Seriál The Gilded Age (Pozlátený vek), ktorého tvorcom je Julian Fellowes (známy najmä ako autor Downton Abbey), sa odohráva v New Yorku 80. rokov 19. storočia – v období obrovských spoločenských zmien, ekonomického rozmachu a neúprosného súboja medzi starou aristokraciou a novou generáciou zbohatlíkov. Seriál sa na streamovaciu službu Max vráti 23. júna.
Americký pozlátený vek bol obdobím obrovských ekonomických a sociálnych zmien, keď sa budovali impériá, ale žiadne víťazstvo sa nezaobišlo bez obetí. Po vojne v opere je stará garda oslabená a Russellovci sú pripravení zaujať svoje miesto na čele spoločnosti. Bertha sa zameriava na získanie ceny, ktorá by rodinu pozdvihla do nepredstaviteľných výšin, zatiaľ čo George riskuje všetko pre gambit, ktorý by mohol spôsobiť revolúciu v železničnom priemysle –samozrejme, ak ho to najprv nezruinuje.
Na druhej strane ulice v domácnosti Brookovcov vládne chaos, pretože Agnes odmieta prijať Adino nové postavenie pani domu. Peggy sa zoznámi s pohľadným lekárom z Newportu, ktorého rodina nie je príliš nadšená jej kariérou. Ako sa celý New York rúti do budúcnosti, ich ambície môžu ísť na úkor toho, čo je im skutočne drahé.

Seriál nie je len prehliadkou nádherných kostýmov a architektúry, ale najmä podrobnou analýzou spoločenskej dynamiky prelomu storočí.
Ústrednou postavou je mladá Marian Brook (Louisa Jacobson), ktorá po smrti svojho otca prichádza z Pensylvánie do New Yorku, aby žila so svojimi konzervatívnymi tetami Agnes van Rhijn (Christine Baranski) a Adoou Brook (Cynthia Nixon). Prostredníctvom jej očí sledujeme stret medzi starou elitou, ktorá si zakladá na rodokmeni a tradíciách, a novou triedou podnikateľov, reprezentovanou napríklad bohatým párom Russellovcov. George Russell (Morgan Spector) je železničný magnát, zatiaľ čo jeho manželka Bertha (Carrie Coon) túži po uznaní v spoločenskej smotánke.
Každá scéna vyžaruje pompéznosť
Jedným z najsilnejších aspektov seriálu je jeho vizuálna stránka – výprava, kostýmy a interiéry sú precízne vytvorené a realisticky odrážajú dobu, v ktorej sa príbeh odohráva. Každá scéna vyžaruje pompéznosť aj napätie medzi zdvorilosťou a potláčanými ambíciami. Kostýmy navrhnuté tak, aby odrážali nielen dobu, ale aj postavenie a psychológiu postáv, sa stali samostatnou kapitolou v hodnotení tohto diela.
Príbehy sledujú aristokraciu, novozbohatlíkov aj služobníctva, pričom každá vrstva má svoje dilemy, motivácie a ciele. Postavy nie sú karikatúrami, ale komplexnými ľuďmi, ktorých rozhodnutia často odrážajú dobové dilemy: má človek zostať verný tradícii, alebo sa prispôsobiť novému svetu?
Zaujímavým prvkom je aj spôsob, akým seriál reflektuje otázky rasy, rodovej rovnosti a spoločenského postavenia – prostredníctvom vedľajších postáv ako spisovateľka Peggy Scott (Denée Benton), černoška z vyššej vrstvy, ktorá musí neustále čeliť predsudkom nielen bielych, ale aj vlastnej komunity. Tieto línie dávajú seriálu súčasný rozmer a odlišujú ho od romantizujúcich historických drám.