postupom času, najmä koncom roka po presune na 19.30 a zvýšení periodicity na dennú, získavali svoj tvar a začali byť plnohodnotným produktom.
Problém je, že seriál si nenašiel stále dostatočné množstvo divákov. Na jednej strane, slovenský seriál je titul, s ktorým treba narábať ako v perinke. Diváci naň totiž nie sú zvyknutí, o to viac musí byť kvalitný a televíziou podporovaný. Na druhej strane, čas o 19.30 je veľmi ťažká výzva. Približne 35 % trhu má v tom čase TV JOJ, 30 % Jednotka s Dvojkou, okolo 10 % zahraničné stanice. Zostávajúci štvrtinový podiel bol strop pre epizódy seriálu Medzi nami. No vyjedanie zvyškov by nemalo byť pre Markízu východisko.
„Viete, ja veľmi rád riešim problematické veci, ale tu bolo tých problémov akosi priveľa. Markíza chce mať seriál a bude ho mať, musí to však byť produkt, ktorý je pre televíziu finančne únosný a rentabilný,“ hovorí programový riaditeľ František Borovský. „Stará“ Markíza chcela seriál, vybrala si však daily-soap, denný seriál. Neskôr sa zľakla a urobila z neho hodinový primetime seriál. Ten nakoniec skončil predsa len v dennej periodicite a to po mnohých presunoch v štruktúre. Veľmi zlá historka pre seriál, ktorý chce nabrať diváka. Problém je najmä v tom, že takmer milión korún za polhodinu, ktorá generuje podpriemerné ratingy, si Markíza vie predstaviť aj v inom projekte.
„Between Friends bol v každej krajine v prvom roku na zrušenie. Jeho nábehová krivka je veľmi dlhá, pretože pracuje s inými dramaturgickými princípmi ako seriál do hlavného večerného času,“ hovorí Vojtech Hron, riaditeľ produkčnej spoločnosti MAYA, ktorá seriál produkovala. „Helmut Thoma, prvý riaditeľ nemeckej RTL, považuje to, že vydržal prvý rok neúspechu seriálu Gute Zeiten, Schlechte Zeiten, za svoje najlepšie manažérske rozhodnutie,“ dodáva Hron a vzápätí priznáva, že na Slovensku môže byť udržanie denného seriálu otázkou zásadných finančných kompromisov. „A kompromisy naozaj, ale naozaj v televízii nefungujú.“
Po približne roku držiteľ licencie očakáva stabilizáciu na prijateľnej úrovni a následné získanie silného a neotrasiteľného prvku v štruktúre. Napriek tomu Markíza je už teraz sklamaná z podielov, ktoré sú stabilne pod úrovňou 30 percent. Seriál z nej urobil v primetime, o 19.30, trojku na trhu. Na čakanie, kým sa seriál uchytí, Markíza nemá peniaze. Vyzerá to tak, že na denný seriál slovenský trh nie je pripravený, najmä finančne. Ak túto myšlienku vysloví najbohatšia z televízií, zdá sa, že téma je uzavretá.
JOJ, ďalšia komerčná televízia, hovorí, že koniec seriálu Medzi nami je úder pre jej odvahu financovať vlastnú dramatickú tvorbu. „No určite je to len dočasné. Vážne sa zaoberáme alternatívou spustenia vlastného seriálu v nadchádzajúcej sezóne,“ hovorí Ľudovít Tóth z TV JOJ. Slovenská televízia podľa člena jej manažmentu Branislava Zahradníka vníma produkciu seriálu vo svojich podmienkach skôr ako imidžovku alebo, inými slovami, ako investíciu do pôvodnej dramatickej tvorby. „V legislatívnych podmienkach obmedzenia komerčných prvkov v prípade verejnoprávneho vysielateľa nie je ekonomicky reálne pokryť náklady na produkciu seriálu komerčnými výnosmi,“ komentuje. STV v súčasnosti zastavila všetky úvahy a dramaturgické prípravy nového seriálu, viní aj neprijatú novelu zákona o koncesionárskych poplatkoch. „Keďže nášmu manažmentu sa končí tento rok funkčné obdobie, nepredpokladám, že za našej éry by STV vyrábala nový seriál. Budúci manažment môže nastaviť priority tak, že bez ohľadu na finančné možnosti bude televízia produkovať veľké objemy novej pôvodnej slovenskej tvorby a pustí sa aj do »stratového« projektu,“ uzavrel Zahradník.
Markíza ohlásila seriál na január. Veľkým pozitívom je práve časový odstup. Ten tvorcom dáva dostatočné časové rezervy na to, aby bol produkt predajný a kvalitný. Ak teda slovenského diváka čakajú pôvodné seriály, bude ich sledovať po 20.00 a budú mať hodinu. V súčasnosti minimálne dve produkčné spoločnosti seriál chystajú, ďalšia vyhlasuje, že by jej nebolo problém urobiť trhák.
Veľa plánov a rozpracovaných projektov má práve spomínaná MAYA, ktorá po seriáli Medzi nami očividne nezostane odstavená bokom. Táto spoločnosť patrí najmä vďaka českej dcére TOP TV k najväčším producentom seriálov. „Pracujeme na novom romantickom seriáli a tiež na novom seriáli z prostredia u nás dosiaľ nevyužitého,“ informuje Vojtech Hron. To však nie je všetko – v príprave má MAYA dva krimiseriály: „Jeden je viac klasická detektívka s nezvyčajnou hlavnou postavou a druhý veľkorozpočtová krimi v koprodukcii viacerých televízií.“ Produkčná firma do výroby pripravila prvých šesť dielov nového trinásťdielneho komediálneho seriálu a nový produkt vyvíja aj s autorkou slovenských bestsellerov.