Udalosť týždňa

Čo vypovedá o Slovákoch ikeácky lesbömarketing

Zdroj: Ikea

Keď už sa švédskemu nábytkárskemu reťazcu Ikea podarilo zadarmo sa dostať do médií (mimo časopisov o bývaní), zväčša to bolo len v súvislosti so stiahnutými hrnčekmi, ktorým sa odlamuje ucho, či koňacinou v mäsových guľôčkach.

Tento týždeň sa o „škandál“ postarali slovenské konzervatívne skupiny, ktoré sa ozvali proti článku v zákazníckom magazíne o rodine dvoch lesbických matiek a vyzvali Ikeu k ospravedlneniu a zástancov „tradičnej rodiny“ k potenciálnemu bojkotu reťazca.

Nebudeme sa miešať do debaty, čo si myslíme o postoji konzervatívcov (vrátane toho, ako niektorí predstavitelia konzervatívnych kritikov Ikea berú plat od liberálneho denníka...). 

Na zaujímavý aspekt upozornila v otvorenom liste rodina Pitlovcov, ktorá viac či menej priamo uviedla, že Ikea spomínaným článkom propaguje „zvrátený životný štýl“ (citácia z listu).

Ako pripomínajú Pitlovci, Ikea už vo viacerých krajinách upravila svoj katalóg spôsobom, ktorý by v západných krajinách nenašiel pochopenie. V saudskoarabskom katalógu boli napríklad vyretušované ženy a článok o dvoch lesbičkách bol odstránený z katalógu v Rusku, ktorého exekutíva už dlhšie brojí proti miestnym homosexuálom.

Je teda pravda, že Ikea nemá všade „gule“ na to, aby presadzovala domáce hodnoty o rôznorodosti. Kšeft je na prvom mieste. No brať prípady zo Saudskej Arábie či Ruska ako argument, že tak mala Ikea postupovať aj na Slovensku, je na hlavu.

Na marketingovom oddelení švédskeho reťazca si jednoducho povedali, že Slovensko je s tolerantnosťou na jednej úrovni so „západom“ a nie s krajinami, kde sa homosexualita kriminalizuje a ženské práva potláčajú. Podľa veľkej časti reakcií v internetových diskusiách sa s tým stotožňuje aj - trúfneme si povedať - väčšina internetovej populácie, ktorá prejavila názor.

A keďže u slovenských zákazníkov na konci dňa aj tak zaváži v prvom rade cena a akcia, Ikea sa žiadneho negatívneho dopadu na svoj obchod určite obávať nemusí. 

V skratke

  • Viete, čo je najmenej atraktívny job na Slovensku? Šéf Tlačovej agentúry SR. Nechcel ho nikto. Až na doterajšieho riaditeľa Jaroslava Rezníka, ktorý bude TASR viesť aj ďalších päť rokov. Nečudovali by sme sa, ak by v projekte riadenia boli pre nulovú konkurenciu iba načarbané obrázky a nedohrané piškvorky...

  • Že Facebook nie je pre mladých cool, sa hovorí už dlhšiu dobu, tentokrát to potvrdzuje ďalšia štúdia, podľa ktorej najväčšia sociálna sieť v USA stráca mladých používateľov. Aj mládež však časom stratí svoju coolovosť a vtedy ich Facebook bude čakať s otvorenou náručou. A väčšina z polomŕtvych tam bude stále tiež. (Výsledky štúdie nájdete tu.)

  • Zle sme tipovali. Vilo Rozboril sa vracia, ale nie do verejnoprávneho hniezda, sľubujúceho gáže vo verejnom záujme, ale súkromnej Joj. Čo tam bude robiť, zatiaľ nie je jasné. Joj zatiaľ prezradila iba to, že V. Rozborila akvirovala do nového a odlišného projektu. Fanatici Modrého z neba teda možno ešte nenakúpili úplne zbytočne trojročné zásoby papierových vreckoviek.

Reklama – neprepínať

Prezentačné video s národným motívom nemusí byť len o patetickej hudbe a pohľade na maĽebnú krajinku. BBC nakrútila olympijský spot so športovcami na motív „white walkers“ z kultovej knižnej série / seriálu Game of Thrones. Robiť veci ináč sa oplatí.