Zdroj: SITA
Televízie Markíza a Joj odignorovali pozvanie Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) na ústne pojednávanie. Na dnešnom zasadnutí mali vysvetliť, prečo sa rozhodli ešte pred oficiálnym štartom predvolebnej kampane nasadiť do vysielania masívnu kampaň politického hnutia 99 percent. Zákon totiž zakazuje politickú reklamu skôr ako 21 dní pred voľbami. Spoty 99 percent sú vo väčšine prípadov oficiálne nasadené ako sponzoring.
Ani jeden z vysielateľov nezaslal licenčnej rade do dnešného dňa vyžiadané písomné stanovisko. Markíza si žiadosť prevzala, v prípade Joj sa zatiaľ RVR nevrátila doručenka.
"Toto je o demokracii a fungovaní jej základných princípov, je to vážna vec. Mali by sme rozhodnúť ešte pred voľbami," povedal na dnešnom zasadnutí predseda RVR Miloš Mistrík. "Oni vedia, že flagrantne porušujú zákon," myslí si o oboch televíziách členka kontrolného orgánu Dana Podracká. Súhlasil s ňou aj Vladimír Holan, ktorý považuje toto konanie za "výsmech demokracii". "Je nehoráznosť čakať a nechať to teraz tak," povedal.
Riaditeľ kancelárie RVR Ľuboš Kukliš upozornil, že uponáhľanie konania nemusí byť správnou cestou, keďže by mohlo dôjsť k neželaným procesným pochybeniam. Televízie by napríklad mohli svoje vyjadrenia doručiť ešte aj v priebehu utorkového popoludnia a prípadné uloženie finančnej sankcie následne napadnúť.
Rada sa po dlhšej diskusii dohodla, že počká, kým budú ukončené všetky procesné úkony a následne sa vo veci "veľmi pravdepodobne" mimoriadne stretne v najbližšom možnom termíne.
Spoty hnutia 99 percent televízie nezaraďujú v rámci reklamných brejkov, ale mimo nich - ako sponzorské odkazy, ktoré nasledujú bezprostredne pred začatím a po skončení programu, ako aj pred a po reklamnej prestávke. Rada v minulosti už viackrát skonštatovala, že niektoré sponzorské odkazy boli v skutočnosti klasickou reklamou. Televízie si za sponzorské odkazy zväčša účtujú vyššie poplatky.
Markíza a Joj sa už v médiách bránili práve tvrdením, že v prípade spotov hnutia 99 percent nejde o politickú reklamu, ale o sponzorské odkazy. "TV Markíza postupuje v súlade so zákonom. V prípade občianskeho združenia Občan v akcii ide o vysielanie sponzorských odkazov, ktoré sú riadne označené," povedala pred dvomi týždňami pre Aktuálne.sk hovorkyňa TV Markíza Oľga Dúbravská. "Vysielanie sponzorských odkazov 99 percent je v súlade so zákonom o vysielaní a retransmisii," povedal spravodajskému webu aj vedúci PR TV Joj Jozef Gogola.
Ak rada rozhodne, že televízie porušili zákon, hrozí im upozornenie na porušenie zákona alebo sankcia, ktorá je v tomto prípade v rozmedzí od 3 319 eur do 165 969 eur. V rovnakej veci začala správne konanie aj s Fun rádiom, ktoré tento týždeň taktiež začalo vysielať spoty hnutia 99 percent.