Televízny trh v Česku a na Slovensku sa od polovice deväťdesiatych rokov spája s tromi písmenami – CME. Americký podnikateľ Ronald Lauder skupinou Central European Media Enterprises položil základy pre komerčný televízny sektor vo viacerých stredo- a východoeurópskych krajinách v čase, keď sem pre silný vplyv politiky iní chodiť nechceli. Riziko napriek nepríjemnostiam ako Vladimír Železný či Pavol Rusko vyšlo a Central European Media Enterprises za krátky čas postavil neohroziteľných televíznych lídrov ako Markízu či Novu. Posledný rok nebol pre CME najlepší. O finančnú injekciu sa postará nový spolumajiteľ Time Warner. Americký mediálny koncern by už o niekoľko rokov mohol posunúť značku CME aj do zabudnutia.
Štyri roky. CME v marci oznámil, že Time Warner kúpi za 242 miliónov amerických dolárov 31 percent jeho akcií v zložení, ktoré mu zabezpečia 38 percent hlasovacích práv. Ďalších štyridsať percent hlasovacích práv zostane zakladateľovi CME R. Lauderovi a private equity skupine APAX , ktorej R. Lauder v roku 2006 predal 49,7-percentný podiel v CME. Scenár na ovládnutie CME skupinou Time Warner naznačil český ekonomický server E15. Cesta k zmene majetkových pomerov by podľa neho mala trvať štyri roky. Toľko bude podľa dohody vykonávať hlasovacie práva za akcie Time Warner zakladateľ CME R. Lauder. Počas tohto obdobia však v televíznej skupine dôjde aj k inej dôležitej zmene. Hovorkyňa CME Romana Tomasová pre internetový ekonomický denník potvrdila, že APAX by mal svoj podiel predať, a to práve najneskôr do roku 2013.
Teoreticky by tak mohol spraviť už aj tento rok. CME a APAX uzavreli v roku 2006 dohodu o spolupráci na päť rokov. Finanční investori však môžu spoluprácu či predaj svojich podielov prehodnotiť podľa servera E15 už po troch rokoch od uzavretia zmluvy. Tie uplynú v auguste, keď by sa Time Warner mohol dohodnúť s APAX na kúpe jeho akcií. Internetový denník E15 uvažuje, že ďalšia príležitosť na zvýšenie podielu v CME sa naskytne aj v roku 2012. Vtedy budú splatné prvé dlhopisy, ktorými CME financoval expanziu na Ukrajine a v Bulharsku – hlavných „vinníkoch“ minuloročného poklesu zisku. Najmä od Ukrajiny si televízny koncern sľuboval taký razantný vývoj, aký zažil pred niekoľkými rokmi na ostatných východoeurópskych trhoch. Ukrajina však bola vlani, odhliadnuc od nového prírastku – Bulharska, napokon jediný trh skupiny CME, na ktorom tržby medziročne klesli.
Tu by mohol vstúpiť do akcie Time Warner. Skupine CME by mohol ponúknuť odkúpenie ďalších akcií, ktorými by televízna spoločnosť mohla znížiť svoj dlh vo výške takmer 1,1 miliardy dolárov. Time Warner sa navyše môže pokúsiť aj o nákup verejne obchodovateľných akcií.
Protekcia v knižnici. Miera angažovanosti Time Warnera by sa mohla preukázať dovtedy najmä v programovej oblasti. Obchodní partneri po oznámení transakcie vyzdvihovali obsahový prínos koncernu Time Warner pre televízie skupiny CME.
Sila Time Warnera sa prinajmenšom na veľmi Slovensku nezmení. Markíza bola aj dosiaľ jediným slovenským klientom filmovej a seriálovej knižnice štúdií Warner Bros. Do vysielania kúpila napríklad sfilmované príbehy Harryho Pottera či seriály Pohotovosť alebo Smallville. Mať za spolumajiteľa samého vlastníka vysielacích práv vytvára teoreticky priestor na zníženie nákladov na akvizície – kupované programy, ktoré tvoria podstatnú časť programového rozpočtu.
V Česku si z knižnice Warner Brothers požičiavajú tituly Nova aj Prima. Nova s novým spolumajiteľom sa zrejme môže spoľahnúť na prednostný výber nových titulov, Time Warner však nemusí úplne zanevrieť na obchodné kontakty s konkurenciou českého televízneho lídra.
Tak sa zachoval aj americký filmový kanál Fox v Nemecku. Koncern News Corp., ktorý roky predával svoje filmy a seriály zo štúdií 20th Century Fox tamojším televíziám, vlani spustil nemeckú verziu Foxu. Programy vychádzajúce pod značkou Fox ani náhodou nezmizli z vysielania dlhoročných televíznych partnerov. Napríklad seriál Simpsonovci naďalej patrí k programových dominantnám nemeckej televízie ProSieben.
Pravda, konkurenčný vzťah medzi Novou a Primou je odlišný ako medzi nemeckými mainstreamovými televíziami a spomínaným Foxom. Ten funguje ako prémiový platený kanál v ponuke káblových, satelitných a IPTV operátorov. Jeho biznis model je postavený na poplatkoch prevádzkovateľov platenej televízie, nie na reklame. Voľne šíreným TV kanálom preto priamo nekonkuruje. Tak ako platený kanál HBO – člen koncernu Time Warner.
Time Warner chce, zatiaľ iba v Česku, zužitkovať svoj obsah aj na novom tematickom okruhu so zameraním na filmy a seriály. Jeho vznik je zatiaľ skôr víziou ako konkrétnym plánom. Noví televízni partneri sa chcú myšlienkou zaoberať až v čase dovŕšenia prechodu na digitálne vysielanie, čo bude v Česku najskôr v roku 2011.
Do skupiny CME pritom už od konca roka 2007 patrí kanál s obdobným zameraním – Nova Cinema. Nova v čase jeho štartu vylúčila, že by sa kanál mal dostať aj k divákom na Slovensku. Dôvodom boli aj autorské práva, ktoré televízie nakupujú zväčša iba pre vlastný trh. S koncernom Time Warner ako priamym partnerom táto prekážka už nestojí v ceste.