Tak sa sem dostáva aj mladučká Mae (Emma Watson), spočiatku odťažitá voči všetkým technológiám a sociálnym sieťam, hoci prišla do firmy, čo ich vyvíja, využíva a zarába na nich. Nikdy sa nedozvieme, kde The Circle podniká, ale funguje ako alegória na kombináciu Facebooku a Googlu, mocnú korporáciu s obrovskými ambíciami ako z románov Isaaca Asimova či iných klasikov (nejeden čitateľ sci-fi si konečne spojí paralelu súčasných IT gigantov s tými korporáciami, čo majú ovládať svet).
The Circle má výborný námet, no slabý scenár. Dve tretiny filmu servíruje čoraz lepšie nápady a idey, ako človek prichádza o súkromie, čoho je ochotný sa vzdať (samozrejme, že zadarmo) a ako dokáže prepadnúť čaru kolektívu. Mae je výborná postava v tom, že na začiatku berie vstup do The Circle ako džob, no zároveň nám slúži ako sprievodkyňa pomaly sa prepadávajúca do osídiel digitálneho sveta.
Jej očami sledujeme pôvodnú fascináciu sprostredkovanú najprv od priateľky, ktorá jej sem dohodí pracovný pohovor – súčasne uletený, cool a naplno zosobňuje náturu firmy, kam sa hlási. Abstraktné otázky, čo na pohľad nedávajú zmysel. Sekundové rozhodnutia, nečakané chytáky.
Práca ako druhý domov
Potom naskočí na jazdu naprieč campusom, kde všetko parádne funguje, stovky aktivít a tisíce možností. Nie je dôvod chodiť domov, keď tu môže tráviť prakticky celý čas a má kuticu na prespanie. Campus je ukážkou, že do moderných firiem netreba ľudí nútiť chodiť, ale primať ich tráviť tu celý čas – od raňajok až po večernú párty, kde sa možno objaví podobná duša na zoznámenie.
Už v prvej tretine filmu sa na povrch dostávajú malé absurdity prerastajúce do väčších momentov nepochopenia. Mae neustále ťuká odpovede zákazníkom a objaví firemnú posadnutosť stopercentnými výsledkami (99 nestačí, choď po stovke – cítim sa dosť previnilo, keď mám po týždni iba 87/100?).
Alebo koncept piatkov, kedy riaditelia majú úžasnú prezentáciu, ktorá uvádza nové produkty a ľudia žerú všetko, čo CEO alebo COO uvádza, hoci práve čerství zamestnanci trošku pochybujú, či je to všetko správne, morálne i legislatívne v poriadku.
Zdroj: Bonton Film
The Circle má totiž tendenciu všetko sledovať, monitorovať a zdieľať. Ich motto je „sharing is caring“, zdieľanie = starostlivosť. Keď vieme, tak môžeme (radiť, zlepšiť, vyhovieť).
Krásny moment príde po týždni hrdinky, keď zistí, že jej sociálny profil je prázdny a kolegovia jej radia, ako ho má naplniť a poriadne zaskórovať. Všetko hádzať na sieť, lebo ako inak by naplnila motto? The Circle sa chce o zamestnancov starať aj po zdravotnej stránke a vedieť, že sú fit. Skrátka mať o nich všetky dostupné informácie – čo neprezradia, to si firma zistí.
Veľký brat sa pozerá
Zlom prichádza v momente, keď sa ukáže, že tieto ambície nie sú iba vnútrofiremné. The Circle chce o ľuďoch vedieť všetko, podnietiť ich, aby zdieľali, oni by všetko sledovali a raz aj monetizovali. Je tu priamy ťah na bránu v oblasti big data, no začiatok je pritom veľmi prostý, mať založený profil True You. Už jeho názov (Skutočne Ty) svedčí o otvorenosti.
Zdroj: Bonton Film
The Circle ide ešte ďalej s novým mottom Secrets are lies (Tajomstvá sú klamstvá). Je to priame nabádanie na dobrovoľnú stratu súkromia, ktorú sú niektorí hrdinovia ochotní podstúpiť dokonca dobrovoľne. Vtedy sa zmení sledovanie filmu takmer na epizódku z Big Brother a nám je jasné, že ani po výmene celej generácii sa show-off faktor isto nevytratil. Naopak, akoby s príchodom sociálnych sietí rástol.
Samozrejme, The Circle neostal bez povšimnutia politických orgánov. Zatiaľ čo jeden senátor je proti nemu, lebo sa mu zdá, že príliš zasahuje do súkromia, iná reprezentantka pristúpi ku kontroverznému kroku, čo by sa určite páčil nejednému voličovi – takzvaná plná transparentnosť. Voliči majú vedieť, kedy a kde politik je, čo robí a dokonca mu sledovať jeho korešpondenciu. A ambície The Circle chcú ísť ešte ďalej a jedného dňa prepájať obyčajný sociálny profil s identitou či občianskymi právami.
Nebezpečná reflexia súčasnej doby
Viaceré myšlienky, ktoré film nastoľuje, sú rozhodne zaujímavé. Prirodzene, ako divákom nám je jasné, že v tejto firme čosi nesedí a jej biznis bude zrejme nekalý, no stále sme držaní v napätí, o čo sa ešte korporácia chce pokúsiť, kam chce zájsť, ako sfanatizovať zamestnancov a aký vplyv chce získať.
Je to nebezpečná reflexia súčasnej doby, kedy si do nového smartfónu inštalujeme desiatky aplikácií a potom udeľujeme súhlasy na všakovaké prístupy. Raz zle zaškrtnete políčko a ste uložení v dátach svojich známych. Metadáta, big data, ochota zdieľať rastie aj v súčasnosti, akurát The Circle ju trošku posúva a exponuje do nových sfér. Hoci o päť až desať rokov sa možno časť z nich aj uskutoční. Niekedy vám napadne, či stará dobrá byrokracia s desiatkami tlačív nie je bezpečnou cestou.
The Circle po dvoch tretinách dobrých, solídne gradujúcich myšlienok však napokon vyústi do ledva uspokojivého finále. Je to škoda, lebo vtedy pochopíte, že parádne idey sú nanič, keď ich scenárista nevie využiť pre dobrý zážitok. Správanie hrdinky je miestami málo uveriteľné, všetko je priehľadné, nemá vnútorné napätie a rýchlo stráca dynamiku.
Zdroj: Bonton Film
Pointa chce byť inteligentná, ale neprinesie vlastne nič nové. Dejová štruktúra sa ukáže byť napokon relatívne jednoduchá. A nejeden divák bude mať problém aj s obsadením bývalej Hermiony do podoby snaživej Mae. E. Watson hrá iba priemerne. Tom Hanks si svojho CEO užíva bravúrne, no dostal relatívne málo scén na vyniknutie.
Záverečný verdikt
Ak ste z brandže, The Circle vám veľa nového nedá. Millenialom môže imponovať ako príbeh z ich sveta, no budú šomrať nad dialógmi. Pre časť divákov nad 50 rokov to bude asi väčšie sci-fi ako Blade Runner.
Vo finále je to ľahko nadpriemerný film, mal skvelé myšlienky a nevyužil ich. Rozhodne sú znepokojivé, čo si uvedomíte v druhej polovici, keď nejeden nervózny divák vyťahuje smartfón alebo keď sa sála rozsvieti full HD displejmi a záverečné titulky ledva začali.
The Circle chce diváka držať 110 minút v strehu, no mobilne závislí to zrejme nevydržia. Sčasti nedostatkami filmu, z väčšej časti zrejme práve roztrúsenou pozornosťou dnešnej doby.